Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulisk skopa Volo BM 320

21 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

tomasjinnerot@gmail.com (trådstartaren)

#1 » 20:55:42, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har en BM 320 med ryckskopa som jag vill bygga om till hydraulisk tilt. Tänkte sätta dit ett ventilpaket med två sektioner så jag får lastare och skopa på samma paket. Idag går tryckledning direkt från pump till "3-punkten" där det även sitter ventil för lastaren (men den tänkte jag alltså koppla bort/plugga). Tryckledningen går idag via den grön-streckade linjen (från 2 till 1) på bilden nedan. Nu till mina funderingar:

1. Tänker jag rätt om jag kapar tryckledningen och drar slang (2 till 5) till ventilpaketet istället. Sedan går jag tillbaka på ledningen mot 3-punkten via "serieporten" (N-port) på ventilpaketet (3 till 1)?

2. lastarkolvarna är enkelverkande, ska jag då koppla den arbetsport (7) som inte används (båda ventilerna är dubbelverkande) till retur och kan jag bara "tea" ihop (11) med returen från packet som jag försökt illustrera på bilden?

3. vad ska jag använda för typ av kopplingar mellan slang och ventilpaket, tex denna https://www.swedol.se/liksidig-adapter-utvndig-rrgngapg-1000744.html?queryID=b0de2aa6f4850deea48a4316545cb7b1&objectID=201360&indexName=production_swedol_sek_sv_products? Och vilken tätning använder man då (tredo, o-ring, annat?). Jag är väldigt ny på hydraulik så alla tips mottages tacksamt.

4. Vad använder jag för typ av kopplingar (1 och 2 på bilden) när jag kapat tryckledningen, är det någon form av skärrings- eller klämringskoppling?

Andra tips eller åsikter? Nåt som jag missat att tänka på?

Jag funderar på att köpa detta ventilpaket:
https://www.sagro.se/sv/artiklar/riktningsventil-3-8-40l-2-spole-dubbelverkande.html

Bild
//Tomas
Volvo BM 320 Buster, 3-cyl diesel
tomasjinnerot@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:39, 08-09-2021
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor



bert

#2 » 21:53:59, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bättre och ha ett ventilpaket där ena funktionen är enkelverkande
Behövs väl en serienippel med

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tom N

#3 » 20:03:35, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns folk som kan detta bättre än mig. Men jag tycker det ser ut som du tänkt rätt. Men som tidigare skribent sagt, om du ändå ska köpa ett ventilpaket, varför inte köpa ett med en enkelverkande slid i från början?

Vad du ska använda för kopplingar mellan ventilpaket och slang är upp till tycke, smak och tillgång. Adapter som du länkade till (ofta benämnd BSP) eller skärringskoppling är väl det vanligaste häromkring. Båda kan du ansluta slang till. Adaptern tätas vanligtvis med tredo, skärringskopplingen har som regel tätningen inbyggd (finns dock varianter som kräver separat tätningsbricka, men de är ovanliga vad jag vet). Skärringskopplingar som motsvarar adaptern du länkade benämns GE.

Är rördimensionen ”vanlig”, typ 10,12,15,18 eller liknande bör det funka bra med en skärringskoppling där du vill ansluta.

Skärringskopplingen har 24 graders tätningskona, adaptern har 60 kona. Kan vara bra att veta ifall du vill förkovra dig i slangkopplingar :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jac

#4 » 23:15:53, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tomasjinnerot@gmail.com skrev:Hej,
Jag har en BM 320 med ryckskopa som jag vill bygga om till hydraulisk tilt. Tänkte sätta dit ett ventilpaket med två sektioner så jag får lastare och skopa på samma paket. Idag går tryckledning direkt från pump till "3-punkten" där det även sitter ventil för lastaren (men den tänkte jag alltså koppla bort/plugga). Tryckledningen går idag via den grön-streckade linjen (från 2 till 1) på bilden nedan. Nu till mina funderingar:

1. Tänker jag rätt om jag kapar tryckledningen och drar slang (2 till 5) till ventilpaketet istället. Sedan går jag tillbaka på ledningen mot 3-punkten via "serieporten" (N-port) på ventilpaketet (3 till 1)?

