Är det vanlig att bromscylinder blir dålig och läcker ut vid armen där bromsvajern gummibälgen?
Renovera eller en ny hur svårt att byta?
Michael Meier skrev:Lite mindre jobb att byta tätningar än att byta hela cylindern, beroende om du sabbar både tryck och sugledningens anslutningar.
får du loss båda (eller tre) ansluningarna utan att sabba något så är det enklare att byta hela huvudcylindern.
Kolla gärna med Olsson vad det är för bromsvätska/mineralolja som tätningarna i deras huvudcylindrar är ämnad för, lämna inte det åt slumpen.
S.42265 (komplett huvudcylinder för mineralolja) verkar Sparex (eftermarknadestillverkare/leverantör) ha tillgängligt som lämpligt objekt till byte, kostar ca:600:- exkl, frakt.
Finns tätningssatser med damask (S.41806) att tillgå från samma leverantör för ca: 100:- exkl, frakt.
Och tätningssats med damask och kolv (S.42319) för ca: 250-300:- exkl, frakt.
Olsson har typ lika utbud på sin sida marginellt dyrare och enklare att returnera.
Där syns även olika varianter broms med hänvisning till serienummer, Concentric-bromssystem före traktorns serienummer: -V39465 583:-
varför förstöra anslutningarna är det special koppling eller är de rost??
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 70f333a94e
och Tangential efter traktorns serienummer: V39466- 793:-
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 70f333a94e
Vad jag förstår av skillnaden är hur du aktiverar styrbroms, eller rättare sagt, hur många ledningar har du på din nuvarande huvudcylinder, går det en eller två tryckledningar ut från huvudcylindern.
Michael Meier skrev:Lite mindre jobb att byta tätningar än att byta hela cylindern, beroende om du sabbar både tryck och sugledningens anslutningar.
får du loss båda (eller tre) ansluningarna utan att sabba något så är det enklare att byta hela huvudcylindern.
Kolla gärna med Olsson vad det är för bromsvätska/mineralolja som tätningarna i deras huvudcylindrar är ämnad för, lämna inte det åt slumpen.
S.42265 (komplett huvudcylinder för mineralolja) verkar Sparex (eftermarknadestillverkare/leverantör) ha tillgängligt som lämpligt objekt till byte, kostar ca:600:- exkl, frakt.
Finns tätningssatser med damask (S.41806) att tillgå från samma leverantör för ca: 100:- exkl, frakt.
Och tätningssats med damask och kolv (S.42319) för ca: 250-300:- exkl, frakt.
Olsson har typ lika utbud på sin sida marginellt dyrare och enklare att returnera.
Där syns även olika varianter broms med hänvisning till serienummer, Concentric-bromssystem före traktorns serienummer: -V39465 583:-
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 70f333a94e
och Tangential efter traktorns serienummer: V39466- 793:-
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 70f333a94e
Vad jag förstår av skillnaden är hur du aktiverar styrbroms, eller rättare sagt, hur många ledningar har du på din nuvarande huvudcylinder, går det en eller två tryckledningar ut från huvudcylindern.
Återgå till [Traktorer] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst