Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ferguson 165 - Hydraulik och trilskande lock

33 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

ulrikaph (trådstartaren)

#1 » 11:20:43, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Försöker hjälpa till att få igång familjens gamla Ferguson 165 från 1968 som nu stått på logen i ca 10 år.
Den har funnits i släkten sedan den var ny, och har tidigare servats och skötts noggrant. Nu finns dessvärre inte personerna som skött den tidigare med oss längre.

Ber om tålamod och överseende med att jag kanske ställer dumma frågor.

Jag satt i nytt batteri, kollade oljan, fyllde på kylaren och startade. Den startade som en klocka på första försöket. Testade hydrauliken genom att höja skopan, och det fungerade. Jätteglad var jag.
Tills skopan sakta sänkte sig själv ned till golvet igen. Och nu funkar inte någon hydraulik alls.

Hittade då att det finns en egen sticka för växellådan/hydraulik osv. Där ligger oljenivån strax över low. Så jag tänker att jag testar att fylla på den oljan. Jag har hittar var man gör detta, men det går inte att få upp det förb. locket till där man fyller i! (Bredvid växelspaken alltså). Jag har testar med rostlösning, 5-56 osv men inget fungerar)

Mina frågor:
- kan det vara nivån på olja som gör att hydrauliken inte fungerar? Den fungerade alltså i någon minut när jag startade upp traktorn och drog i höjningsreglaget. Spaken känns nu liksom död när jag drar i den. Har testat både bak- och framhydrauliken, men ingen reaktion någonstans. Vad bör jag annars kolla?

- nån som har något bra tips hur man får upp locket för att fylla på oljan? Det sitter ett 26 mm ”bulthuvud” på locket som jag antar att man ska skruva på, men det sitter som berget!

Tacksam för alla hjälp jag kan få!
ulrikaph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:27, 31-07-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165



Mattias_E

#2 » 11:37:08, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du olja på stickan så har du tillräckligt med olja, så där har du inte felet.

Jag är rädd för att det har med pumpen att göra. Alternativt att något till reglaget har lossat invändigt. Oavsett så måste man öppna upp för att titta efter.

Här finns bland annat instruktionsbok och verkstadshandbok under Downloads på forumet.
MF 165 Allmatic/MF 165 S instruktionsbok

MF Verkstadshandbok, för många modeller

MF 165 sprängskisser

MF 135/MF 165/MF 175 hand med hydraulik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Michael Meier

#3 » 11:51:22, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte koll på oljepåfyllningslocket på din traktor, men antagligen en sexkant eftersom du skriver 26mm.

Aluminiumlock med stor diameter kanske?, antagligen är du enbart ovan vid verktyg, alla har vi våra trick att lösa små och stora bekymmer.

om du får plats, använd ringsidan på en fast blocknyckel och slå på änden försiktigt med en enhandsslägga så får du kraft, rostlösare/penetrant funkar absolut inte eftersom det sitter en plantätning mellan..för att täta litegrann.

du kan också prova att förlänga blocknyckeln med ringen på en annan stor blocknyckel så får du dubbel längd helt gratis.

Undvik i det längsta rörtång eller polygrip och små skiftnycklar, dom förstör väldigt mye saker.

är du verkligen på rätt ställe och försöker fylla på olja? eftersom du har hittat locket vid växellådan, (jag vet inte om 165 har gemensam olja växellåda-bakaxel, hydraulpumpen tar sin olja från bakaxeln oavsett om det är gemensam olja eller inte, säkrast är väl att fylla på i bakändan, då kommer oljan automatiskt till hydraulpumpen.

Den pluggen sitter ofta bakom stolen.

Eftersom jag är pessimist så gissar jag på sugsilen till hydraulpumpen, att den är täppt av sediment och gegga, nu när den stått så länge, som sagt, jag kan inte din traktor.. det kanske finns ett trekantigt lock under hydraulpumpens sugsil där du kommer åt sugsilen och kan demontera den och tvätta rent efter det att du tappat ur oljan först.

se till att plantätningen till det locket är helt vid återmontage, dra inte skruvarna för hårt, det räcker med att dom sitter kvar och det är tätt, du får jättemye jobb om man drar sönder skruvar i parti å minut.

så kolla på oljekvaliteten innan du fyller på förtio liter ny olja, det kasnke är läge att byta ut den oljan som är kvar/perfekt att rensa sugsil då.

kanske spaken har släppt invärtes (eller det den ska påverka) det är ett ganska sinnrikt system eftersom du har lägeshållning (nivåhållning) och konstantpumpning inblandat, då är det ett lock på höger sida som ska öppnas också med lägre nivå på oljan (så den inte rinner ut) - för att titta vad som felas.

