Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Vedklyvscylinder på Palax TSV-E combi

32 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

Jac

#16 » 20:41:10, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spekulationen så långt är att den har med klyvhastigheten att göra. Alltså en regenerativ koppling som gör att bara stångarean arbetar.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



borge_ (trådstartaren)

#17 » 22:42:32, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tre solenoider på maskinen. Två styr bakåt/framåt, och den tredje styr ytterligare en ventil.
Frågan är när den tredje ventilen egentligen används.
Maskinen funkar ju utan att man ens rör den.

Jag får studera maskinen närmare och rita upp exakt hur slangarna egentligen går när jag åker dit nästa gång.

Edit: hittar en hel del scheman som antyder att det är ett "pressure release valve" som sitter direkt mellan slangen från pumpen till tanken. Det skulle förklara varför cylindern går långsammare när jag aktiverar den funktionen medan jag kör cylindern framåt.
borge_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:16, 30-08-2022
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Tidigare kört Cabletec, boltec, dumprar mm.

AN

#18 » 23:00:11, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl en backventil i vei a2-09-ventilen? Och den styrs väl av ett läge ist för av tryck? Känns som att Jac löst funktionen av vedklyven :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

borge_ (trådstartaren)

#19 » 23:13:12, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Det finns väl en backventil i vei a2-09-ventilen? Och den styrs väl av ett läge ist för av tryck? Känns som att Jac löst funktionen av vedklyven :smile:

Det är jag som inte riktigt kan förstå i vilket läge maskinen kör den ventilen.
Elektroniken i den har brunnit, och jag vill få den att fungera precis som det är tänkt.. Maskinen funkar ju genom att bara aktivera den stora ventilen bakåt o framåt, men nån funktion måste ju den ha :)

Jag kan tänka mig att det är lite frustrerande att se hur trög jag är i allt detta, men mitt specialämne är inte hydraulik :D
borge_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:16, 30-08-2022
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Tidigare kört Cabletec, boltec, dumprar mm.

AN

#20 » 23:23:12, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att a2-09 ventilen gör jobbet av kranen och ena backventilen i jacs skiss. Och att den styrs av läge(el tryck) och inte manuellt. Därför aktiverar du bara fram och back.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

borge_ (trådstartaren)

#21 » 23:29:43, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Tänkte att a2-09 ventilen gör jobbet av kranen och ena backventilen i jacs skiss. Och att den styrs av läge(el tryck) och inte manuellt. Därför aktiverar du bara fram och back.

den har en solenoid på sig den också, så den styrs av nån anledning av elektroniken.

Kranen styr enbart en fysisk ventil som styr flödet till hela systemet.
borge_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:16, 30-08-2022
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Tidigare kört Cabletec, boltec, dumprar mm.

Foton

#22 » 04:37:53, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är inte så att maskinen slår om automatiskt från snabb/svag till stark/långsam när den inte orkar?

1 person gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

AN

#23 » 10:19:36, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte något sådant:


Bild

Men kan egentligen inget om a2-09 ventilen, vad den klarar för flöden, så jag kan vara helt fel ute.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#24 » 11:22:41, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vi modellnamnet på Palaxmaskinen ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

borge_ (trådstartaren)

#25 » 21:00:38, 04-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Har vi modellnamnet på Palaxmaskinen ?

Palax TSV-E combi, från 2001 (eller senare)

Nu har jag varit o fått igång den.. Såhär funkar den med hydrauliken, så långt jag lyckades testa:

1: Stora huvudventilen med två riktningar funkar fint att köra själv. Kolven kör exakt så fort som den brukar enligt han som använder den.

2: aktiverar jag den andra ventilen medan man kör stora ventilen så rör sig inte kolven alls. Den verkar mest bli som frikopplad. Det står på samma ställe, och rör inte på sig alls, mer än väldigt sakta framåt eller bakåt (verkar nästan slumpmässigt, precis som att den är lös)

3 Aktiverar jag den andra ventilen självt, så blir funktionen likadan som 2. Den verkar nästan släppa oljetrycket helt i cylindern.

Så det jag hittills kommit fram till är att den mystiska ventilen inte är nånting som ökar hastigheten, utan snarare gör att trycket försvinner helt i cylindern.

Det lustiga är att jag hittade en reservdelsbok på nätet som nån norrman kladdat i, och han kallade den mystiska ventilen för "hurtig". Mycket förvirrande :)
borge_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:16, 30-08-2022
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Tidigare kört Cabletec, boltec, dumprar mm.

Michael Meier

#26 » 21:34:13, 04-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är Norrmän förvirrade/førvirrande, framfør allt när dom har druckit svensk sprit.
Säg det int till dom, det är bättre att dricka lika mye, då förstår man varandra.