Bild
Ja det är rätt.

tomasjinnerot@gmail.com skrev:2. lastarkolvarna är enkelverkande, ska jag då koppla den arbetsport (7) som inte används (båda ventilerna är dubbelverkande) till retur och kan jag bara "tea" ihop (11) med returen från packet som jag försökt illustrera på bilden?

Ja det går bra.
Som nämnt kan du använda enkelverkande slid. Fördelen med enkelverkande slid är att då har du full pumpkapacitet tillgjänglig till skopan när du sänker lastaren. Och så blir det lite snyggare, färre slangar.

tomasjinnerot@gmail.com skrev:3. vad ska jag använda för typ av kopplingar mellan slang och ventilpaket, tex denna https://www.swedol.se/liksidig-adapter-utvndig-rrgngapg-1000744.html?queryID=b0de2aa6f4850deea48a4316545cb7b1&objectID=201360&indexName=production_swedol_sek_sv_products? Och vilken tätning använder man då (tredo, o-ring, annat?). Jag är väldigt ny på hydraulik så alla tips mottages tacksamt.

Som nämnt tidigare så kan du använda denna typen med tredo eller en skärringskoppling av GE typ. Sak samma vilket, kanske lite färre nuffror att hålla rätt på om du kör BSP.

tomasjinnerot@gmail.com skrev:4. Vad använder jag för typ av kopplingar (1 och 2 på bilden) när jag kapat tryckledningen, är det någon form av skärrings- eller klämringskoppling?

Skärringskoppling ja (klämring är för kopparrör i vvs).

tomasjinnerot@gmail.com skrev:Jag funderar på att köpa detta ventilpaket:
https://www.sagro.se/sv/artiklar/riktningsventil-3-8-40l-2-spole-dubbelverkande.html

Funkar säkert det där men det är ju ett Bulgariskt lågprismärke. Ett känt italienskt märke ger nog lite bättre körbarhet men kostar några hundra mer.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

tomasjinnerot@gmail.com (trådstartaren)

#5 » 19:17:19, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Är det inte bättre och ha ett ventilpaket där ena funktionen är enkelverkande
Behövs väl en serienippel med


Jag har lett efter ett sådant också men hittade inget. Har du något tips?

Det ventilpaketet som jag tittade på är gjort för att kunna seriekopplas står det (via N-porten). Men behövs det en serienippel också alltså? Var sätter man den isåfall?
//Tomas
Volvo BM 320 Buster, 3-cyl diesel
tomasjinnerot@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:39, 08-09-2021
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor

tomasjinnerot@gmail.com (trådstartaren)

#6 » 19:21:01, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N skrev:Här finns folk som kan detta bättre än mig. Men jag tycker det ser ut som du tänkt rätt. Men som tidigare skribent sagt, om du ändå ska köpa ett ventilpaket, varför inte köpa ett med en enkelverkande slid i från början?

Vad du ska använda för kopplingar mellan ventilpaket och slang är upp till tycke, smak och tillgång. Adapter som du länkade till (ofta benämnd BSP) eller skärringskoppling är väl det vanligaste häromkring. Båda kan du ansluta slang till. Adaptern tätas vanligtvis med tredo, skärringskopplingen har som regel tätningen inbyggd (finns dock varianter som kräver separat tätningsbricka, men de är ovanliga vad jag vet). Skärringskopplingar som motsvarar adaptern du länkade benämns GE.

Är rördimensionen ”vanlig”, typ 10,12,15,18 eller liknande bör det funka bra med en skärringskoppling där du vill ansluta.

