Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Zetor 5011 problem med trepunktslyft

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

svenevald (trådstartaren)

#1 » 14:59:17, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjoho! jag har problem med min Zetor, den orkar inte hålla 3punktslyften uppe riktigt. Om jag står still på tomgång så är den relativt stilla men om jag börjar gasa lite så åker den upp och ner hela tiden vilket gör att frontlastaren går väldigt ryckigt också. Jag har provat att ha alla olika spakar i alla olika lägen, har också gjort som det står i instruktionsboken men ingenting hjälper. Allt har fungerat bra förut men detta problemet har kommit smygande och blivit värre och värre. Länkar en video för att lättare få er kunniga att förstå vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=BXKkFcjVdB8 (ber om ursäkt för kvalitén)

Mvh Sven

1 person gillar det här inlägget.
svenevald
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:42, 13-12-2021
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor



Ludde eriksson

#2 » 15:22:44, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckage i lyftcylindern eller mellan ventilen o cylindern.
Är lastaren lika stark som förut så har nog pumpen klarat sig, koppla en manometer på tipputtaget så vet du vad pumpen klarar.

Du får plocka bort stolen o hyttgolvet ovanpå bakaxeln o lyfta locket för att komma åt.
Lite större jobb, men är det bara tätningarna som är dåliga, så kostar delarna bara några få hundringar.

Har det jobbet kvar att göra på min 5511....
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

svenevald (trådstartaren)

#3 » 16:02:06, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tänker också att de är nåt där under men de är inte aktuellt att riva ner den nu, får göra de när snön är borta. De ser mer drygt ut än svårt att lyfta på locket så det ska nog gå bra för oss båda:)

Lastaren är lika seg som den alltid ha varit under de åren jag haft den så tror inte de hänt något med pumpen men kanske skulle kollat med manometer ändå.

1 person gillar det här inlägget.
svenevald
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:42, 13-12-2021
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ludde eriksson

#4 » 16:28:24, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är lastaren kopplad? På tipputtaget direkt, via lastarventil eller oberoende av tipputtaget?
Du kan väl växla varvet på hydraulpumpen på den där, blir det någon skillnad?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

svenevald (trådstartaren)

#5 » 20:21:54, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jadu nu frågar du saker som jag inte har en aning om, kan inte mycket om traktorer... men ja slänger in lite bilder:P

https://gyazo.com/2ff150651ca51bf2ea5e08eb7e49949a
https://gyazo.com/7705a83a049941c30cc8577fb4ca6be0

Slangen med svart pil på går under traktorn nånstans och den med röd pil går längst bak ovanför tryckstången.

Jo där är ett litet vred för flödesreglering men de går bara lite långsammare när jag vrider på de, alla problem kvarstår.
svenevald
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:42, 13-12-2021
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ludde eriksson

#6 » 21:19:17, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver låsa lilla spaken innanför höj/sänkspaken till hydraularmarna bak för att få lastaren att fungera, eller hur?
Gå in på downloads o kolla efter instruktionsboken, där kan du se hur du ställer spakarna på golvet för att få dubbla hastigheten på hydraulpumpen, är ganska säker på det går att göra även på din traktor.
Skulle vara intressant att se schemat på hydrauliken på lastarmonteringen. Vart går seriekopplingen in i traktorkroppen, och hur stort flöde klarar den, även returen vore intressant att se dragningen på.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Tracdoc

#7 » 21:42:16, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 5011 så är det bara en fart på kraftuttaget/ hydraulpumpen. Som det ser ut på filmen så är det mest troligt att lyftcylindern läcker.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

svenevald (trådstartaren)

#8 » 22:04:05, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Du behöver låsa lilla spaken innanför höj/sänkspaken till hydraularmarna bak för att få lastaren att fungera, eller hur?
Gå in på downloads o kolla efter instruktionsboken, där kan du se hur du ställer spakarna på golvet för att få dubbla hastigheten på hydraulpumpen, är ganska säker på det går att göra även på din traktor.
Skulle vara intressant att se schemat på hydrauliken på lastarmonteringen. Vart går seriekopplingen in i traktorkroppen, och hur stort flöde klarar den, även returen vore intressant att se dragningen på.


ja för att få lastarn att fungera har jag för mig att jag var tvungen att låsa den mittersta spaken bak där det står "Tryckuttag 2".
Som Tracdoc säger så verkar det bara vara en fart på kraftuttaget och hydraulpumpen, har för mig att de stod i instruktionsboken också.
Jag kan kolla lite mer på frontlastarmonteringen imorgon men den fungerar som vanligt så länge jag har 3punktslyften nere.

De flesta jag har pratat med tror att det är något läckage på lyftcylindern men jag vill gärna kolla runt lite efter andra tips innan jag bestämmer mig för att riva ner halva traktorn.

1 person gillar det här inlägget.
svenevald
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:42, 13-12-2021
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se