Palax TSV finns det en liten pdf med ett artikelnummer: OH3W12 på ventilen.

Palax Combi TSV E reservdelar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#27 » 17:35:46, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hurtig betyder ju snabb på norska vilket indikerar att det är en hastighetsventil.
Om vi utgår från AN's schema i post #23 och sen antar att någon har kastat om slangarna till cylindern, då borde man få det beteendet du beskriver.



En annan tänkbar lösning är att ventil a2-09 är en nödstopp ventil. Det skulle isåfall innebära att den är normalt öppen men stänger när man sätter spänning på den.
Alltså slår man nödstoppen så bryter man strömmen till ventilen och den öppnar och dumpar all oljan till tank.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

borge_ (trådstartaren)

#28 » 19:03:18, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Hurtig betyder ju snabb på norska vilket indikerar att det är en hastighetsventil.
Om vi utgår från AN's schema i post #23 och sen antar att någon har kastat om slangarna till cylindern, då borde man få det beteendet du beskriver.



En annan tänkbar lösning är att ventil a2-09 är en nödstopp ventil. Det skulle isåfall innebära att den är normalt öppen men stänger när man sätter spänning på den.
Alltså slår man nödstoppen så bryter man strömmen till ventilen och den öppnar och dumpar all oljan till tank.

Jag har full kontroll över den ventilen. När den inte är aktiverad så är den i läget när allt funkar.

12v försvinner helt när man trycker nödstopp på maskinen, och den kräver 12v för att hamna i läget när den gör att trycket försvinner i cylindern

Jag kanske ska tillägga att jag har konstruerat ett eget kretskort som ersättning för det kretskort som normalt sitter på maskinen då det brann upp när 12v och jord råkade växlas. Maskinen är så gammal att kretskortet inte finns som reservdel längre.
borge_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:16, 30-08-2022
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Tidigare kört Cabletec, boltec, dumprar mm.

AN

#29 » 07:34:24, 06-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

borge_ skrev:Jag har full kontroll över den ventilen. När den inte är aktiverad så är den i läget när allt funkar.

12v försvinner helt när man trycker nödstopp på maskinen, och den kräver 12v för att hamna i läget när den gör att trycket försvinner i cylindern

Jag kanske ska tillägga att jag har konstruerat ett eget kretskort som ersättning för det kretskort som normalt sitter på maskinen då det brann upp när 12v och jord råkade växlas. Maskinen är så gammal att kretskortet inte finns som reservdel längre.


Så den fungerar bara när nödstoppen är intryckt då? Du trycker på nödstoppen, 12v försvinner och klyven bygger tryck?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

borge_ (trådstartaren)

#30 » 20:26:05, 06-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
borge_ skrev:Jag har full kontroll över den ventilen. När den inte är aktiverad så är den i läget när allt funkar.

12v försvinner helt när man trycker nödstopp på maskinen, och den kräver 12v för att hamna i läget när den gör att trycket försvinner i cylindern

Jag kanske ska tillägga att jag har konstruerat ett eget kretskort som ersättning för det kretskort som normalt sitter på maskinen då det brann upp när 12v och jord råkade växlas. Maskinen är så gammal att kretskortet inte finns som reservdel längre.


Så den fungerar bara när nödstoppen är intryckt då? Du trycker på nödstoppen, 12v försvinner och klyven bygger tryck?

Hydraulpumpen går så länge kraftuttaget på traktorn är aktiverat, med eller utan ström.
Den ventilen gör cylindern trycklöst enbart om den får 12v. Dvs den går enbart in i det läget om jag aktiverar den genom kretskortet.

Så normalt läge, om maskinen är helt strömlös, men med kraftuttaget aktiverat är att cylindern är i sitt fasta läge. Enda gången den är i det där flytande läget är om jag aktivt matar solenoiden till ventilen med 12v.

Jag fick känslan av att nödstoppet är felkopplat egentligen. Jag har 12v på två stift i kontakten, och båda bryts med nödstoppet, trots att bara ena stiftet tar vägen förbi nödstoppet. Hade jag fått bestämma så skulle bara ens brytas så man fortfarande kan styra den där ventilen som gör cylindern trycklöst.
Det kan vara nån bonde som kopplat lite när nödstoppet krånglat eller nåt. Jag har sett värre saker som folk gjort för att "få igång skiten".
Det är antagligen även anledningen till att kortet brann från första början. För nån varit där o kopplat.
borge_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:16, 30-08-2022
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Tidigare kört Cabletec, boltec, dumprar mm.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se