Skärringskopplingen har 24 graders tätningskona, adaptern har 60 kona. Kan vara bra att veta ifall du vill förkovra dig i slangkopplingar :grin:


Toppen, tack för utförligt svar! :smile: Här finns så mycket kunskaper!
//Tomas
Volvo BM 320 Buster, 3-cyl diesel
tomasjinnerot@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:39, 08-09-2021
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor

tomasjinnerot@gmail.com (trådstartaren)

#7 » 19:23:41, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
tomasjinnerot@gmail.com skrev:Hej,
Jag har en BM 320 med ryckskopa som jag vill bygga om till hydraulisk tilt. Tänkte sätta dit ett ventilpaket med två sektioner så jag får lastare och skopa på samma paket. Idag går tryckledning direkt från pump till "3-punkten" där det även sitter ventil för lastaren (men den tänkte jag alltså koppla bort/plugga). Tryckledningen går idag via den grön-streckade linjen (från 2 till 1) på bilden nedan. Nu till mina funderingar:

1. Tänker jag rätt om jag kapar tryckledningen och drar slang (2 till 5) till ventilpaketet istället. Sedan går jag tillbaka på ledningen mot 3-punkten via "serieporten" (N-port) på ventilpaketet (3 till 1)?

Bild
Ja det är rätt.

tomasjinnerot@gmail.com skrev:2. lastarkolvarna är enkelverkande, ska jag då koppla den arbetsport (7) som inte används (båda ventilerna är dubbelverkande) till retur och kan jag bara "tea" ihop (11) med returen från packet som jag försökt illustrera på bilden?

Ja det går bra.
Som nämnt kan du använda enkelverkande slid. Fördelen med enkelverkande slid är att då har du full pumpkapacitet tillgjänglig till skopan när du sänker lastaren. Och så blir det lite snyggare, färre slangar.

tomasjinnerot@gmail.com skrev:3. vad ska jag använda för typ av kopplingar mellan slang och ventilpaket, tex denna https://www.swedol.se/liksidig-adapter-utvndig-rrgngapg-1000744.html?queryID=b0de2aa6f4850deea48a4316545cb7b1&objectID=201360&indexName=production_swedol_sek_sv_products? Och vilken tätning använder man då (tredo, o-ring, annat?). Jag är väldigt ny på hydraulik så alla tips mottages tacksamt.

Som nämnt tidigare så kan du använda denna typen med tredo eller en skärringskoppling av GE typ. Sak samma vilket, kanske lite färre nuffror att hålla rätt på om du kör BSP.

tomasjinnerot@gmail.com skrev:4. Vad använder jag för typ av kopplingar (1 och 2 på bilden) när jag kapat tryckledningen, är det någon form av skärrings- eller klämringskoppling?

Skärringskoppling ja (klämring är för kopparrör i vvs).

tomasjinnerot@gmail.com skrev:Jag funderar på att köpa detta ventilpaket:
https://www.sagro.se/sv/artiklar/riktningsventil-3-8-40l-2-spole-dubbelverkande.html

Funkar säkert det där men det är ju ett Bulgariskt lågprismärke. Ett känt italienskt märke ger nog lite bättre körbarhet men kostar några hundra mer.


Tack för jättebra svar! Ska leta efter ett mer lämpligt och kvalitativt paket
//Tomas
Volvo BM 320 Buster, 3-cyl diesel
tomasjinnerot@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:39, 08-09-2021
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tom N

#8 » 20:13:44, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett exempel på ett paket med en dubbelverkande och en enkelverkande slid. (Jag rekommenderar inte denna ventil specifikt utan tog bara ett exempel i cyberrymden)

https://www.ikh.se/sv/riktningsventil-3 ... k-fm985081

Jag TROR att du kan ansluta en serienippel till de flesta monoblockare. En serienippel åker du nog på att skaffa separat oavsett ventil du väljer. Det är ingen universalkoppling utan behöver passa till ventilen i fråga. I den ventilen du länkade behöver du nog stoppa en i just N-porten och sen valfri hydraulkoppling skruvas i serienippeln.

Jag tolkar det som att på ventilen i mitt exempel skruvas serienippeln i T2.

