Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulik för novis

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

senmathal (trådstartaren)

#1 » 22:15:14, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad behövs för att ordna ett hydrauluttag med en spak till på en BM 430. Har bara originalhydrauliken på den. Två spakar varav en används till frontlastare med ryck och slittipp och en spak till ett uttag bak. Jag har dålig koll på det här och vad olika komponenter kallas o.s.v. Har funderat på en snöslunga med hydrauliska luckor med en kolv till varje lucka och fjädrande återgång. Jag är rätt rudis på detta förutom att jag har bra koll på Citroens hydraulik :)

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



bert

#2 » 22:30:56, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt en 3vägskran så kan du använda samma spak till både lastaren och uttag där bak
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

senmathal (trådstartaren)

#3 » 23:28:36, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag tänkte efter så finns det ju faktiskt två uttag bak på traktorn men bara en spak. Jag var tvungen gå ut och titta och det fanns faktiskt ytterligare ett uttag lite skymt längre ner. Dessutom passerade slangarna en ventil/kran som satt bak i närheten av uttagen. Alltså inte inne i traktorn. Om jag nu minns rätt så fick jag slå om kranen första gången jag använde rotorslåttern. Jag använder ena uttaget till den. Om jag har tur så kanske det fungerar som det är förutom att kranen sitter lite dumt till. Möjligen går den att nu genom fönsterluckan bakom stolen. Nu har jag i och för sig inte köpt någon slunga än men ändå.

Hur fungerar en dylik kran? Tänker jag rätt om den stänger både flöde och retur till det uttag som inte används så kolven stannar i det läge den är? Ja som ni märker har jag har dålig koll på det här. Men det ska bli bättre :)

Funder även på om luckorna kommer att öppna när det är 20 grader kallt ute? Lastaren sjunker i alla fall väldigt långsamt då. Det blir i och för sig bättre efter att man har kört ett tag så oljan blivit lite varm.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

rospigg

#4 » 23:32:42, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Pumpportalen" hade en förträfflig förklaring på sin sida:
Bild
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

bert

#5 » 09:19:06, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kranen sitter på det enkelverkande uttaget och är till att ändra så du kan ha 2 uttaget till samma spak men det blir bara tryck på 1 uttag åt gången
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

senmathal (trådstartaren)

#6 » 18:36:24, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är slungan inköpt. En XYZ från 2006 som så långt jag kan se är i bra skick utan nämnvärda skador. Jag ska koppla på den ikväll och se om jag får luckorna att fungera.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#7 » 23:05:11, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luckorna fungerade utan modifiering. Med ventilen i ena läget har jag ena luckan på en spak och lastaren på den andra. Om jag vrider om spaken så blir det en lucka på varje spak medan lastaren är frånkopplad. Det kommer nog att fungera alldeles ypperligt för mina behov. Spaken sitter visserligen ute vid trepunktslyften men jag når den genom glasluckan bakom stolen. Men visst skulle det vara praktiskt att ha ventilen inne i hytten.

Jag funder på om man kunde lösa det med en stång in i hyttan men den sitter tyvärr vriden åt fel hål som den sitter nu för att dra upp en stång som man kan vrida. Kanske att det går att ändra läge på den.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se