Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Holder P70 4wd

10 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Oesson (trådstartaren)

#1 » 13:27:59, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Holder P70 4wd.
När jag lägger i fyrhjulsdriften, så blir driften på bakhjulen borta nästan helt. Sätter ner frontplogen så framhjulen lyfter, med bara bakhjulsdrift så kan jag skjuta plogen fram och tillbaka, men lägger jag i 4wd så snurrar framhjulen bara i luften, och obetydlig kraft i bakhjulen. Har fyllt på hydraulolja, och även fyllt på Sae 80 på bakaxeln, men samma resultat
Några tips?
Oesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:47, 25-11-2022
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder P70 4wd



SvampenT15

#2 » 18:14:20, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM ett stort om jag kommer ihåg rätt: Framhjulen är hydraul drivna? Och maskinen har hydrostat? Om du då lyfter framhjulen med plogen! Då blir det så att det som går lättast att driva får all kraft dvs framhjulen. Jag har för mig att alltihop får sitt tryck från hydrostaten. När du då kopplar ur 4wd så får bakhjulen all kraft. Har maskinen diff spärr på bak hjulen så kan du få båda hjulen att driva annars så snurrar bara det som går lättast att driva. Detta var ett vanligt fel på 80 tals maskiner. Och är till viss del det samma på 4 wd gräsklippare än i dag när det är hydraul drivet. Lösningen år att tvinga oljan dit man vill ha den. Inte så lätt alla gånger. Gäller väl bara typ parktraktorer.
Jag kan ha fel men så var det på 80 talet

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Oesson (trådstartaren)

#3 » 18:31:47, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag släpper ner framhjulen och kör framåt med 2-wd, så drar bakhjulen, men så fort jag lägger i 4-wd så drar den bara på framhjulen.
Oesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:47, 25-11-2022
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder P70 4wd

SvampenT15

#4 » 18:47:03, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag förstår det. Men slirar dom, i så fall är det dom som går lättast. En sak du kan göra är att belasta fram axeln eller skaffa hjulvikter till framhjulen eller vätskefylla dom. Annars får du ingen kraft till bakhjulen. Eftersom fram hjulen slirar lättare än bak hjulen. Alla hjulen matas från samma pump krets och då blir det så. Hade maskinen diff spärr på bak hjulen ? Jag är inte säker men man kunde kanske prova med att sätta på kedjor på framhjulen. Har du mycket snö där du bor?

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

osla

#5 » 19:00:04, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara köra mot ett träd eller liknande med skopan och gasa tills det börjar slira, då borde det vara ungefär lika fäste mellan fram och bak axlar. Om det stämmer som svampen säger så beror ditt problem på att det saknas något som liknar en låsbar mittdiff, alltså så har du nu som vanliga enklare 4wd system utan låsbar mittdiff och all kraft kommer gå till det hjul med sämst fäste

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Oesson (trådstartaren)

#6 » 21:15:42, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men det förstår jag, men när den ska starta i en backe och jag har 2wd så drar den på bakaxeln och går framåt men vid 4wd så slirar den på framaxeln och den står kvar och ingen kraft på bakaxeln. Det är ju ingen fyrhjulsdrift om det är så att den bara ska dra med dom små framhjulen, och helt kraftlös på bakaxeln.
Oesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:47, 25-11-2022
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder P70 4wd

Jac

#7 » 23:35:20, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som Svampen har rätt.

Oesson skrev: Det är ju ingen fyrhjulsdrift om det är så att den bara ska dra med dom små framhjulen, och helt kraftlös på bakaxeln.


Precis samma fenomen uppstår på en 2-hjulsdriven bil utan diffspärr eller diffbroms; ställer du ena drivhjulet på en isfläck och det andra på torr asfalt så slirar hjulet på isfläcken och man kommer ingen vart. Inte så effektivt men det kallas 2-hjulsdrivning iallafall. Den drar på bägge hjulen men den drar med kraften av det hjulet som har sämst grepp.

Har väl producerats några 4-hjulsdrivna bilar också med permanent inkopplad fyrhjulsdrift och mellandifferential, dom beter sig som din maskin.

På fordon med i- och urkopplingsbar mekanisk 4-hjulsdrift (traktorer, jeepar) så är det vanligtvis inte någon mellandifferential och då drar den alltid på bägge axlarna när 4-hjulsdriften är inkopplad.




Med hydrostatisk drift finns det många varianter att koppla drivningen. Det enklaste är att parallellkoppla alla motorerna och då beter den sig som din maskin (om vi tolkar din beskrivning rätt).

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#8 » 00:04:20, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns olika lösningar för att skapa en "diffspärr" i hydraulik, t.ex. kan man seriekoppla motorer eller använda en enkel flödesdelare. Det förutsätter dock att det går lika mycket olja fram som bak och det tror jag inte det gör på din maskin.


Vad jag kan se har du en stor hydraulmotor för drivning av bakaxeln och en liten hydraulmotor i vardera framhjulet.
Bucher har tagit fram en ventil speciellt för att åstadkomma "diffspärr" på maskiner med 3 motorer. https://www.bucherhydraulics.com/85387/ ... index.aspx

Dock kostar den säkert mer än vad du kan tänka dig och har väl 4 månaders leveranstid eller nåt sånt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#9 » 00:13:03, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en reservdelslista nu, det ser ut som där sitter en flödesdelare. Kanske skiljer det mellan årsmodellerna?
Kanske har din flödesdelare hängt upp sig?
Eller så går den bara mellan framhjulen men det tror jag inte.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

SvampenT15

#10 » 10:13:00, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju säga så här om 4wd: Maskinen kan driva på alla hjul bara inte samtidigt. Om alla hjul har samma friktion så går maskinen framåt. Bara för att det står 4 wd på maskinen så innebär det inte permanent 4 wd.
Som beskrivits här i tråden så måste det till diff spärrar.
Det är nog rätt många som blivit besvikna på den typen av 4 wd . Den mekaniska 4 wd är i så fall enklare att köra då det ofta finns diff spärr på bakhjulen, men inte fram så den blir ofta 3wd.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se