Det låter som Svampen har rätt.
Oesson skrev: Det är ju ingen
fyrhjulsdrift om det är så att den bara ska dra med dom små framhjulen, och helt kraftlös på bakaxeln.
Precis samma fenomen uppstår på en 2-hjulsdriven bil utan diffspärr eller diffbroms; ställer du ena drivhjulet på en isfläck och det andra på torr asfalt så slirar hjulet på isfläcken och man kommer ingen vart. Inte så effektivt men det kallas 2-hjulsdrivning iallafall. Den drar på bägge hjulen men den drar med kraften av det hjulet som har sämst grepp.
Har väl producerats några 4-hjulsdrivna bilar också med permanent inkopplad fyrhjulsdrift och mellandifferential, dom beter sig som din maskin.
På fordon med i- och urkopplingsbar mekanisk 4-hjulsdrift (traktorer, jeepar) så är det vanligtvis inte någon mellandifferential och då drar den alltid på bägge axlarna när 4-hjulsdriften är inkopplad.
Med hydrostatisk drift finns det många varianter att koppla drivningen. Det enklaste är att parallellkoppla alla motorerna och då beter den sig som din maskin (om vi tolkar din beskrivning rätt).