Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Var koppla in sig på tryck och retur till lastare MF 590

53 inlägg • Sida 1 av 4
Hydraulik i traktorer

Andy80 (trådstartaren)

#1 » 23:58:57, 24-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytt upp mig från en MF188 till en MF590.
188:an hade en Bergsjölastare som jag behöll och ska flytta över till 590:in.
Men jag är osäker på var jag ska koppla in slangarna för tryck och retur i 590 till lastaren.
Var och tittade på en kompis MF 575 idag och där var trycket inkopplad i ett tryckuttag på ventilpaketet för den bakre hydrauliken.
Se bilder.

Röd pil tryckuttag för lastare
Bild

Samma ventilpaket sett inifrån hytten.
Bild

Så här ser det ut på min traktor. Kan jag koppla in trycket på samma position på 590:ins hydraulpaket? Blå pil

Bild

Returen på min kompis 575 var inkopplad väldigt långt ner på bakaxelklumpen se bild röd pil

Bild

Samma position på min traktor 590. dock ser det inte helt likt ut. var ska returen kopplas in på denna bild?

Bild
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B



Andy80 (trådstartaren)

#2 » 21:18:35, 25-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan tanken och traktorkroppen går det ut en tryckedning från pumpen till ventilpaketet för den bakre hydrauliken. Undrar om det går att göra en T-koppling och ta tryck till lastaren denna väg?
Bredvid den går även in en returledning som borde gå koppla in sig på för returen?
Bild
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Jac

#3 » 22:59:59, 25-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tryck och retur för kugghjulspumpen. Det är vanlig opencenter hydraulik där oljan har fri väg genom ventilpaketet tillbaka till tank så länge ventilspakarna är i neutralläge. Att T-koppla där går därför inte, oljan går bara tillbaka till tank genom den ventilen som inte används. Om man vill ha in ett extra ventilpaket till lastare så seriekopplar man det. Ventilpaketet som ligger först i kretsen måste då ha en serienippel plus separat retur till tanken.

Det finns nog trådar och/eller folk på forumet som kan mer om hur det är praktiskt att montera.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Andy80 (trådstartaren)

#4 » 00:10:49, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att ventilpaketet till lastaren inte verkar ha nån rundpumpningsutgång. På den gamla traktorn gick det endast två ledningar från traktorn och in i hydraulpaketet. En för tryck och en för retur.
Om det ska vara rundpumpningsfunktion bör det väl vara 3 lednigar mellan traktorn och lastarens ventilpaket?
Ser inget uttag som är ledigt heller.
Vad ska tryckutgången på ventilpaketet ha för märkning om det finns?
Blå pil är tryckingång för lastarens ventilpaket

Bild
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Jac

#5 » 00:14:23, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara märkt på många olika sätt, HPCO, T2.
Finner du nån märkning på ventilen överhuvudtaget? Logga eller märke eller modellkod?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Andy80 (trådstartaren)

#6 » 00:32:01, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska rengöra och kolla när jag kommer hem igen. Är bortrest några dar

2 personer gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

osla

#7 » 09:19:10, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran 590 så är lastaren inkopplad på välja ventilen som sitter nedanför stolen på vänster sida, en tre läges ventil märkt ext1, tre punkt lyft och ext2. Lastaren sitter på ext1. Men jag har inte kollat hur det är kopplat och vars, returen kommer då på höger sida om växellådan
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Andy80 (trådstartaren)

#8 » 09:53:24, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:På våran 590 så är lastaren inkopplad på välja ventilen som sitter nedanför stolen på vänster sida, en tre läges ventil märkt ext1, tre punkt lyft och ext2. Lastaren sitter på ext1. Men jag har inte kollat hur det är kopplat och vars, returen kommer då på höger sida om växellådan

Intressant! Vore jättesnällt om du ville ta lite bilder på hur det är inkopplat. Vad har du för lastare?
Kan du se hur många slangar som går från traktorn till lastarens ventilpaket?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Michael Meier

#9 » 10:49:01, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvuddelen av jordbrukslastarna som är monterade har ventilpaket som lastartillverkaren "skickade med" i ett kit.

