Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ventilpaket eller hydraulpump?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Hultebergarn (trådstartaren)

#1 » 22:03:04, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har precis ”släpat” hem de sista hösilagebalarna för säsongen och får nu ta tag i mitt lastarproblem. Traktorn är en gammal mf 575 4wd mp, och lastaren en ännu äldre trima/Bergsjö. Lastaren är kopplad till ett fyrspaks ventilpaket.
Problemet är följande: När traktorn är ”kall” funkar lastaren skapligt för att hantera 250kgs balar. Men man behöver ha lite varv för att den skall lyfta. Ju varmare allt blir ju sämre lyfter den och ju mer varv behövs. Så för att få upp balen behövs varv, sedan lyfta, sluta lyfta och därefter släppa på gasen. Har jag för låga varv och försöker lyfta så sjunker den. Har jag väl fått upp en bal i luften så sjunker lastaren inte direkt mycket, utan den håller höjd bra. Tilten upplever jag vara väldigt stark, samt även klämfunktionen.
Då bara tre av spakarna används gjorde jag ett skifte på slidarna, men utan skillnad. Lastaren har väl alltid varit lite såhär, men nu var den betydligt sämre än vanligt. Tänker jaga fatt på en manometer och försöka kolla trycket. Är det ok kanske det kan vara i ventilpaketet det spökar eller? Typ en o-ring kanske? Kan se om det går få fram lite bilder på grejerna i helgen.
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425



bonnen513

#2 » 22:31:25, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det dubbelverkande lyftkolvar så är det dags att renovera dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hultebergarn (trådstartaren)

#3 » 09:16:12, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dubbelverkande kolvar, och de fuktar lite. Men då lastaren inte sjunker jättemycket när man väl har lyft upp något antog jag att problemet inte låg där. Men det vore absolut det enklaste att fixa:)
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425

magloman

#4 » 09:33:51, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl vara sliten pump. Finns liknande trådar med felsökningstips.

När den är ”slö” så känn om pumpen är varm. Finns tips i andra trådar från duktiga medlemmar hur man enkelt kan kolla.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

osla

#5 » 18:35:11, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa koppla ihop pumparna, ha den yttre spaken till tre punkten i läge lyft, den närmare stolen ska stå ganska rakt upp lite lätt framåt, där det röd markerade övergår till svart. Då så kör du både vanliga hydraulpumpen som ska vara en kugghjuls pump och mp pumpen som jag tror ska vara en kolvpump. Vi har själv en sliten kugghjuls pump på våran 590 så vi får samköra pumparna. Pumparna sitter i lådan så dom kommer man inte åt att känna på
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

bonnen513

#6 » 23:08:20, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hultebergarn skrev:Det är dubbelverkande kolvar, och de fuktar lite. Men då lastaren inte sjunker jättemycket när man väl har lyft upp något antog jag att problemet inte låg där. Men det vore absolut det enklaste att fixa:)

Det är just detta att den inte sjunker i neutralläget som lurar många. Om det är inre läckage-vart ska oljan ta vägen i neutralläget om den skulle sjunka?
Testa att trycka ner lastaren i marken istället så framhjulen lyfts och se om lastaren blir kvar i det läget.
Ett annat test är att lossa slangen från kolvarna minus sida antingen genom att bara ta loss slangen med snabbkopplingen vid ventilpaketet och testa att lyfta, eller att skruva loss slangen och lyfta nåt tungt o se om det kommer olja ur slangen även om inte lastaren åker upp. Lossa ej slangen med lastaren uppe för du har tryck i minusslangen om det är inre läckage i kolvarna.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#7 » 08:48:32, 20-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) Lyft lastaren en bit upp med last i skopan.
2) Stäng av motorn
3) Dra lastarspaken FULLT mot lyft

Sjunker lastaren då är det cylindertätningarna

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Hultebergarn (trådstartaren)

#8 » 17:28:30, 20-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu testat lite och kommit fram till följande. Kan få upp två balar i luften med gripen (med ca16-1700varv). Släpper jag här spaken så står lastaren skapligt stilla. Försöker jag då lyfta genom att dra ”lite” i spaken så sjunker den. Men lyfter jag fullt så går lastaren uppåt. Lyfter jag upp något tungt i lastaren, stänger av motorn och därefter lyfter fullt. Då sjunker lastaren snabbt.

