Sida 1 av 3

Felsökning bromsar Manitou MT1637 med Dana 212 axel

InläggPostat: 22:51:31, 23-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
Hej!

Har just köpt en teleskoplastare Manitou MT1637 som är i ganska risigt skick. Har börjat med att försöka åtgärda bromsarna…
Det är då våta bromsar fram och bak i Dana Spicer-axlar.

Symptom: Pedal sjunker, ingen eller dålig bromsverkan. Går att pumpa på bromsen och på så sätt få igång bromsarna men felet kommer tillbaka.

Har nu ikväll luftat bromsarna med hjälp av en sk bromsluftare. En hel del luft kom ut. Vi fick pedalen stum och fin när vi höll på. När jag sedan skulle provköra var svampigheten tillbaka…

Handbromsen påverkar mekaniskt de våta bromsarna på framaxeln och den fungerar fint! Tänker då att det inte bör vara internt läckage i axeln!…..

När jag tömde kärlet på bromsuftaren låg det ganska mycket rester från det som skulle kunna vara någon gammal packning/tätning. Är det det som är felet då?

Någon med förslag på vad nästa steg i felsökningsprocessen bör vara??

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 23:06:21, 23-09-2022
av Michael Meier
Fredrik Jonsson Umeå skrev: .... Handbromsen påverkar mekaniskt de våta bromsarna på framaxeln och den fungerar fint! Tänker då att det inte bör vara internt läckage i axeln! ....


På vilket vis skulle fungerande mekanisk handbroms utesluta läckage?

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 00:07:26, 24-09-2022
av bert
Är där nån form av manuell justering?

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 07:32:17, 24-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
Michael Meier skrev:
Fredrik Jonsson Umeå skrev: .... Handbromsen påverkar mekaniskt de våta bromsarna på framaxeln och den fungerar fint! Tänker då att det inte bör vara internt läckage i axeln! ....


På vilket vis skulle fungerande mekanisk handbroms utesluta läckage?



Jag vet inte riktigt hur det fungerar i axeln men har sett/läst om att det finns några stora O-ringar mellan utrymmet där bromslamellerna sitter och ”diff-huset” Jag har inte skruvat i våta bromsar förr så ni får ursäkta för att jag kanske utrycker mig klumpigt.

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 07:35:16, 24-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
bert skrev:Är där nån form av manuell justering?


Inte vad jag har upptäckt i alla fall. Ja, det finns en liten justerskruv för att justera stoppläget på bromspedalen men antar att det inte var det du syftade på.

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 07:50:33, 24-09-2022
av johan.eriksson
Hittar du gummirester i oljan så är det nog bara att riva huvudcylinder samt hjulcylindrar och byta tätningar.

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 08:09:14, 24-09-2022
av Michael Meier
Är axeln en 212/_ _ _ ?

Lamellerna sitter i trumpeten iallafall.

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 08:27:21, 24-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
Michael Meier skrev:Är axeln en 212/_ _ _ ?


Ja, det verkar vara en 212-axel

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 08:28:22, 24-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
Michael Meier skrev:Är axeln en 212/_ _ _ ?

Lamellerna sitter i trumpeten iallafall.


Ok! Och då är det lite lindrigare kan jag tänka?

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 08:31:15, 24-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
johan.eriksson skrev:Hittar du gummirester i oljan så är det nog bara att riva huvudcylinder samt hjulcylindrar och byta tätningar.


Ok. Och hjulcylindrarna är alltså samma sak som slavcylindrarna?

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 08:37:05, 24-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
Michael Meier skrev:
Fredrik Jonsson Umeå skrev: .... Handbromsen påverkar mekaniskt de våta bromsarna på framaxeln och den fungerar fint! Tänker då att det inte bör vara internt läckage i axeln! ....


På vilket vis skulle fungerande mekanisk handbroms utesluta läckage?


Det jag tänkte på är att handbromsen väl också påverkar slavcylindern? Och att om O-ringarna på slavcylindern skulle vara dåliga så skulle även handbromsen vara dålig eller?