Du kan prova att söka (om du fortfarande är bortavarande) på vad den lastaren levererades med för ventilpaket, lämpligt då på lastartillverkarens broschyrer och reservdelslistor och sedan kika med ögat om det stämmer med utseende och portplaceringar.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#10 » 11:27:19, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där är två pumpar på denna traktor; en kugghjulspump som används för att köra yttre hydraulik och en klassisk MF kolvpump som är en integrerad del av 3-punktslyften.
Ska du köra lastaren på kugghjulspumpen så blir det att seriekoppla. 3-punkten kan då köras samtidigt och oberoende av lastaren.
Ska du köra lastaren på kolvpumpen så måste du ha en omkastarventil som växlar över kolvpumpens flöde från 3-punkten till lastaren. Då kan du bara köra lastare, ska du köra 3-punkt måste du först slå om omkastarventilen igen.

Omkastarentilen ser ut så här:
https://sparepartsholland.com/product/h ... -180908m1/
Bild

Det finns även möjlighet att koppla ihop pumparna för större flöde/ökad hastighet på lastaren, finns en annan väljarventil för det också.

Hur var det kopplat på din förra traktor?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

osla

#11 » 20:12:22, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andy80 skrev:
osla skrev:På våran 590 så är lastaren inkopplad på välja ventilen som sitter nedanför stolen på vänster sida, en tre läges ventil märkt ext1, tre punkt lyft och ext2. Lastaren sitter på ext1. Men jag har inte kollat hur det är kopplat och vars, returen kommer då på höger sida om växellådan

Intressant! Vore jättesnällt om du ville ta lite bilder på hur det är inkopplat. Vad har du för lastare?
Kan du se hur många slangar som går från traktorn till lastarens ventilpaket?


En bergsjö lastare, har för mig den heter 1510. Det är som Jac säger, 2 pumpar men våran kugghjuls pump är slut så vi samkör kolvpumpen för att lastaren ska gå att använda, annars rör sig bara lastaren då den är kall och är orkeslös, varm så stannar den helt. Ska försöka ta några bilder, men den står översnöad nu

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

David, Luleå

#12 » 20:29:56, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andy80 skrev:
osla skrev:På våran 590 så är lastaren inkopplad på välja ventilen som sitter nedanför stolen på vänster sida, en tre läges ventil märkt ext1, tre punkt lyft och ext2. Lastaren sitter på ext1. Men jag har inte kollat hur det är kopplat och vars, returen kommer då på höger sida om växellådan

Intressant! Vore jättesnällt om du ville ta lite bilder på hur det är inkopplat. Vad har du för lastare?
Kan du se hur många slangar som går från traktorn till lastarens ventilpaket?



Den knappen är original och sitter även i min lite mindre 550. Ext1 är lastare. Ext2 är tipputaget bak och Link i mitten är trepunkten. (Har en enkelverkande Bergsjö 800 lastare)
I instruktionsboken kallas ext-lägena för yttre hydraulik. Nu har jag inga extra uttag bak, eller spakar i hytten enl din bild. Men dina extrafunktioner/spakar går säkert i ext1 läget. Kanske är vettigt då att ha lastaren i samma läge/krets. Då kanske någon av de ventilerna kan nyttjas till tredjefunktion eller så?


Denna knapp styr den sk omkastarventilen som sitter standard på denna modellserie. Trevägsventil har jag också hört den kallas. Typ den som visas på bild här ovan.
Senast redigerad av David, Luleå 20:36:56, 26-01-2023, redigerad totalt 1 gång.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Andy80 (trådstartaren)

#13 » 20:30:24, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På gamla traktorn gick det bara två slangar mellan traktor och ventilpaketet för lastaren. En tryck och en retur.
Trycket gick från en T-koppling under stolen och returen gick ner i golvet till tank.
Därför jag tänker att ventilpaketet för lastaren kanske inte har en seriekopplingsfunktion.
Orangemarkerat på bild. Tryckanslutning på gamla traktorn
Bild
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Jac

#14 » 20:36:53, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det röret som går ut till höger, vart gick det hän?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

David, Luleå

#15 » 20:39:48, 26-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en liknande ventil på samma plats på växellådan på 500-serien. Men de. Styrs av länkage till ext-knappen/vredet. Där borde du kunna ansluta i ext1utgången.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM 4 ever, daddy cool, Dbraxolofsson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se