Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Uppdatering av hydraulik, grävaggregat och allmänt fix, Bm350 boxer-66

51 inlägg • Sida 3 av 4
Hydraulik i traktorer

Michael Meier

#31 » 06:24:28, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ugluk skrev: .... Gängorna är koniska eller raka bsp 1/2" och 3/8" och det är också enda märkningen jag hittar på dem.


Gamla och gamla, det är sammalika du köper idag år 2023, fullt användbara med andra ord, dock inte där det kan byggas upp ett högre tryck.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Ugluk (trådstartaren)

#32 » 23:19:28, 21-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorhydrauliken fick gå längre bak i kön då jag behövde få igång mitt gamla mcconnel grävaggregat som stått i två säsonger pga läckande svängcylinder.
Det visade sig att den hade tätningar av en sort jag inte kunde hitta hur jag än letade, och cylinderlocket var av en underlig typ där man vrider locket tills man kan fiska ut en tråd som låser det på plats i ett invändigt spår. Jag hittade tätningar som passade kolvstången (1,75") och beslöt mig för att det enklaste var att svarva ett nytt cylinderlock och anpassa cylindern efter det. Alternativet jag övervägde var att tillverka en helt ny kolvstång i metriskt mått, men det här var en mer praktisk lösning.

Bild

Eftersom den gamla kolvstången hade en liten bula, så jag tänkte att det kanske kunde hjälpa om jag satte dubbla u-manschetter med lite avstånd emellan i hopp om att det skulle täta bättre. Svarvade en gänga M63x1,5 och ett spår för o-ring i botten som tätar mot kolvstyrningen som sitter pressad i cylindern.

Bild

Sågade av cylindern och svarvade en invändig gänga till nya locket så totallängden blev samma som den gamla.

Bild
Monterad på sin plats och funkar prima och är snustorr.. Succe! Tror jag sk beställa hem en uppsättning tätningar och en avstrykare till cylindern på den andra sidan i förebyggande syfte, så får jag svarva om den och göra ett lock när den en dag ger upp.

Helbild av den gamla motorspaden som såsmåningom ska få holkfästen. Även om den är ganska klen går det med gott om tid att flytta nog med jord och sten för att fylla husbehoven, och jag har en liten timmergrip jag gärna skulle kunna använda.
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#33 » 08:19:02, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går segt nu, för en gångs skull inte pga budgetunderskott utan på tidsbrist och att jag inte haft tillfälle att parkera traktorn då den behövs mest hela tiden.

Jag har iaf knåpat ihop ett bockningsverktyg, en hemsnickrad hybridbastard baserad på olika lösningar jag sett komersiellt på nätet och vad jag hade för lämpligt material tillgängligt i verkstan.
Hävstången gör att det krävs mycket lite kraft, och möjligheten jag byggde för att kunna sätta på ett förlängningsrör är helt bortkastad iom utväxlingen.

Bild

Det visade sig vara trevlig att genom att bara dra två sprintar kunna plocka ut matris och rör då de tycks ha en tendens att linda fast sig runt matrisen. I min testiver med ett kopparrör provade jag att bocka över 180 grader och insåg snabbt att det krävs en horisontellt tvådelad matris om man ska kunna få loss ett sådant rör efter bockningen..
Bild
Jag har just nu inget behov av det men visar det sig nödvändigt får jag väl tillverka en då.
Hursom blir rörböjarna riktigt fina, med väldigt lite kompression i innerradien. Matrisen jag gjort till att börja med är r40 för 15mm hydraulrör. Den har ett rakt mothåll som föjer röret, men jag ska laborera med att ha ett fast mothåll i brons röret kan glida mot när jag bockar.

Så lite framsteg blir det iaf.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#34 » 20:39:01, 30-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att bocka hydraulrör är ju onekligen lite knepigt när det handlar om flera plan och ämnet inte går att provmontera eftersom det ännu inte är kapat och därmed för långt.. Så självklart började jag med det mest komplicerade röret och misslyckades bara en gång.. :klia:
Nu är så den sista hydraulslangen borta ur hytten, och jag tror t.o.m. jag fick till dragningen så att jag kan montera tillbaka stolen.. :mrgreen:
Det här röret går från enkelverkande ventilen till tipputtaget
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#35 » 20:47:13, 30-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla tankreturen var härnäst, och jag hoppas kapaciteten räcker till även om designen inte direkt är flödesoptimerad. Lite enklare rördragning än tipputtaget.
Bild

Äntligen är jag nu av med eländet som var byggt ovanpå terratrolen och misshandlades av såväl stol som trepunktens lyftarm.

