Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Varjerstyrt ventilpaket.

20 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

Jac

#16 » 19:04:59, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju tillägga att alla ”riktiga” frontlastarventiler har individuella lastbackventiler.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



akkamaan

#17 » 19:32:13, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla system med gravitations last/laster behöver individuella lastsäkringsventiler, speciellt om funktioner ska samköras. Om det är flera funktioner som alla endast har friktionslaster man kan oftast klara sig utan lastsäkringsventilersåvida inte rörelseenergi på en funktion är med och lägger sig i....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#18 » 20:14:24, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Alla system med gravitations last/laster behöver individuella lastsäkringsventiler, speciellt om funktioner ska samköras.

...med undantag för maskiner som har lasthållarventiler på allt, t.ex. personlyftar.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

andresjostrom (trådstartaren)

#19 » 20:53:40, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
akkamaan skrev:


Tack för att ni lägger ner er tid på att förklara!

Hittade en bild för att försöka förstå mer.
Bild

Förvisso var jag tvungen att vrida den 180 grader för att få det att stämma med hur det är monterad på Kubotan, alltså den är "uppochner" på min, men det kan väl inte ha någon betydelse tänker jag.
Får inte riktigt ihop det, i huvudet, hur oljan flödar när sliderna höjs respektive sänks på varje funktion, men man ser ju i allafall att funktionerna står i förbindelse med varandra.

I övrigt så så fundera jag på om det har någon betydelse på vilken funktion som kommer först i ett sånt här block? På min kommer tilten närmast trycksidan och sen lyften.

Sen verkar ventilpaketet var lite konstigt uppbyggt då sliden för lyften är återfjädrande med flytläge, vilket är bra såklart men tilten är återfjädrande åt bara ett håll (nedåt) , så det kan bli lite knepigt när man kör med frontlastaren. Finns det någon vettig anledning varför man gör så?

Jag antar att problemet inte löses med andra slider, så vad vore bäst i min situation? Grundtanken var ju som sagt att få lite bättre ergonomi i hytten genom att få reglagen närmare (därav den extremt billiga lösningen med gängstång :grin: )

Kollar man på billigsidor, typ ebay och liknande ser ju "P40" extremt lik ut den jag har. Skulle detta vara ett bättre alternativ för mig: https://www.ebay.com/itm/304090194733 ?
andresjostrom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:53, 29-09-2021
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

akkamaan

#20 » 22:04:33, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här ventilen från Prince är exakt vad du behöver LÄNK
Det är ventilen som heter LVT Parallel Circuit
Den har individuella lastsäkringsventiler per funktion.
Har power beyond möjlighet
Den finns att få med Joystick kabel manövrering


Bild
Bild
Monteringsmanual LÄNK
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se