Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Felsökning bromsar Manitou MT1637 med Dana 212 axel

32 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 09:54:45, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte säkert att man ser att det läcker ut olja från huvudcylindern, en dålig sekundärpackning kan t ex fungera som backventil så den släpper in luft men inte släpper ut olja.
Ventilationshålet som jag nämnde, tror jag att jag mest har observerat på huvudcylindrar av märke ATE/Teves (samt såklart på piratkopior av dem), men det kan säkert finnas även hos andra tillverkare.

Om någon har fyllt bromsvätska i systemet tidigare och det finns rester av den kvar, så kan förstås även "nya" gummidelar ha tagit skada. Möjligen skulle det kunna tänkas att gummiskräpet kommer från bromsslangar som har svällt och börjat sönderdelas.

Från den tid då jag höll på med gamla Citroënbilar (där förekom det ju flera olika sorters bromsvätskor/hydrauloljor under årens lopp), kommer jag ihåg att den firman märkte gummidelarna beroende på vilken slags vätska de var avsedda för.
Omärkta delar (alltså helt svarta) var avsedda för vanlig bromsvätska eller Citroëns äldre syntetiska/vegetabiliska hydraulvätska LHS2.
Grönmärkta delar för LHM (och allt annat mineraloljebaserat).
Vitmärkta var kompatibla med både LHM och andra sorters bromsvätska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#17 » 10:09:34, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#18 » 10:11:47, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är inte säkert att man ser att det läcker ut olja från huvudcylindern, en dålig sekundärpackning kan t ex fungera som backventil så den släpper in luft men inte släpper ut olja.
Ventilationshålet som jag nämnde, tror jag att jag mest har observerat på huvudcylindrar av märke ATE/Teves (samt såklart på piratkopior av dem), men det kan säkert finnas även hos andra tillverkare.

Om någon har fyllt bromsvätska i systemet tidigare och det finns rester av den kvar, så kan förstås även "nya" gummidelar ha tagit skada. Möjligen skulle det kunna tänkas att gummiskräpet kommer från bromsslangar som har svällt och börjat sönderdelas.

Från den tid då jag höll på med gamla Citroënbilar (där förekom det ju flera olika sorters bromsvätskor/hydrauloljor under årens lopp), kommer jag ihåg att den firman märkte gummidelarna beroende på vilken slags vätska de var avsedda för.
Omärkta delar (alltså helt svarta) var avsedda för vanlig bromsvätska eller Citroëns äldre syntetiska/vegetabiliska hydraulvätska LHS2.
Grönmärkta delar för LHM (och allt annat mineraloljebaserat).
Vitmärkta var kompatibla med både LHM och andra sorters bromsvätska.


Tack så mycket Torbjörn!
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#19 » 12:18:00, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är inte säkert att man ser att det läcker ut olja från huvudcylindern, en dålig sekundärpackning kan t ex fungera som backventil så den släpper in luft men inte släpper ut olja.
Ventilationshålet som jag nämnde, tror jag att jag mest har observerat på huvudcylindrar av märke ATE/Teves (samt såklart på piratkopior av dem), men det kan säkert finnas även hos andra tillverkare.

Om någon har fyllt bromsvätska i systemet tidigare och det finns rester av den kvar, så kan förstås även "nya" gummidelar ha tagit skada. Möjligen skulle det kunna tänkas att gummiskräpet kommer från bromsslangar som har svällt och börjat sönderdelas.

Från den tid då jag höll på med gamla Citroënbilar (där förekom det ju flera olika sorters bromsvätskor/hydrauloljor under årens lopp), kommer jag ihåg att den firman märkte gummidelarna beroende på vilken slags vätska de var avsedda för.
Omärkta delar (alltså helt svarta) var avsedda för vanlig bromsvätska eller Citroëns äldre syntetiska/vegetabiliska hydraulvätska LHS2.
Grönmärkta delar för LHM (och allt annat mineraloljebaserat).
Vitmärkta var kompatibla med både LHM och andra sorters bromsvätska.


Hej igen,

Två saker som jag tänkte på som vore värdefullt att få återkoppling på.

1. Om pedal är stum när motorn inte är igång men sjunker när motorn är igång. Kan man dra någon slutsats?

2. Aktiverar handbromsen hjulcylindern/slavcylindern eller aktiverar handbromsen bromslamellerna på annat sätt?
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Michael Meier

#20 » 14:04:49, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad heter hjulaxeln mer än Dana 212?