När du skriver "höja skopan" försök att vara lite tydligare/vi vet inte vad du ser.. har du en frontlastare fram på traktorn eller har du en skopa på hydraularmarna i bak?

bilderna från en MF 135 och 165 med vy uppifrån, den runda burken på båda bilderna är sugsilen som går att göra rent eftersom det är av metall, det är inget veckat pappersfilter, den silen måste vara täckt med olja för att pumpen inte ska ta skada/ angående oljenivå i bakaxeln alltså.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Art.nr. 185551 hos OE Parts (till exempel) https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 2607183d65
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ulrikaph (trådstartaren)

#4 » 15:23:55, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Åh tusen tack för era svar!

Traktorn har en ditsatt frontlastare, det var alltså skopan fram som jag höjde men som sänkte sig själv sedan.

Ja, det är samma olja som växellådan står det i handboken, och den pekar ut detta ställe till att fylla på. Så jag hoppas iaf att jag är rätt…

Tack för länkarna, jag ska titta och läsa!
ulrikaph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:27, 31-07-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

ulrikaph (trådstartaren)

#5 » 19:46:21, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ville bara säga att locket öppnades enkelt på en sekund med hjälp av en mutterdragare. Ett problem mindre iaf!

1 person gillar det här inlägget.
ulrikaph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:27, 31-07-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

bonnen513

#6 » 22:56:03, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns flera möjligheter till handhavande fel också om man är ovan vid Fergusons hydraulik så det behöver inte vara nåt tekniskt fel.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

ulrikaph (trådstartaren)

#7 » 09:06:44, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan vara handhavandefel - absolut!
Jag har lite koll iaf på vad de olika reglagen gör då jag kört traktorn en del med både skopan och med ett slåtteraggregat. Men det var ett antal år sen…

När jag drar i ”höj och sänk-reglaget” så går det väldigt lätt. Jag känner nästan inget motstånd i den som det brukar vara. Spännande!
ulrikaph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:27, 31-07-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

bonnen513

#8 » 09:10:57, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur hissar du skorpan, med egna spakar till lastaren eller med samma som till trepunkten?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

ulrikaph (trådstartaren)

#9 » 14:52:37, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma som trepunkten. Först ser jag till att den där lilla mini-spaken är riktad framåt (den som man ställer in om det är fronten eller trepunken som ska röras på)

Sen använder jag spak(arna) på höger sida om mig där jag sitter.

Ställer jag om mini-spaken till att den ska använda trepunkten så funkar det inte heller. Så det är inte bara skopan som inte funkar.
ulrikaph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:27, 31-07-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Mattias_E

#10 » 16:52:52, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt som att packningen till stigarröret upp till omkastarventilen har gett upp? Ett inte helt ovanligt problem.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

ulrikaph (trådstartaren)

#11 » 18:21:43, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, ja det kanske det kan vara… därtill räcker nog inte mina kunskaper var man hittar detta eller hur man gör dessvärre
ulrikaph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:27, 31-07-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

bonnen513

#12 » 18:37:13, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och trepunktens armar dom är alltså i bottenläge nu eller är dom i topp?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

ulrikaph (trådstartaren)

#13 » 19:01:59, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trepunkts-armarna är också i bottenläge nu.
ulrikaph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:27, 31-07-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

rospigg

#14 » 19:30:33, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är all hydraulfunktion ur spel oavsett omkastarspak på växellådans lock, och reglage till lyftarmar?

Är du du säker på att lilla omkastaren på växellådans lock ska vara framåt för lastare?
Jag har varit med om att spaken ska stå rakt upp för att få oljeflöde i viss riktning (Jag kommer inte ihåg nu vad som inte funkade vid det tillfället)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

ulrikaph (trådstartaren)

#15 » 21:16:22, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, allt är ur spel.
Och lilla spaken tror jag fungerar som jag antar. Jag har i vilket fall testat att ha den både framåt och bakåt och uppåt. Men inget hjälper dessvärre…

1 person gillar det här inlägget.
ulrikaph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:27, 31-07-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se