Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Felsökning bromsar Manitou MT1637 med Dana 212 axel

32 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#1 » 22:51:31, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har just köpt en teleskoplastare Manitou MT1637 som är i ganska risigt skick. Har börjat med att försöka åtgärda bromsarna…
Det är då våta bromsar fram och bak i Dana Spicer-axlar.

Symptom: Pedal sjunker, ingen eller dålig bromsverkan. Går att pumpa på bromsen och på så sätt få igång bromsarna men felet kommer tillbaka.

Har nu ikväll luftat bromsarna med hjälp av en sk bromsluftare. En hel del luft kom ut. Vi fick pedalen stum och fin när vi höll på. När jag sedan skulle provköra var svampigheten tillbaka…

Handbromsen påverkar mekaniskt de våta bromsarna på framaxeln och den fungerar fint! Tänker då att det inte bör vara internt läckage i axeln!…..

När jag tömde kärlet på bromsuftaren låg det ganska mycket rester från det som skulle kunna vara någon gammal packning/tätning. Är det det som är felet då?

Någon med förslag på vad nästa steg i felsökningsprocessen bör vara??
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00



Michael Meier

#2 » 23:06:21, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik Jonsson Umeå skrev: .... Handbromsen påverkar mekaniskt de våta bromsarna på framaxeln och den fungerar fint! Tänker då att det inte bör vara internt läckage i axeln! ....


På vilket vis skulle fungerande mekanisk handbroms utesluta läckage?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bert

#3 » 00:07:26, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är där nån form av manuell justering?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#4 » 07:32:17, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Fredrik Jonsson Umeå skrev: .... Handbromsen påverkar mekaniskt de våta bromsarna på framaxeln och den fungerar fint! Tänker då att det inte bör vara internt läckage i axeln! ....


På vilket vis skulle fungerande mekanisk handbroms utesluta läckage?



Jag vet inte riktigt hur det fungerar i axeln men har sett/läst om att det finns några stora O-ringar mellan utrymmet där bromslamellerna sitter och ”diff-huset” Jag har inte skruvat i våta bromsar förr så ni får ursäkta för att jag kanske utrycker mig klumpigt.
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#5 » 07:35:16, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Är där nån form av manuell justering?


Inte vad jag har upptäckt i alla fall. Ja, det finns en liten justerskruv för att justera stoppläget på bromspedalen men antar att det inte var det du syftade på.
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

johan.eriksson

#6 » 07:50:33, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar du gummirester i oljan så är det nog bara att riva huvudcylinder samt hjulcylindrar och byta tätningar.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Michael Meier

#7 » 08:09:14, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är axeln en 212/_ _ _ ?

Lamellerna sitter i trumpeten iallafall.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#8 » 08:27:21, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Är axeln en 212/_ _ _ ?


Ja, det verkar vara en 212-axel
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#9 » 08:28:22, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Är axeln en 212/_ _ _ ?

Lamellerna sitter i trumpeten iallafall.


Ok! Och då är det lite lindrigare kan jag tänka?
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#10 » 08:31:15, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Hittar du gummirester i oljan så är det nog bara att riva huvudcylinder samt hjulcylindrar och byta tätningar.


Ok. Och hjulcylindrarna är alltså samma sak som slavcylindrarna?
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#11 » 08:37:05, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Fredrik Jonsson Umeå skrev: .... Handbromsen påverkar mekaniskt de våta bromsarna på framaxeln och den fungerar fint! Tänker då att det inte bör vara internt läckage i axeln! ....


På vilket vis skulle fungerande mekanisk handbroms utesluta läckage?


Det jag tänkte på är att handbromsen väl också påverkar slavcylindern? Och att om O-ringarna på slavcylindern skulle vara dåliga så skulle även handbromsen vara dålig eller?
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

torbjorn_forsman

#12 » 08:50:30, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handbromsen är väl rent mekanisk, så även om den påverkar samma mekanism som påverkas av hjulcylindrarna, så skulle otäthet i dem inte ställa till problem för handbromsen.

I och med att bromsen fungerar omedelbart efter luftning, så tyder allt på att det kommer in luft någonstans i systemet. Mest troligt sekundärpackningen i huvudcylindern (den som sitter närmast tryckstången) som är dålig, så det sugs in luft där när man släpper tillbaks pedalen efter bromsning. Vissa huvudcylindrar (i synnerhet sådana som används tillsammans med vakuumservo) har dubbla sekundärpackningar och ett mycket litet (kanske 0,5 mm diameter) ventilationshål ut genom cylinderväggen mellan dem. Om det där ventilationshålet blir igensatt, så kan det ge många konstiga fenomen. Eftersom hålet är så litet upptäcker man det ofta inte om man inte vet att det ska finnas där, speciellt inte om cylindern är rostig och smutsig utanpå. Det är också lätt hänt att hålet råkar bli övermålat.

I hydraulsystem av det här slaget, så brukar den cylinder som påverkas av hydraultrycket kallas hjulcylinder i bromssystem men slavcylinder om det rör sig om t ex en hydrauliskt manövrerad koppling.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#13 » 09:04:35, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våta bromsar med inbyggda kolvar betyder att mineralolja ska användas till bromssystemet. Ofta ATF eller LHM.

Har fel olja/vätska används kan det ha skadat tätningar & andra gummidetaljer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#14 » 09:17:49, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Handbromsen är väl rent mekanisk, så även om den påverkar samma mekanism som påverkas av hjulcylindrarna, så skulle otäthet i dem inte ställa till problem för handbromsen.

I och med att bromsen fungerar omedelbart efter luftning, så tyder allt på att det kommer in luft någonstans i systemet. Mest troligt sekundärpackningen i huvudcylindern (den som sitter närmast tryckstången) som är dålig, så det sugs in luft där när man släpper tillbaks pedalen efter bromsning. Vissa huvudcylindrar (i synnerhet sådana som används tillsammans med vakuumservo) har dubbla sekundärpackningar och ett mycket litet (kanske 0,5 mm diameter) ventilationshål ut genom cylinderväggen mellan dem. Om det där ventilationshålet blir igensatt, så kan det ge många konstiga fenomen. Eftersom hålet är så litet upptäcker man det ofta inte om man inte vet att det ska finnas där, speciellt inte om cylindern är rostig och smutsig utanpå. Det är också lätt hänt att hålet råkar bli övermålat.

I hydraulsystem av det här slaget, så brukar den cylinder som påverkas av hydraultrycket kallas hjulcylinder i bromssystem men slavcylinder om det rör sig om t ex en hydrauliskt manövrerad koppling.



Mycket bra information Torbjörn!

Om jag tolkar dig rätt så bör första åtgärd nu vara att identifiera det där ventilationshålet och se så att det inte är igensatt. Vet inte men jag skulle kunna tänka mig att huvudcylindern är bytt. Den ser ganska ny ut. Definitivt inte rostig i alla fall. Men sen då byta packningar i huvudcylindern. Ringde en teknisk support på Scantruck som sa att huvudcylindern inte brukar börja läcka. Därav så har jag nog inte misstänkt denna. Om dessa packningar är dåliga, bör man inte se då att det läcker olja från cylindern?
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#15 » 09:21:43, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Våta bromsar med inbyggda kolvar betyder att mineralolja ska användas till bromssystemet. Ofta ATF eller LHM.

Har fel olja/vätska används kan det ha skadat tätningar & andra gummidetaljer.


Precis! Det har jag också lärt mig. Det ska vara LHM i denna. Och att det samlades rester av packning/gummi i bromsluftaren tyder väl på att det är nån packning/o-ring som inte mår så bra kanske
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: rospigg och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se