Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

CCLS hydraulik betyder?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

OkeyDokey (trådstartaren)

#1 » 15:13:06, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Min traktor har i tiderna gått att utrusta med två olika varianter av arbetshydraulik, antingen:
-den billigare varianten med fast kugghjulspump, benämns i boken som "CCLS hydraulic system, with fixed displacement pump"
eller:
-den dyrare varianten med variabel kolvpump, benämns i boken som "LS hydraulic system, with variable displacement pump"

Min traktor har kugghjulspump, borde alltså vara CCLS systemet. Kugghjulspump brukar för mig betyda rundpumpande system, "OPEN center" hydraulik. Men om jag förstår rätt borde CCLS betyda "CLOSED Center Load Sensing". Jag förstår inte helt hur detta fungerar ihop med fast kugghjulspump, och hoppas att någon kunde förklara för mig.

I boken finns detta schema samt förklaring:
Bild

Orsaken till posten: Jag behöver en så kallad "Power Beyond" anslutning med tryck, retur samt LS signal för att driva maskiner gjorda för lastkännande LS hydraulik. Är det möjligt på denna typ av system?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor



Jac

#2 » 16:14:14, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I neutral släpper ventil 8 oljan till tank vid lågt tryck, fjäder 9 motsvarar kanske 10 bar eller nåt sånt. Där har du i princip rundpumpning även om sliderna i riktningsventilen egentligen har ”Closed Center”.

Enkel förklaring:
Drar du i en spak kopplas trycket från lastsidan av den riktningsventilen in på fjädersidan av ventil 8 så att den stängs och oljan tvingas ut genom den öppna riktningsventilen istället.

Bättre förklaring:
Den förenklade förklaringen stämmer inte helt. Det är nämligen inte bara on-off på ventil 8, den modulerar mängden olja som går till tank så att trycket uppströms om riktningsventilen blir 10 bar (fjädern) högre än nedströms riktningventilen. Alltså riktningsventilen och ventil 8 lirar tillsammans och bildar en variabel flödeskontrollventil som du justerar med spaken. Ventil 8 släpper mer eller mindre olja tillbaka till tank beroende på hur mycket du drar i spaken.

Hade det varit en variabel pump så hade pumpen gjort samma jobb som ventil 8, skillnaden är att det hade gått åt mycket mindre effekt eftersom den variabla pumpen inte pumpar mer än vad som behövs. Med fast pump är det alltid fullt flöde och hela flödet har samma tryck, det som ventil 8 dumpar till tank är ren förlust effektmässigt. Går mer diesel och oljan blir varmare.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#3 » 18:37:14, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OkeyDokey skrev: Jag behöver en så kallad "Power Beyond" anslutning med tryck, retur samt LS signal för att driva maskiner gjorda för lastkännande LS hydraulik. Är det möjligt på denna typ av system?


Nja, där är en extern LS ingång (port Y uppe till höger) men för att få ”Power Beyond” (amerikanska ordet för serienippel) så krävs det att utloppet från ventil 8 har en alldeles egen port och inte går ihop med resten av returen. Om du finner nån skylt på ventilen så kanske man kan finna ett datablad där det står något om den optionen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#4 » 18:59:05, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv tror jag inte att avsikten är att använda överskottsflödet.

Det som behövs är en passande gavelplatta till höger, för att parallellkoppla in redskapet på befintligt LS-system.

Det är väl power-beyond's betydelse när det gäller redskap med LS-anslutning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#5 » 19:29:36, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PVG32 konfigurerad för fast pump finns med option för att använda överskottsflödet, alltså riktig HPCO. Detta är dock inte standard, det är en speciell inloppssektion. Tänker man efter lär ju ända nyttan med en sådan koppling vara om det extra ventilbordet är av vanligt enkelt OpenCenter typ.

TD's förslag att parallellkoppla är naturligtvis det rätta om man har LS-ventil efter.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

OkeyDokey (trådstartaren)

#6 » 14:32:28, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Själv tror jag inte att avsikten är att använda överskottsflödet.

Det som behövs är en passande gavelplatta till höger, för att parallellkoppla in redskapet på befintligt LS-system.

Det är väl power-beyond's betydelse när det gäller redskap med LS-anslutning.


Helt riktigt TD, min avsikt är att koppla till ett redskap med inbyggd manöverventil med LS funktion.

Redskapets ventil har möjligheten att kopplas om för rundpumpning om traktorn saknar LS hydraulik. Min tanke var att undvika rundpumpningen om möjligt, då traktorn enligt boken verkade ha någon form av LS system trots endast kugghjulspump, dock utan färdiga yttre kopplingsmöjligheter för detta. Om möjliheten fanns att eftermontera "Power Beyond" -anslutning med LS-styrning och på detta sett undvika rundpumpningens nackdelar, främst uppvärming av oljan.

Om jag förstår Jac's förklaringar rätt, tolkar jag det dock som att jag inte skulle uppnå några fördelar med LS-styrning inkopplad eftersom jag saknar variabel pump. Rundpumpningen skulle ske inne i traktorn istället för via redskapet, men med samma effektförluster och därmed samma uppvärmning. Korrekt uppfattat?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#7 » 16:53:01, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju lite på redskapets typ & behov. Hur mycket det används, samt hur mycket det kostar att bygga dit "power-beyond" på traktorn.

LS ledningens uppgift är att kalla på flöde vid behov, är redkapet i vila så pumpas ingen olja ut till redskapet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tobbe_104 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se