Det är inte säkert att man ser att det läcker ut olja från huvudcylindern, en dålig sekundärpackning kan t ex fungera som backventil så den släpper in luft men inte släpper ut olja.
Ventilationshålet som jag nämnde, tror jag att jag mest har observerat på huvudcylindrar av märke ATE/Teves (samt såklart på piratkopior av dem), men det kan säkert finnas även hos andra tillverkare.
Om någon har fyllt bromsvätska i systemet tidigare och det finns rester av den kvar, så kan förstås även "nya" gummidelar ha tagit skada. Möjligen skulle det kunna tänkas att gummiskräpet kommer från bromsslangar som har svällt och börjat sönderdelas.
Från den tid då jag höll på med gamla Citroënbilar (där förekom det ju flera olika sorters bromsvätskor/hydrauloljor under årens lopp), kommer jag ihåg att den firman märkte gummidelarna beroende på vilken slags vätska de var avsedda för.
Omärkta delar (alltså helt svarta) var avsedda för vanlig bromsvätska eller Citroëns äldre syntetiska/vegetabiliska hydraulvätska LHS2.
Grönmärkta delar för LHM (och allt annat mineraloljebaserat).
Vitmärkta var kompatibla med både LHM och andra sorters bromsvätska.