toker skrev:Vad kan tryckfallet ställa till med på en lastare ? Det är 2 meter slang på tryck + lika mycket till på returen men sen sitter det en ISO A snabbkoppling på mitten också. Hur som helst nån mätare har jag inte men lastaren verkade funka som det är tänkt med helt ok hastighet och traktorn verkar inte gå tungt i alla fall. Eftersom lastaren används väldigt lite så hoppade jag över tex risken för varmgång och dylikt men till och från paketet är det draget 3/8.
Jac skrev:Nåt som kan överaska om man snålar med slangdimensioner är att det plötsligt går tungt att köra en cylinder in. Det beror på förhållandet mellan kolvarea och ringarea, är det t.ex. 2:1 så blir det dubbla flödet ut ur cylindern som man har in. Om slangarna redan var trånga så blir dom toktrånga då, det var därför jag skrev om att mäta trycket vid sänkning av lastare. Om du har stång och kolvdiameter så kan man räkna lite.
toker skrev: Mätte kolven och den är 28 mm utsida på cylindern är 50 mm.
toker skrev:Hur kan kineserna köra med seriekoppöade paket utan serienippel såna finns väl inte här eller ?
toker skrev: Drivningen av vagnen verkar funka bättre driven av traktorn än bensinaggregatet tidigare kunde bensinmotorn stanna om man inte hade absolut max varv och det gick lite för tungt nu verkar den orka bra och konstigt vore det väl annars är ju lite skillnad på 6.5 hk och 25 hk som visserligen ska dra traktorn också.
toker skrev: Kranen verkar lika stark som tidigare fast inbillar mig den gick mjukare kanske jämnare flöde med större motor.
Jac skrev:toker skrev:Hur kan kineserna köra med seriekoppöade paket utan serienippel såna finns väl inte här eller ?
Hade varit kul med lite översikt på hur allt är kopplat här, har inte helt hängt med i tråden här. Det räcker med en felkoppling så ryker pumpen.
Kan du följa röret från pumpen och lista upp dom ventiler som oljan går genom? Eller bara rita några fyrkanter på en serviett och dra några streck så kan man snygga till det sen.
Jac skrev:Jac skrev:Nåt som kan överaska om man snålar med slangdimensioner är att det plötsligt går tungt att köra en cylinder in. Det beror på förhållandet mellan kolvarea och ringarea, är det t.ex. 2:1 så blir det dubbla flödet ut ur cylindern som man har in. Om slangarna redan var trånga så blir dom toktrånga då, det var därför jag skrev om att mäta trycket vid sänkning av lastare. Om du har stång och kolvdiameter så kan man räkna lite.toker skrev: Mätte kolven och den är 28 mm utsida på cylindern är 50 mm.
När du säger kolv menar du förstås kolvstång?
Första bästa cylinderdatablad ger att en utvändig cylinderdiameter på 50mm innehåller en kolv på 40mm. Alltså att cylinderväggarna är 5 mm. Låter tunnt men ett hydraulrör på 50x5 tål typ 300 bar så helt galet kan det ju inte vara.
Vidare får jag kolvarean/ringarean til 1,96, ganska när 2 alltså.
1,96 gånger 28 lpm (fullgasflödet) är ca 55 lpm. Om nån vill räkna om för att bekräfta eller motbevisa dom här talen så är det fritt fram, aldrig fel med en kvalitetskontroll.
Visst går dom 55 litrarna i två slangar, en från varje cylinder, men innan dom når ventilen så har dom enats till en 1/4" slang. 55 lpm genom en 1/4" slang blir nästan 29 m/s (!). Tryckfallet på 5 meter blir då drygt 130 bar, ganska häftigt. Jo visst hade du mycket kortare slangar än så men bara som jämförelse på talet jag postade tidigare. Strömmningshastigheten ändras dock inte med längden och det talet var också ganska häftigt.
Halverar vi längden på slangarna så blir det halva tryckfallet, lätt som en plätt.
Halverar vi flödet så går tryckfallet från 132 bar till 27 bar, alltså typ en femtedel(!). Huh!? Vad hände här nu då? Ja ungefär så olinjärt är tryckfallet beroende på flödet. I det här fallet hamnar det ena flödet dessutom under turbulensgränsen medans det andra ligger över vilket gör det ett halvt hack värre. Jag använder standardformler för hydraulik men min egen erfarenhet är att dessa formler är ganska optimistiska, i verkligheten blir tryckfallet högre. Hade varit kul att testa en dag men har inte varken tid eller resurser för det.
toker skrev:Hur funkar det med tryckfall säg att jag har 50 bars tryckfall vid fullt lyft i lastaren överströmmaren står på 175 bar har jag då ca 125 bar tillgängligt för lyft och börjar överströmmaren öppna på grund av max tryck så sjunker flödet i mina veka slangar tryckfallet sjunker och jag får mera tillgängligt tryck till själva lyftet dvs lastaren borde vara starkare vid långsamt lyft än ett snabbt lyft.
Återgå till [Traktorer] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster