Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hur koppla hydralslangar till MF 575

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

hajbo (trådstartaren)

#1 » 19:42:32, 26-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ägare av en Mf 575D (ej multipower) årsmod -80. Nu ska jag koppla till min Lima linkran med hydralsvängning av bomen. Då saknar jag kunskap om hur bomsvängningen ska kopplas till hydraluttagen, och hur ska spakarna ställas?
På BM-Victorn var det bara tryckledning och retur, men trots jag studerat "hand med hydralik" begriper jag inte hur slangarna ska sättas på Mf, känner mig lite korkad (igen ;)).

Hoppas att nån vänlg själ kan förklara!
//Lasse.



Bild

Bild

Bild

Bild
Mitt mellan Burträsk och Skellefteå
hajbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:16, 01-07-2012
Ort: Mitt mellan Burträsk och Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor



Petson

#2 » 20:20:59, 26-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en likadan traktor och för att få olja i uttagen bak så ställer du väljarventilen i bild 2 i läge EXT1 (till höger), inre trepunktreglaget på "yttre hydraulik" och yttre trepunktsreglaget längst bak på konstant pumpning. Sedan ställer du om du vill ha dubbel eller enkelverkande hydraulik med rattarna under spakarna i bild 3. Sen är det väl bara koppla o dra i spakarna...
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

hajbo (trådstartaren)

#3 » 06:12:48, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack "Petson" för tipsen, du menar att jag ansluter slangarna till 1+2 och får enkelverkande funktion med ratten under spakarna vid golvet på högersidan. Ska testa i kväll. //Lasse :)
Mitt mellan Burträsk och Skellefteå
hajbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:16, 01-07-2012
Ort: Mitt mellan Burträsk och Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor

Petson

#4 » 08:47:30, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min är slangarna dragna som så att vänster spak styr uttag 1&2 och höger spak styr uttag 3&4. När jag drar min tippkärra med enkelverkande bromsar och enkelverkande tipp så skruvar jag in, eller ut, kommer inte ihåg vilket, och kopplar sen bromsslangen till uttag 1 och tippslangen till uttag 3. Jag har aldrig kopplat in något annat, eller provat dubbelverkande, men jag förmodar att du då skruvar rattarna åt motsatt håll och sen kopplar den ena dubbelverkande funktionen till uttag 1&2 och den andra dubbelverkande funktionen till uttag 3&4. Spakarna går ju att dra både framåt och bakåt, och mina spakar kan vara lite tröga, så ibland tror man att det inte funkar, men man får ta i lite hårdare bara...
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

hajbo (trådstartaren)

#5 » 19:21:31, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här gjorde jag, tryck- och retur-slang sattes på 1 och 2, den vänstra spaken (bild 3 ) fixeras med en stropp i läge bakåt, då kan jag svänga bommen med spaken på kranen. Hoppas jag inte orsakar några skador på hydraliken, varmgång eller nåt, när spaken står i bakåtläge medan jag lastar, knappast mer än en ½timme- trekvart åt gången.
Tack för supporten. //Lasse :thumme:
Mitt mellan Burträsk och Skellefteå
hajbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:16, 01-07-2012
Ort: Mitt mellan Burträsk och Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor

bangt

#6 » 20:44:50, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

helt rätt :thumme:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se