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 08:50:30, 24-09-2022
av torbjorn_forsman
Handbromsen är väl rent mekanisk, så även om den påverkar samma mekanism som påverkas av hjulcylindrarna, så skulle otäthet i dem inte ställa till problem för handbromsen.

I och med att bromsen fungerar omedelbart efter luftning, så tyder allt på att det kommer in luft någonstans i systemet. Mest troligt sekundärpackningen i huvudcylindern (den som sitter närmast tryckstången) som är dålig, så det sugs in luft där när man släpper tillbaks pedalen efter bromsning. Vissa huvudcylindrar (i synnerhet sådana som används tillsammans med vakuumservo) har dubbla sekundärpackningar och ett mycket litet (kanske 0,5 mm diameter) ventilationshål ut genom cylinderväggen mellan dem. Om det där ventilationshålet blir igensatt, så kan det ge många konstiga fenomen. Eftersom hålet är så litet upptäcker man det ofta inte om man inte vet att det ska finnas där, speciellt inte om cylindern är rostig och smutsig utanpå. Det är också lätt hänt att hålet råkar bli övermålat.

I hydraulsystem av det här slaget, så brukar den cylinder som påverkas av hydraultrycket kallas hjulcylinder i bromssystem men slavcylinder om det rör sig om t ex en hydrauliskt manövrerad koppling.

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 09:04:35, 24-09-2022
av Turbodiesel
Våta bromsar med inbyggda kolvar betyder att mineralolja ska användas till bromssystemet. Ofta ATF eller LHM.

Har fel olja/vätska används kan det ha skadat tätningar & andra gummidetaljer.

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 09:17:49, 24-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
torbjorn_forsman skrev:Handbromsen är väl rent mekanisk, så även om den påverkar samma mekanism som påverkas av hjulcylindrarna, så skulle otäthet i dem inte ställa till problem för handbromsen.

I och med att bromsen fungerar omedelbart efter luftning, så tyder allt på att det kommer in luft någonstans i systemet. Mest troligt sekundärpackningen i huvudcylindern (den som sitter närmast tryckstången) som är dålig, så det sugs in luft där när man släpper tillbaks pedalen efter bromsning. Vissa huvudcylindrar (i synnerhet sådana som används tillsammans med vakuumservo) har dubbla sekundärpackningar och ett mycket litet (kanske 0,5 mm diameter) ventilationshål ut genom cylinderväggen mellan dem. Om det där ventilationshålet blir igensatt, så kan det ge många konstiga fenomen. Eftersom hålet är så litet upptäcker man det ofta inte om man inte vet att det ska finnas där, speciellt inte om cylindern är rostig och smutsig utanpå. Det är också lätt hänt att hålet råkar bli övermålat.

I hydraulsystem av det här slaget, så brukar den cylinder som påverkas av hydraultrycket kallas hjulcylinder i bromssystem men slavcylinder om det rör sig om t ex en hydrauliskt manövrerad koppling.



Mycket bra information Torbjörn!

Om jag tolkar dig rätt så bör första åtgärd nu vara att identifiera det där ventilationshålet och se så att det inte är igensatt. Vet inte men jag skulle kunna tänka mig att huvudcylindern är bytt. Den ser ganska ny ut. Definitivt inte rostig i alla fall. Men sen då byta packningar i huvudcylindern. Ringde en teknisk support på Scantruck som sa att huvudcylindern inte brukar börja läcka. Därav så har jag nog inte misstänkt denna. Om dessa packningar är dåliga, bör man inte se då att det läcker olja från cylindern?

Re: Felsökning bromsar

InläggPostat: 09:21:43, 24-09-2022
av Fredrik Jonsson Umeå
Turbodiesel skrev:Våta bromsar med inbyggda kolvar betyder att mineralolja ska användas till bromssystemet. Ofta ATF eller LHM.

Har fel olja/vätska används kan det ha skadat tätningar & andra gummidetaljer.


Precis! Det har jag också lärt mig. Det ska vara LHM i denna. Och att det samlades rester av packning/gummi i bromsluftaren tyder väl på att det är nån packning/o-ring som inte mår så bra kanske