Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Läckande hydraulkolv

27 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

ja-bond77

#16 » 19:54:51, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast den yttre kolvstången är skadad/repad borde väl inte den förstöra pluggtätningarna upptill. Men hursomhelst, lägg gärna in bilder över obduktionen när det blir sådags. Skulle va intressant att se hur kolven egentligen är fäst vid stången :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Petson

#17 » 21:57:55, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åfan, en repa i kolvstången alltså, hur blir man av med den? Köpa nytt eller? Hur kan den bli repad i övre änden som löper inuti cylindern? Hade nedre kolvstången blivit repad hade det väl inte vart så konstigt, den åker ju ut o in ur cylindern och kan ha fått nån smäll i fel läge, men den övre syns ju aldrig... :klia:

Jag funderar på å lämna in min till en verkstad o ta smällen me plånboken. Bara o hoppas det inte e kolvstången eller cylindern det e fel på utan nån stackars packning som e billig!

Vore som sagt väldigt intressant me nån bild på obduceringen av liket! Lycka till!

/Petson
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

Thomas Pettersson

#18 » 23:03:25, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter 2st insex stoppskruvar som man tar bort.
När man har tagit bort kolvstången så slår man cylinderänden mot en träkloss på golvet så glider täningshållare ur.Sitter en manchet tätning och en Oring på utsidan.
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

Petson

#19 » 20:48:26, 03-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm, kollade lite närmare på min lastare i helgen o det är ju från stoppskruvarna min läcker, inte från luftningshålet! Ska ta o känna hur dom sitter när jag har en passande insex med mig.

Om de är åtdragna max men ändå läcker, vad tror ni som e mer insatta än mig att det kan vara då?

// Petson
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

Ingvar (trådstartaren)

#20 » 21:26:15, 03-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog samma tätning som om det hade läckt vid lufthålet, dvs just den som stoppskruvarna håller på plats, om den är tät så ska det troligen aldrig komma nån olja i närheten av dom, för dom är ju inte tätade på nåt sätt.. :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

MN

#21 » 11:49:07, 04-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter fortfarande som det råder viss förvirring ang "genomgående kolvstång"

MVH

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ralle

#22 » 13:03:23, 04-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:låter fortfarande som det råder viss förvirring ang "genomgående kolvstång"

MVH

MN


Hur menar du förviiring?
Hur det är ihopsatt eller vad genomgående kolvstång innebär?

Och att det läcker har ingenting med hur hårt dessa skruvar är dragna, de ska ju bara hålla tätningen på plats!

Bara jag får tid ska jag gå ut och titta hur det ser ut på min Trima 1620, jag minns inga stoppskruvar, däremot vet jag att det satt en låsring där nånstans, men jag vet inte vad den höll i.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

MN

#23 » 15:03:34, 04-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle: Jag menar detta, se citatet nedan. Om det finns en skada på den "synliga" kolvstångsänden (antar jag eftersom cylindern inte är demonterad) så har ju inte det ett smack att göra med tätningen av den "osynliga" kolvstångsänden som åker in och ut dolt i det påsvetsade "parallellstagsröret". Kanske skall börja använda standardsvaret "åk till verkstad istället" :wink:

MN

Ingvar skrev:Jo, det finns en skada på kolvstången, minns inte hur den kom dit men det är en repa, och säkert den som gett läckaget.
Men nu ikväll kollade jag lite mer och minsann om det inte sitter nåt där i alla fall :razz: I höjd med där den övre hydraulslangen går in i cylindern så är det nog ett par insex-skallar som skymtar..är ju inte direkt M20..utan snarare M6..så dom är lätta att missa, blir ju bara ett litet hål på ca 3 mm som syns... :bira:
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ingvar (trådstartaren)

#24 » 15:12:24, 04-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag tänkte nog lite fel där, men tyckte det var så uppenbart ,så jag inte behövde kommentera det mer. Men jag har förstått vad en genomgående kolvstång är, så det är lugnt..
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Ralle

#25 » 22:52:40, 04-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just... Jag tänkte nog också på det där att en repa i kolvstången inte borde ha med den omtalade tätningen att göra...
Men det verkar ju ha löst sig :D
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Hymax

#26 » 10:05:58, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,jag har haft isär tiltkolven på en Trima 1820 lastare.
Börja med att ta bort låsringen. Tryck eller banka in tätningshållaren ca 20-30 mm in i cylinderröret så att inre låsringen syns, den sitter i röret.
Bryt ut låsringen med en skruvmejsel eller nåt annat olämpligt.
Sedan kan man dra ur kolvstången ur röret.
Kolven sitter fast på kolvstången med en låsring, en ring och några halvmånar, väldigt enkelt när man ser det.
Tätningen i andra änden,lossa insexskruvarna och stöt röret mot en planka.
Min satt hårt fast, fick stöta den mot en järnbalk hårt o länge(borde nog värmt lite).
Över änden på min kolvstång var skavd efter ha tagit emot insidan på övre röret vilket var krökt lite ca 5-10 mm.Gick inte att se utan linjal, riktade den i hydraulpressen.Filade till änden på kolvstången, satte sen ihop den med nya tätningar.
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

ja-bond77

#27 » 13:02:41, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre förklaring än sådär kan knappast göras :thumme:
Den där låsrings-ringfunderingen, kan den va nånting lik denna variant som jag svarvade till en gång i tiden till ett par cylindrar jag byggde? Alltså ringen är uppdelad i två halvor med ett låsringsspår på utsidan. Halvorna passar in i ett grövre spår på stången bakom kolven och låsringen håller då halvorna på plats.
Bild

Konstruktionen enligt bilden är baserad på stickcylindern till en gammal Hiabkran.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates