Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Uppdatering av hydraulik, grävaggregat och allmänt fix, Bm350 boxer-66

51 inlägg • Sida 1 av 4
Hydraulik i traktorer

Ugluk (trådstartaren)

#1 » 23:00:37, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla boxer tuffar fortfarande glatt vidare, och jag står nu i startgroparna för att förbättra hydrauliken och har några frågor som jag hoppas få hjälp med innan jag sätter igång.
Traktorn började sitt liv som kommuntraktor i Västervik, och är utrustad med en tranås1250-lastare och yttre hydraulik med en enkelverkande ventil till lastarlyften och en dubbelverkande till skopan. Ett tipputtag sitter monterat parallellt med lastaren på den enkelverkande ventilen med en avstängningsventil till lastaren.
Det arrangemanget gör dels att jag inte kan trycka med lastaren, dels att lastaren sätts ur spel när jag kopplar något till tipputtaget.

Jag har beställt en ny lastarventil från Oie, en 3-sektioners salami vdm6a med flytläge på en sektion och tillhörande serienippel, så att jag förhoppningsvis kan åtgärda de brister jag har idag. Jag tänker försöka koppla in den nya lastarventilen i skarven framför hytten direkt efter pumpen och från serieporten tillbaka till röret som går till det gamla ventilpaketet på terratrolen. Rören som tidigare gick till lastaren och då blir överflödiga tänkte jag förse med snabbkopplingar så att jag kan vid behov kan koppla in hydraulgrejer även där och inte bara bak på traktorn. Jag tänker mig att exempelvis en fjärdefunktion som ett skoplås skulle vara kul att ha någon gång i framtiden.
Parallellt med de gamla utgångarna tänker jag mig att baken förses med två snabbkopplingar för den gamla dubbelverkande ventilen som komplement till det enkelverkande tipputtag och den tankretur som sitter där idag. I samma veva tänker jag mig att jag snyggar till den gamla installationen och byter slangar mot rör och tar bort den gamla tankreturen och ersätter den med en som går in i en av bottenpluggarna på terratrolen. Returen som sitter idag är monterad i en ny genomföring i locket till hydraulen och sticker upp alldeles för mycket för min smak. Dessutom tar trepunktslyften i den i sitt översta läge.

Pga allt detta har jag några frågor jag trots idogt sökande och läsande här på maskinisten inte hittat svaren på och som jag hoppas få hjälp med för att minimera traktorns stillastående:

-Har jag totalt missförstått något och har en plan som kommer leda till katastrof?

-Bottenpluggen i terratrolen, någon som vet vilken dimension det är på gängan? Kan jag köpa hem rätt delar i förväg skulle det göra livet mycket lättare.

-Skarven i röret från pumpen, vilken gängdimension, och funkar det att skruva vanliga slangar på den eller måste jag komplettera med några adapternipplar?

-Alla gängkopplingar verkar vara tätade med lin. Hur gör jag med det? Nytt lin eller finns det en bättre lösning? Jag har förstått att teflontejp är big no-no.. :mrgreen:

-Lämplig dimension på tankretur? Rören som sitter idag är stålrör med en ytterdiameter på ca 18mm, ventilpaketet är 1/2"bsp, och jag tänkte köpa 15x1,5 hydraulrör med skärringskopplingar. Jag har kikat lite på ett separat returfilter, men det
har 3/4"-gänga och bara 45l/min i kapacitet och min pump ska ge lite mer än så? Storleken större filter har ju hela 1 1/4" anslutningsgänga vilket verkar jättestort. Vilken kapacitet bör jag ha på returen?

Tacksam för tips och råd av alla er kunniga här på maskinisten..
Senast redigerad av Ugluk 02:24:44, 23-03-2024, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311



Jac

#2 » 00:42:54, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer seriöst ventilpaket, trevligt. :thumme:
Posta gärna lite bilder på hur det ser ut med rören. Ta inte för nära närbilder, då fattar man inte sammanhanget.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Johnj-e

#3 » 09:10:29, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att det är 1/2 rörgänga i botten på terran. Brukat sätta fri retur där

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Michael Meier

#4 » 15:38:04, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag ingen aning om vad vanliga slangar har för gänga, ibland får man en trisslott och två slangar med liknande slangkoppling har lika gänga : )

Hur mycket ger din pump, är det originalpump eller något annat ? deplacement kan vara lättare att räkna i än liter/minut eftersom liter/minut är varvtalsberoende.
När du beräknar returflöde, försök få med verkligheten genom att lägga till hastig sänkning av båda enkelverkande lyftcylindrarna och gärna tilten också, ett stort flöde momentant genom ett returfilter ger en tryckhöjning i T-porten på ventilpaketet, kolla litegrann att det är inom tillverkarens gräns, ofta är gränsen låg, man kan göra en bypass kanal förbi filtret för korta stunder och då är det bra med grova returledningar så man inte spränger både returfilter och ventilpaketet när det är minus tjugo och sirap i ledningarna.

