Helt ny på hydraulik, tror jag förstår grunderna, dock inte detaljerna. Bad en återförsäljare att ta hem/köpa ett ventilpaket till den lastare jag tänkt ta i drift där lastarens kolvar är enkelverkande & redskapstiltens(?) kolv är dubbelverkande.
Detta var vad jag fick: VDM6A
Är det så att en av ventilerna är specifikt för enkelverkande där jag slipper dra en extra slang till tanken? Hur tar man reda på om det är/inte är så? Hur vet man vilken som är vilken?
Jag är inte intresserad av att varken spränga någon pump eller slang för att ta reda på detta.
Sektionen med extra långt fjäderhus brukar indikera flytläge så då är den till lyften. Dock så finns inte enkelverkandeslid med flytläge så det kan se ut som du har fått dubbelverkande slid. Hade det varit enkelverkande borde dom rimligtvis ha pluggat den ena porten men ingen port är ju pluggad här.
Blås med tryckluften i p-porten och dra i spakarna. Är det enkelverkande ska det bara komma luft ur den ena arbetsporten när man drar spaken åt det hållet.
Du kan blåsa med munnen också men ventilen fylls med kondensvatten och dräggel överraskande fort. Vatten och hydraulik passar dåligt ihop
Gjorde en illustration som visar på hur det osynliga på insidan av ett ventilpaket (läs sliderna) kan variera beroende på vilken funktion man behöver. Om någon har bilder på olika slider för open center konstantflödes ventiller så skulle jag gärna vilja ta del. Vanligen så visar ventiltillverkaren bara olika slider mha symboler. Naturligtvis så beror slidutformingen också på hur ventilblocket ör designat med avseende på olika matningskanaler. Fråga helst inte varför jag manipulerat sliderna på ett visst sätt för jag har inget bra svar
"aw come on" Det bästa lärandet kommer när man undervisar Per A
Blomstrom skrev:Tack för svar! Nybörjarfråga då, vad är flytläge?
Att bägge sidorna av lyftcylindrarna kopplas till tank så att lastaren vilar på backen av sin egenvikt. Den ”flyter” fram över marken, bra t.ex. när man ska putta snö.
Blomstrom skrev:Kan man vara så fräck & dra ur sliden för att se om den stämmer överens med bilderna?
Ja det går bra. Blåsa är enklare
Blomstrom skrev:Om båda sliderna är av dubbelverkande typ, måste jag skicka den ena porten (på de enkelverkande kolvarna) till tank då?
Kan vara så att det är dubbelverkandeventil som är omställbar till enkelverkande (conversion valve) med en ventil som sitter i porten för chockventilen. Isåfall ska det sticka ut en liten skruv i änden på det som sitter i den porten
Blomstrom skrev:Nybörjarfråga då, vad är flytläge?
Flytläge är en funktion där hydraulcyndrarna .är helt trycklöse och "skopan" vilar fritt på marken. Dett är en fördel vid t ex snöröjning när man kör över ojämnheter så följer skopan ändå marken i stället för att hoppa upp och ner när traktorns hjul går över ojämnheter
Kan man vara så fräck & dra ur sliden för att se om den stämmer överens med bilderna?
Dra inte för stora växlar över mina bilder. Och jag tycker inte du ska börja med att dra ut några slider då det troligen inte kommer att göra dig något klokare. Skaffa i stället ett data blad över din ventil eller leta rätt på fabrikat och ventilmodel, borde stå inprintat på ventilblocket. Du kan också be din återförsäljare att ge dig ett papper med alla specifikationer på ventiln. Det ska då inkludera vilken typ av lastarcylinder, enkel-eller dubbelverkande, med eller utan minus-sida, ventilen är bestyckad för. Är det en sån här enkelverkande cylinder med i princip lika grov kolvstång som cylindertuben?
Om båda sliderna är av dubbelverkande typ, måste jag skicka den vena porten (på de enkelverkande kolvarna) till tank då?
Om det är två slangar ansluta till respektive cylinder så är det en dubbelverkande cylinder (om den har kolv- och kolvstångstätningartätningar för att hålla högtryck på minussidan. Om din lastare har dubbelverkande cylinder så kan du ju koppla så du får dubbelverkande funktion dvs kunna trycka ner och ev lyfta framhjulen. Reservation i så fall för lastaren konstruktion och anslutning på traktorn så att den klarar den typ av påfrestning.
Ska testa blåsa imorgon.
OK
Om du tittar ner i anslutningshålen till cylindrarnas slangar på ventilpaketet så kan du få en del information om slidernas utformning. Om du inte kan se nån ursvarvad midja på sliden så är det inte för en dubbelverkande cýlinder. Dra också spaken fram och tillbake när du gör denna observation. Om båda sliderna ser exakt lika ut i neutral samt i ändlgena så är det stor risk/chans båda sliderna är likadana samt för konventionell dubbelverkande cylinder. Nu har ju den ena sliden uppenbarligen ett flytläge så det då en helt annorlunda slid. Frågan är som sagt om det är en slid för enkelverkande cylinder.
En annan fråga jag har som kanske nån annan kan svara på... Vad är det för "pluggar" som sitter där slangar ska anslutas på ventilpaketet. Det står "19" på alla plus en annan siffra som varierar.
"aw come on" Det bästa lärandet kommer när man undervisar Per A
OK, har hittat riktningsventilen nu. Det är en Italiensk Salami VDM6A LÄNK. Datablad finns att ladda ner LÄNK längst ner på sidan. Du behöver inte bry dig om sliderna. Du behöver bara en konverteringplugg, "CV", enligt bilden Den monteras in i blocket snett ner not sliden ovanför slidkontrollen vid
Edit: (B-porten fel av mig) vid den pluggade A-porten ska det vara Om du har ytterligare en slang från en eventuell minussida på cylinder så ska den ledas in i en returledning och A-porten på ventilpaketet ska pluggas När du installerat konverterings-pluggen så ska en plugg i pluggen skruvas ut så att den aktiva B-porten förbinds med returen i ventilblocket. A-porten sitter närmast spak-kontrollen.
Nu monteras CV-pluggen där du normal skall ha en shockventil monterad. Så med CV pluggen monterad så behöver du en extern shockventil på slangen till cylindern
Så kontakta din återförsäljare och beställ en "CV" plugg och en plugg för för A-porten
Om allt skötts korrekt så ska det finnas en lång ID kod instansad i ventilblocket. Här en kodnyckel Om inte koden finns så begär den exakta koden från återförsäljaren.
"aw come on" Det bästa lärandet kommer när man undervisar Per A
När du sänker lastaren med en enkelverkandeslid så öppnar den bara till tank, den blockerar inte centrumkanalen vilket gör att hela pumpflödet finns tillgängligt för tilt. Har inte bra ritmaskin där jag är nu