Bild
Senast redigerad av Michael Meier 22:03:28, 24-09-2022, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#21 » 19:47:04, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik Jonsson Umeå skrev:
Hej igen,

Två saker som jag tänkte på som vore värdefullt att få återkoppling på.

1. Om pedal är stum när motorn inte är igång men sjunker när motorn är igång. Kan man dra någon slutsats?

2. Aktiverar handbromsen hjulcylindern/slavcylindern eller aktiverar handbromsen bromslamellerna på annat sätt?


1. Om bromssystemet har vakuumservo (som på en personbil), så är det fullt normalt att pedalen sjunker och blir mjukare när servot får vakuum och fungerar. Jag vet ej hur det är gjort i detalj i ditt fall. Däremot bör pedalen (också under förutsättning att det är just ett vakuumservo) inte bli stum omedelbart efter att man har stängt av motorn. Lagrat vakuum i servot bör räcka till ett par bromsningar innan servoverkan försvinner. Om servot slutar fungera omedelbart så finns det en läcka någonstans (t ex trasig backventil eller något internt fel i servot). Kan gå att lokalisera genom att med avstängd motor koppla in vakuum från en annan (tystgående) vakuumkälla och lyssna efter var det pyser.

2. Vet inte där heller hur det är gjort i just ditt fall men det bör synas tydligt i VHB, instruktionsbok eller sprängskisser. Rent allmänt brukar aldrig någon hydraulik vara inblandad i handbroms/parkeringsbroms, eftersom man inte vill riskera att parkeringsbromsen släpper efter en stund om det finns en liten läcka någonstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#22 » 11:26:45, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#23 » 11:28:58, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik Jonsson Umeå skrev:Bild


Någon som kan svara på vad den inringade nr 17 är för något? Antar att den andra inringade nere i vänstra hörnet är bromsservot?
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

torbjorn_forsman

#24 » 12:08:10, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns åtminstone inget vakuumservo inblandat i sammanhanget, det borde ju ha varit en stor burk mellan huvudcylinder och bromspedal som på en personbil. Den inringade nere till vänster ser ut som en tryckackumulator.
Finns det ingen förklaring i reservdelslistan med benämningar på de olika komponenterna?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#25 » 13:52:16, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

71 är det hydrauliska bromsservot. Med huvudcylindern monterad ovanpå.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bygert

#26 » 14:55:40, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke om felsökning. Tolkar jag bilden rätt så är det en bromskrets, fram o bakaxel på samma lina alltså. I så fall, ta lös och plugga ledning till en axel, lufta och prova. Problemet borta? Då satt det i den axeln som inte är med nu. Samma problem kvar, byt axel. Problemet borta, då är det läckage i axel två. Om det är samma problem med endera axeln bortkopplad så är det antingen problem i båda axlarna eller, mer sannolikt, i huvudcylindern. Pluggar du till båda axlarna och det blir svampigt då kan ju huvudcylindern anses skyldig.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Michael Meier

#27 » 16:08:31, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

#17 är väl en slangklämma.

Röda ringen i högra övre delen på kretschema är orbitrol (den du pytsar ut olja till styrkolvarna när du vrider på ratten) den är med som avslut .. eller rättare sagt början på bromssystemets servokrets.

Enheterna utan siffra är med i schema enbart som lokalisator, för att underlätta en att förstå och begränsa schema.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#28 » 16:47:21, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det finns åtminstone inget vakuumservo inblandat i sammanhanget, det borde ju ha varit en stor burk mellan huvudcylinder och bromspedal som på en personbil. Den inringade nere till vänster ser ut som en tryckackumulator.
Finns det ingen förklaring i reservdelslistan med benämningar på de olika komponenterna?


Hej,
Nej tyvärr inte…Det här är en som jag fick tips om här på maskinisten. Vilken funktion har en tryckackumulator?
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#29 » 16:51:17, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:71 är det hydrauliska bromsservot. Med huvudcylindern monterad ovanpå.


Aha!! Alltså är huvudcylindern bara en ventil som öppnar mellan tryckaccumulatorn och bromskretsen, eller???
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#30 » 16:52:49, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:#17 är väl en slangklämma.

Röda ringen i högra övre delen på kretschema är orbitrol (den du pytsar ut olja till styrkolvarna när du vrider på ratten) den är med som avslut .. eller rättare sagt början på bromssystemets servokrets.

Enheterna utan siffra är med i schema enbart som lokalisator, för att underlätta en att förstå och begränsa schema.


Ja, jag listade också ut det. Tror att den är redovisad enbart för att orbitrol och bromskrets delar oljereservoar!
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se