Kvar är nu bara den gamla dubbelverkande ventilen som tidigare gick till lastarskopan (de två gula rören till höger om det nya), och där ska det bli dubbelverkande uttag till redskap bakom traktorn istället.

Den fria returen med snabbkoppling i terratrolens bottenplugg var suverän när det var dags att tömma systemet. Bara sticka dit en koppling med slang till en dunk och låta oljan rinna ut. Helt slabbfritt!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#36 » 05:04:52, 12-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dubbelverkande uttaget monterat bak och de sista gamla rören framåt bortplockade. Klart nöjd med resultatet, även om det tycks vara omöjligt att dra hydraulrör som alla är enkelt tillgängliga. Det är i vart fall klart bättre åtkomlighet för mek och rengöring än tidigare.
Bild

Nu återstår bara att dra rör till lastarens tredjefunktion istället för de gamla slangarna och få till en snygg slangdragning till lastarventilen. Inte prioriterat eftersom det mest är kosmetiskt och förebyggande. Har en del rostlagning och riktning av dörrarna att göra, och sedan får det bli grävaggregatets tur.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Sparrow

#37 » 08:10:41, 12-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina rörjobb du fått till. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Johnj-e

#38 » 10:00:38, 12-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men j*vlar så snyggt!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Michael Meier

#39 » 07:22:58, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite skillnad är det, här behövs det handpåläggning med intresse för resultatet.

Gissar att hydraularmarna effektivt hyvlar av rörstudsarna och banjonipplarna.

Extra plus till oljefiltrers placering.

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ugluk (trådstartaren)

#40 » 23:27:45, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget nytt om just hydrauliken, men när nu vintern kommit och man inte vill kravla runt i snön och frysa om fingrarna går det ju alltid att pilla på lite inomhusprojekt.

Material till holkar och spjut till grävaggregatet är inhandlat och påbörjat, och ett halvautomatiskt s30-180 fäste är byggt.

Bild

Jag hittade ingen basplatta till rimligt pris och när jag nu byggde min egen kunde jag bygga väldigt tajt och lågt. Stickan fick samtidigt en liten renovering och samma gula färg.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Tom N

#41 » 00:23:49, 25-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fröjd att se sådan nivå på arbetet.

Jäkligt fina jobb du gör :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Patrik C F Eriksson

#42 » 09:15:53, 25-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Lite skillnad är det, här behövs det handpåläggning med intresse för resultatet.

Gissar att hydraularmarna effektivt hyvlar av rörstudsarna och banjonipplarna.

Extra plus till oljefiltrers placering.

Bild

Är trumpeterna en svetsad konstruktion?
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Ugluk (trådstartaren)

#43 » 16:25:00, 27-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och såhär blev det på plats. Jag iddes inte baxa ut en skopa och kroka på, men jag är hyggligt säker på att geometrin är bra.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#44 » 21:52:41, 19-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inomhusjobben fortsätter i sakta mak, och den lilla timmergrip jag för många år sedan fick av en god vän är nu klar och försedd med en hemsnidad kryssgrind. Han hade knäckt sönder den och var inte nöjd med sin lagning så då fick jag den. Jag var i ärlightens namn inte heller så nöjd med lagningen så jag kapade isär, riktade upp och svetsade ihop den igen. Svarvade även en ny axel där den gamla var tydligt krökt.

Lite färg återstår väl att kladda på, och när vädret blir mildare dra fram två 12mm hydraulrör till stickan så kör jag den till att börja med på traktorns dubbelverkande uttag. I väntan på vidare utbyggnad av grävaggregatet kan jag ju iaf använda den på det viset.

Nån som känner igen den och vet vilket fabrikat det är?

Jag hoppas den ska duga till att plocka lite ris, lite ved, och sten upp till 300 kg för att bygga vidare på mina stengärdsgårdar.
Bild

Nästa jobb blir att knåpa ihop en tjälkrok, för aggregatet behöver all hjälp det kan få när stenar och stubbar ska upp.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

Ugluk (trådstartaren)

#45 » 20:47:09, 25-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjälkroken hopknåpad.. Återstår även att kladda lite färg på den också, men det är ännu lite i kyligaste laget för att måla saker..
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se