Poängen är att all möjlig returolja ska kunna passera i returledningen vid den aktuella temperaturen utan att höja trycket över ett börvärde, du kan alltid kontrollera returtrycket på det känsligaste stället innan du bestämmer returledningsdimension.

Vad använder du för olja ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ugluk (trådstartaren)

#5 » 22:12:29, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Själv har jag ingen aning om vad vanliga slangar har för gänga, ibland får man en trisslott och två slangar med liknande slangkoppling har lika gänga : )

Hur mycket ger din pump, är det originalpump eller något annat ? deplacement kan vara lättare att räkna i än liter/minut eftersom liter/minut är varvtalsberoende.
När du beräknar returflöde, försök få med verkligheten genom att lägga till hastig sänkning av båda enkelverkande lyftcylindrarna och gärna tilten också, ett stort flöde momentant genom ett returfilter ger en tryckhöjning i T-porten på ventilpaketet, kolla litegrann att det är inom tillverkarens gräns, ofta är gränsen låg, man kan göra en bypass kanal förbi filtret för korta stunder och då är det bra med grova returledningar så man inte spränger både returfilter och ventilpaketet när det är minus tjugo och sirap i ledningarna.

Pumpen ska vara den större 47-litersvarianten, och kapskivesläppningen i kylarramen bekräftar detta..
Jag tänker att sänkningen av lastaren kommer att läggas till rundpumpningen i systemet? Då känns ju det lilla filtret ganska klent, men 1 1/4" bsp i det stora är ju groteskt stort!? Matchande rör landar väl runt 30mm och blir trångt att få plats med och mycket svårare att bocka..
Här tänker jag mig att koppla in det nya ventilpaketet, de två närmaste rören går till den dubbelverkande ventilen via 3:efunktionsväljaren i hytten och ska då förses med snabbkopplingar och väljaren tas bort. Den ersätts ju ändå av tredje sektionen i det nya ventilpaketet. Den näst längs in är tankretur och den innersta går till den enkelverkande ventilen En enkel lösning jag var inne på är ju att bara sätta ett T med en snabbkoppling och t från nya ventilpaketet till tankreturen och på så vis kunna få både rundpumpande uttag och slippa byta rören. Fast jag skulle ju gärna ha ett filter i kretsen också, och här finns ju platsen att montera ett.
Bild

Poängen är att all möjlig returolja ska kunna passera i returledningen vid den aktuella temperaturen utan att höja trycket över ett börvärde, du kan alltid kontrollera returtrycket på det känsligaste stället innan du bestämmer returledningsdimension.

Vad använder du för olja ?

Agrol combiclassic 10w30

Här är som synes lite av ett ormbo, med en tankretur som går in i locket och misshandlas både av lyften i toppläge och stolen när jag vänder den för grävning. Det är mest därför jag vill ersätta den med en eller två returer till bottenpluggarna.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#6 » 22:33:48, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Lite mer seriöst ventilpaket, trevligt. :thumme:
Posta gärna lite bilder på hur det ser ut med rören. Ta inte för nära närbilder, då fattar man inte sammanhanget.

Jag hoppas det ska vara ett bra paket, originalventilen jag har idag har fantastiskt fin känsla. Det går verkligen att smyga med det i både höj och sänk.
Några bilder på ventilpaketet i hytten, som synes finns här några slangar under sisten jag gärna vill bli av med.
Bakifrån
Bild
Framifrån
Bild
Uppifrån
Bild
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#7 » 22:35:35, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Jag vill minnas att det är 1/2 rörgänga i botten på terran. Brukat sätta fri retur där

Ok, tack för info, jag hade gissat på större.. :thumme:
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Johnj-e

#8 » 23:29:24, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovanligt stor skalle på bms banjo och pluggar. Kan mäta im jag kommer ihåg men är 80% säker på att det är 1/2" vill minnas att de inte behövs några övergångar när man sätter fri retur i botten. Räcker med en dubbelnippel och en 90⁰ böj som man monterar snabbkoppling
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Ugluk (trådstartaren)

#9 » 23:45:09, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Ovanligt stor skalle på bms banjo och pluggar. Kan mäta im jag kommer ihåg men är 80% säker på att det är 1/2" vill minnas att de inte behövs några övergångar när man sätter fri retur i botten. Räcker med en dubbelnippel och en 90⁰ böj som man monterar snabbkoppling

Ok, najs.. tänkte sätta en banjo med en snabbkoppling till tipputtagsreturen på vänstra bottenpluggen och använda den högra bottenpluggen till returen som idag är dragen till locket. Då skulle jag slippa en hel del av dagens ormbo..
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#10 » 13:52:30, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbt jobbat av Oie och DHL.. :grin:
Då återstår att börja samla hydraulkopplingar och slangar och rör..
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#11 » 15:53:00, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följdfråga:
På vänstra sidan ovanpå ventilpaketet sitter porten "P" vilket ju rimligen är till pump, på vänstra gaveln porten "PL" enligt ritningen på OIE. Likaledes finns porten "T" till höger på ovansidan med motsvarande "TL" på gaveln.

Vad står "L" för i PL och TL? I vilken port ska serienippeln sitta? Ska den sitta i "T" och "TL" gå till nästa ventilpaket?

Bild

Edit:
Hittade anvisningar i paketet bland följesedlarna. Pluggen ska i gaveln som går till tank, och "T" till nästa paket. "PL" till pump och "P" är alternativt inlopp.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#12 » 16:27:24, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OIE och DHL slår återigen upp bollen på läktaren.. Beställde i går morse, och idag på eftermiddagen fick jag sms-avi om att utämningsstället hade paket åt mig, lagom till helgen och första semesterdagen. Den som säger att allt var bättre förr ljuger.. :grin:

Bild

Nu saknar jag förhoppningsvis bara några meter hydraulrör som jag kan köpa lokalt, men det börjar svida på allvar i lädret. Har jag tänkt rätt borde jag iaf ha allt jag behöver för att koppla in nya ventilpaketet, möjligen med undantag av någon enstaka slang eller adapter, och kanske även snygga till häcken.

Det har stått lite still med hydraulprojektet, för jag var tvungen att ge mig på bromsarna. Vänsterbromsen har inte funkat på flera år och har i perioder skrikit lite när traktorn är kall, men nu började bröla på allvar hela tiden. Av någon oklar anledning hade jag fått för mig att jag hade vattenfyllda ringar bak och har därför inte vågat ta mig an jobbet själv. Nu kollade jag och det var såklart bara luft i dem och jag har förhalat det här helt i onödan. Det visade sig dessutom att det frånsett ett litet oljeläckage från axeltätningen inte var något större fel på vare sig backar eller trumma, utan det var länkaget som kärvat ihop.. Pinsamt.. :???:

När jag ändå höll på passade jag på att skifta hjul från sida till sida så att jag fick lite bredare spårvidd, och därmed mer plats för ett kommande Haka2000-inspirerat holkfäste till grävaggregatet som ska byggas ihop, så det var inte helt bortkastat.

Nu är nästa steg att få ihop montaget av nya ventilpaketet i hytten, med ett enspaksbygge med mekanisk tredjefunktion i spaken..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Tom N

#13 » 19:51:34, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt start på semestern :thumme:

Ja, hydraulkopplingar och sådan kringutrustning gör illa vid hobbykassan.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Ugluk (trådstartaren)

#14 » 20:13:53, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, sakta går projektet framåt trots allt som tränger sig emellan, men det står iaf inte stilla och det är huvudsaken.

Jag har knåpat vidare på mitt enspaksreglage, och nu fungerar länkaget tillfredsställande. Kvar att tillverka är bara själva handtaget som ska styra tredjefunktionen.
Snart är det klart, målat och monterat, och då är det själva hydrauliken som ska börja rivas i..
Bild
Bussningar i mässing och brons, ganska så glappfritt, får se hur länge det varar. Fick göra ett litet "knutkors" för tredjefunktionens länkstång. Använde egna gaffellänkar som jag fräste en liten batch av då det inte verkar finnas rätt dimension att få tag i. Ventilslidernas hål är 7mm och bredden också den 7mm. Länkstängerna är 8mm komprimerad axel, och det känns som att det är robust nog.
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

magloman

#15 » 20:28:40, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!

Är det x,y och z på spaken?

Upp och ned på en funktion?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se