Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Servostyrning.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Gobbit (trådstartaren)

#1 » 21:24:42, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har fått en traktor (bm 400) av min far. Den har ingen servostyrning, och samma dag han berättade att han köpt en orbitrol till den valde han att lämna livet. Nu står jag här med en traktor, en orbitrol och vet varken ut eller in. Lite arg att han inte kunde skrivit en lapp till mig. Det jag har är de som jag skickar med bilder på, och jag önskar innerligt att någon kan hjälpa mig till vad jag skall ha för cylinder och vilken pump. Jag har grundkunskaper i det mesta, men vet inte hur jag avgör vad som är bäst.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Gobbit
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:44, 15-04-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Ingoberra

#2 » 16:03:42, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen lär ju ha en remskiva. Hydralkolv i passande grovlev å slaglängd lär införskaffas. Oljebehållare i lämplig storlek lär sättas nånstans. Pumpen lär placeras så den snurrar åt rätt håll mm mm. Du har betydligt mer jobb än du tror för å få det å lira bra. Frontlastare är bra å ha förutom i detta fall.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Jac

#3 » 17:03:21, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storleken på orbitrolen måste stämma med volymen på cylindern så att det blir mellan 3 och 5 rattvarv från stopp till stopp.

Pumpen bör klara ett rattvarv per sekund på tomgång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#4 » 17:15:45, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orbitrolen på bilden är dessutom för closed center (CN), eller så kallat konstanttryckssystem. De flesta äldre John Deere var utrustade med CN-orbitroler, och även en hel del truckar. Men i det fallet har jag inte gått till botten med varför..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#5 » 18:00:01, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Springer vidare med den bollen…
Den orbitrolen funkar alltså inte med en vanlig kugghjulspump eller vingpump, du har tyvärr ingen nytta av den. Det måste stå ON på den för att det ska funka för dig, inte CN.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Gobbit (trådstartaren)

#6 » 12:41:01, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Springer vidare med den bollen…
Den orbitrolen funkar alltså inte med en vanlig kugghjulspump eller vingpump, du har tyvärr ingen nytta av den. Det måste stå ON på den för att det ska funka för dig, inte CN.


Har förstått att jag måste ha en variabel pump om jag ska ha den, tack alla för att ni tog er tid. Ska se hur jag löser det. Om jag köper en anna orbitrol eller fixar hjälpservo. Åter tack!

1 person gillar det här inlägget.
Gobbit
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:44, 15-04-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: egoran, Jdmek och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se