Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Seriekoppla rs216 och poppet krets

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

88ecr (trådstartaren)

#1 » 14:13:07, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min prosessor, hakki 400, har ju egen hydraulik med pump och med sk. popet ventil, dvs verkligen friflöde när ingen funktion används, När funktion behöves, stänges popeten och flödet styrs till öppnad ventil. Pto akseln på traktorn brast. Koplade med 3/2 manuell parallelt från kranens rs 216 ventil som har en 52cc pump i nosen på traktorn.

Nojit att stänga/öppna val ventilen, liksom alltid fel. Jo, prosessorn elstyrd, singnal därifrån och el 3/2 som snappar åt sig flödet då prosessor arbetar. Men....

Om dessa två serikopplas, Di nu i praktiken körs enskilt, men tål prosessorns popet fri sida att få maks trycki i sig när man använder kranen alternativt klarar rs 216 av att ha maks tryck i sig på returen?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



88ecr (trådstartaren)

#2 » 06:45:46, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att kranens ventil kan serie kopplas med serie kopplings nippel. Men då skall dena en retur till, Nipplar, slangdragning kan hastigt bli samma summa som en el 3/2 samt lite elkabel och releä.

Men "billigaste" om trycket kan gå via prosessorn, det vet jag inte om man kan utan att söndra nåmting?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Jac

#3 » 16:50:51, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill gärna se hydraulikschema. Är detta samma maskin? https://www.daviesimplementsltd.co.uk/w ... manual.pdf

Eller har du schema till den kanske?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

88ecr (trådstartaren)

#4 » 10:50:48, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo har schema, min är ej klbb maskin, utan en sak liknande hypro 755.

Redan diskuterat, och snart 12v 2/3 ventil dit. För rs 218 kranventil enbart 1/2 tums så de rigtig hur som helst stryper på tok att köra hundra liter minut genom.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Jac

#5 » 13:03:20, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte helt med... Prövar att ta det från början

Du har en Hakki 400 vedprocessor med egen hydraulik som drivs av traktorns kraftuttag.
PTO axeln på traktorn gick av. Pga att nånting i Hakki 400 hydrauliken inte fungerar som det ska?

Du kopplade då ihop traktorns hydraulpump så att den får dra vedprocessorn via en Nordhydraulic RS216 ventil som sitter på traktorn.

Fint att du har hydraulschema på Hakki 400 vedprocessorn. Kan du posta det så vi kan se det?





"Jo har schema, min är ej klbb maskin, utan en sak liknande hypro 755."
Förstår inte vad du menar här. Är det skördaraggregatet på traktorn du pratar om?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

88ecr (trådstartaren)

#6 » 15:19:33, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Hänger inte helt med... Prövar att ta det från början"

Ok, jag är dålig på att förklara, förklaringar gör saker värre.



"Du har en Hakki 400 vedprocessor med egen hydraulik som drivs av traktorns kraftuttag.
PTO axeln på traktorn gick av."

Korrekt

"Pga att nånting i Hakki 400 hydrauliken inte fungerar som det ska?"

Hakki/nokka fungerrar klockrent och lika så kranen med nospumpen.

"Du kopplade då ihop traktorns hydraulpump så att den får dra vedprocessorn via en Nordhydraulic RS216 ventil som sitter på traktorn."

I slangen från nospumpen la jag en mekanisk 3/2, två vals ventil, en går till kranens ventil. Andra nu kopplat rakt i hakki/nokka tryckfilter, de filtter som är melllan hakki/nokkas egna pump och ventil system. Returen av båda är en enkel T koppling. alltså paralellkoplade

Problemet här nu är det, fiskar efter ett träd, ash, prosessorn var fel,då måste 3/2 vridas för att prosessorn kan vridas. sedan igen vrida 3/2 till kranen, Sedan igen vrida 3/2 för att prosesera trädet. Liksom allt fungerar men hela tiden byta är problemet.

Lite funderade om hur hakkin/nokkas systen tycker om vilo läge med tryck som bildas när man använder kran, allternativt rs218 bordets del, de går att koppla i serie men lite strid, kranen fungerar fint med låga varv på motorn, prosessorn kräver högre varv.



"Fint att du har hydraulschema på Hakki 400 vedprocessorn. Kan du posta det så vi kan se det?"

Har skickat hela handboken inklusive hydraul schema till downloads, sökord nokka prosessor, tror jag.
Bild

Här från en vecka sedan i andra glesning, typ en timmer stock av varje träd.

[Traktorer] County 754
Där när jag har trubbel med ett rosk i en ventil och ej viste hur eller varför
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se