Skall jag tolka detta som inre läckage i lyftkolvarna?
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425

bonnen513

#9 » 21:03:53, 20-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Åsa-Nisse

#10 » 16:13:00, 21-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hultebergarn skrev:Har nu testat lite och kommit fram till följande. Kan få upp två balar i luften med gripen (med ca16-1700varv). Släpper jag här spaken så står lastaren skapligt stilla. Försöker jag då lyfta genom att dra ”lite” i spaken så sjunker den. Men lyfter jag fullt så går lastaren uppåt. Lyfter jag upp något tungt i lastaren, stänger av motorn och därefter lyfter fullt. Då sjunker lastaren snabbt.

Skall jag tolka detta som inre läckage i lyftkolvarna?

Definitivt NEJ!!!! Ska denna teorin stämma så måste du ha en backventil mellan pump och ventilpaket.
Du har nog inget läckage varken i kolvar eller slider i ventilpaketet. När du drar spaken till lyft med stillastående motor så går oljan baklänges genom pumpen. Du har en sliten pump eller så är lastarens lyftkapacitet så på gränsen vad balarna väger så när oljan blir varm och lite blaskigare så räcker inte trycket. Det kan även vara en överströmningsventil till lyftfunktionen som är på gränsen vad som krävs.
Skaffa en manometer och kolla först vad du har för tryck i ett uttag i bakändan och sedan koppla med en t-koppling på en lyftkolv så ser du om där är någon skillnad.
Är det fullt tryck i bakändan så är pumpen okej och har du samma tryck i lyftkolven så är det lastarens kapacitet som inte är bättre. Har du lägre tryck i kolven när du lyfter i topp så har du en överströmningsventil som utlöser. Det kanske ska vara så för att inte lastaren ska gå sönder. Kolla instruktionerna vilka tryck som det ska vara.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#11 » 17:17:37, 21-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Åsa-Nisse har en poäng där.
Ventilpaket utan backventil i P-kanalen slutade dock säljas på mitten av 70-talet kanske??

Edit: Alltså om ventilpaketet är väldigt gammalt och saknar backventil så har Åsa-Nisse rätt.
På nyare ventilpaket är backventil standard och den testen jag beskriver fungerar alldeles utmärkt.

Posta en bild på ventilpaketet så finner vi ut vilken typ av ventilpaket du har.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#12 » 06:34:59, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
Hultebergarn skrev:Det är dubbelverkande kolvar, och de fuktar lite. Men då lastaren inte sjunker jättemycket när man väl har lyft upp något antog jag att problemet inte låg där. Men det vore absolut det enklaste att fixa:)

Det är just detta att den inte sjunker i neutralläget som lurar många. Om det är inre läckage-vart ska oljan ta vägen i neutralläget om den skulle sjunka?
Testa att trycka ner lastaren i marken istället så framhjulen lyfts och se om lastaren blir kvar i det läget.
Ett annat test är att lossa slangen från kolvarna minus sida antingen genom att bara ta loss slangen med snabbkopplingen vid ventilpaketet och testa att lyfta, eller att skruva loss slangen och lyfta nåt tungt o se om det kommer olja ur slangen även om inte lastaren åker upp. Lossa ej slangen med lastaren uppe för du har tryck i minusslangen om det är inre läckage i kolvarna.


Om du tror på ÅsaNisse som faktiskt kan ha rätt, dock skriver du att den är stark i tilten vilket gör att jag tror på kolvtätningarna så gör även ovanstående test

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#13 » 08:22:43, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahaja, där var det ultimata testet .. inte lika ultimat längre, tillbaka till ritbbordet, är det montera bort ena slangen från kolven som duger igen nu ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#14 » 13:11:47, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det är väl 100% säkert dock lite söligare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hultebergarn (trådstartaren)

#15 » 21:53:30, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte blivit något mer kikande på traktorn sedan helgen. För man måste ju tydligen jobba nu igen;)
Men traktorn är en 81:a och lastaren är nog snarare äldre än yngre än traktorn. Ventilpaketet är lite oklart vad det är för modell. Får bli någon bild i morgon. Kan ju tillägga att lastaren är kopplad så den alltid går att köra. Oavsett hur spaken ext1&ext2 står. Så har fått för mig att det är lite special här.
När jag kör skogskranen så upplever jag inte att jag saknar tryck. Eller det har vid endast enstaka monsterstockar varit lite för tungt.

Men skall kika om det går att lösa en manometer. Så får vi se hur det är med trycket:)
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se