2 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

tomasjinnerot@gmail.com (trådstartaren)

#9 » 20:36:43, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N skrev:Här är ett exempel på ett paket med en dubbelverkande och en enkelverkande slid. (Jag rekommenderar inte denna ventil specifikt utan tog bara ett exempel i cyberrymden)

https://www.ikh.se/sv/riktningsventil-3 ... k-fm985081

Jag TROR att du kan ansluta en serienippel till de flesta monoblockare. En serienippel åker du nog på att skaffa separat oavsett ventil du väljer. Det är ingen universalkoppling utan behöver passa till ventilen i fråga. I den ventilen du länkade behöver du nog stoppa en i just N-porten och sen valfri hydraulkoppling skruvas i serienippeln.

Jag tolkar det som att på ventilen i mitt exempel skruvas serienippeln i T2.


OK, tack för tipsen!
//Tomas
Volvo BM 320 Buster, 3-cyl diesel
tomasjinnerot@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:39, 08-09-2021
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tom N

#10 » 21:16:22, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det mycket tjat om serienipplar. Men jag kom på att jag har bilder från när jag själv använde mig av en serienippel i en troligen närbesläktad ventil till den du länkade. Ingen upphetsande ventil i nån bemärkelse men kostar peanuts utomrikes ifrån.

Bild
Den som sitter ovan röret.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

tomasjinnerot@gmail.com (trådstartaren)

#11 » 21:31:21, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, alltid bra med bilder! :) Men vad är det serienippeln gör egentligen?
//Tomas
Volvo BM 320 Buster, 3-cyl diesel
tomasjinnerot@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:39, 08-09-2021
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tom N

#12 » 21:53:38, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sett så går ju oljan med ventilsliderna opåverkade rakt genom ventilens rakt till returen, vilket du säkert vet. Skruvar du i en serienippel så leder du flödet från tryckporten genom ventilen men istället för att gå via returen så leder du den vidare till nästa steg i kedjan. Men returoljan från arbetsportarna i ventilen går fortfarande via den ”vanliga” returen, varför den också måste anslutas.

Om det lät begripligt

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

tomasjinnerot@gmail.com (trådstartaren)

#13 » 15:06:44, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, jag förstår precis. Tack Tom N. Duger det med 3/8" på ventilen och alla kopplingar tror du? Verkar vara 3/8" även på returen, har fått för mig att den brukar vara större än trycksidan annars...? Tryckröret på traktorn är 15mm och övriga kopplingar tror jag är 1/2" men det kanske inte spelar så stor roll med en pump som gör max 28L/min :)
//Tomas
Volvo BM 320 Buster, 3-cyl diesel
tomasjinnerot@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:39, 08-09-2021
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tom N

#14 » 16:45:09, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill bara förtydliga att ventilen jag länkade till var bara ett exempel, det första som dök upp vid en snabbgoogling. Ifall det var den du refererade till. Det finns säkert både bättre o billigare om man letar lite :grin:

Dimensionering av hydraulsystem är inget jag pysslar med, men spontan skulle jag säga att du klarar dig ledigt med 3/8. Du kör ju troligen inte på fullgas dagarna i ända heller så du utnyttjar fullt pumpflöde. Finns det plats så kan det ju vara en god idé att köra 1/2 på returen iaf.

Det är som sagt vanligt att iaf returporten är en storlek större. Men man kan nog lita på ventiltillverkaren att dom har koll på att den strypning ex vis en 3/8 koppling ger på retursidan håller returtrycket på en rimlig nivå. Sen är det rent praktiskt inga problem att ansluta 1/2 slang eller 15 mm rör till en 3/8 koppling.

15 rör och 1/2 kopplingar/ slangar stämmer annars ganska bra ihop storleksmässigt.

Ta inte detta som absolut sanning, dimensionering pysslar jag inte med. Jag bara skruvar :grin:
Förhoppningsvis kikar Jac eller någon in och kan ge ett svar du kan ställa klockan efter

2 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jac

#15 » 17:33:15, 29-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den komplimangen Tom. Jag har en tanke om att skriva ganska många rader, får se vad helgen räcker till.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se