Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Koppla hydraulik, ventilpaket enkel- & dubbelverkande

23 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Blomstrom (trådstartaren)

#1 » 20:36:03, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Helt ny på hydraulik, tror jag förstår grunderna, dock inte detaljerna. Bad en återförsäljare att ta hem/köpa ett ventilpaket till den lastare jag tänkt ta i drift där lastarens kolvar är enkelverkande & redskapstiltens(?) kolv är dubbelverkande.

Detta var vad jag fick: VDM6A
Bild

Är det så att en av ventilerna är specifikt för enkelverkande där jag slipper dra en extra slang till tanken? Hur tar man reda på om det är/inte är så? Hur vet man vilken som är vilken?

Jag är inte intresserad av att varken spränga någon pump eller slang för att ta reda på detta.

Tack på förhand!
Blomstrom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:57, 22-05-2023
Ort: Blekinge, Karlshamns kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 400



Jac

#2 » 22:15:13, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sektionen med extra långt fjäderhus brukar indikera flytläge så då är den till lyften.
Dock så finns inte enkelverkande slid med flytläge så det kan se ut som du har fått dubbelverkande slid. Hade det varit enkelverkande borde dom rimligtvis ha pluggat den ena porten men ingen port är ju pluggad här.

Blås med tryckluften i p-porten och dra i spakarna. Är det enkelverkande ska det bara komma luft ur den ena arbetsporten när man drar spaken åt det hållet.

Du kan blåsa med munnen också men ventilen fylls med kondensvatten och dräggel överraskande fort. Vatten och hydraulik passar dåligt ihop
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#3 » 01:54:11, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en illustration som visar på hur det osynliga på insidan av ett ventilpaket (läs sliderna) kan variera beroende på vilken funktion man behöver. Om någon har bilder på olika slider för open center konstantflödes ventiller så skulle jag gärna vilja ta del. Vanligen så visar ventiltillverkaren bara olika slider mha symboler. Naturligtvis så beror slidutformingen också på hur ventilblocket ör designat med avseende på olika matningskanaler. Fråga helst inte varför jag manipulerat sliderna på ett visst sätt för jag har inget bra svar :lmao:


Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Blomstrom (trådstartaren)

#4 » 21:49:52, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Nybörjarfråga då, vad är flytläge?
Kan man vara så fräck & dra ur sliden för att se om den stämmer överens med bilderna?

Om båda sliderna är av dubbelverkande typ, måste jag skicka den ena porten (på de enkelverkande kolvarna) till tank då?

Ska testa blåsa imorgon.
Blomstrom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:57, 22-05-2023
Ort: Blekinge, Karlshamns kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 400

Jac

#5 » 21:58:04, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blomstrom skrev:Tack för svar!
Nybörjarfråga då, vad är flytläge?


Att bägge sidorna av lyftcylindrarna kopplas till tank så att lastaren vilar på backen av sin egenvikt. Den ”flyter” fram över marken, bra t.ex. när man ska putta snö.

Blomstrom skrev:Kan man vara så fräck & dra ur sliden för att se om den stämmer överens med bilderna?

Ja det går bra. Blåsa är enklare

Blomstrom skrev:Om båda sliderna är av dubbelverkande typ, måste jag skicka den ena porten (på de enkelverkande kolvarna) till tank då?

Ja. Alternativt köpa en enkelverkande slid.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#6 » 22:59:17, 05-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så att det är dubbelverkande ventil som är omställbar till enkelverkande (conversion valve) med en ventil som sitter i porten för chockventilen. Isåfall ska det sticka ut en liten skruv i änden på det som sitter i den porten

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#7 » 01:48:06, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blomstrom skrev:Nybörjarfråga då, vad är flytläge?

Flytläge är en funktion där hydraulcyndrarna .är helt trycklöse och "skopan" vilar fritt på marken. Dett är en fördel vid t ex snöröjning när man kör över ojämnheter så följer skopan ändå marken i stället för att hoppa upp och ner när traktorns hjul går över ojämnheter
Kan man vara så fräck & dra ur sliden för att se om den stämmer överens med bilderna?

Dra inte för stora växlar över mina bilder. Och jag tycker inte du ska börja med att dra ut några slider då det troligen inte kommer att göra dig något klokare. Skaffa i stället ett data blad över din ventil eller leta rätt på fabrikat och ventilmodel, borde stå inprintat på ventilblocket. Du kan också be din återförsäljare att ge dig ett papper med alla specifikationer på ventiln. Det ska då inkludera vilken typ av lastarcylinder, enkel-eller dubbelverkande, med eller utan minus-sida, ventilen är bestyckad för. Är det en sån här enkelverkande cylinder med i princip lika grov kolvstång som cylindertuben?



Om båda sliderna är av dubbelverkande typ, måste jag skicka den vena porten (på de enkelverkande kolvarna) till tank då?

Om det är två slangar ansluta till respektive cylinder så är det en dubbelverkande cylinder (om den har kolv- och kolvstångstätningartätningar för att hålla högtryck på minussidan.
Om din lastare har dubbelverkande cylinder så kan du ju koppla så du får dubbelverkande funktion dvs kunna trycka ner och ev lyfta framhjulen. Reservation i så fall för lastaren konstruktion och anslutning på traktorn så att den klarar den typ av påfrestning.

Ska testa blåsa imorgon.

OK

Om du tittar ner i anslutningshålen till cylindrarnas slangar på ventilpaketet så kan du få en del information om slidernas utformning. Om du inte kan se nån ursvarvad midja på sliden så är det inte för en dubbelverkande cýlinder. Dra också spaken fram och tillbake när du gör denna observation. Om båda sliderna ser exakt lika ut i neutral samt i ändlgena så är det stor risk/chans båda sliderna är likadana samt för konventionell dubbelverkande cylinder. Nu har ju den ena sliden uppenbarligen ett flytläge så det då en helt annorlunda slid. Frågan är som sagt om det är en slid för enkelverkande cylinder.

En annan fråga jag har som kanske nån annan kan svara på... Vad är det för "pluggar" som sitter där slangar ska anslutas på ventilpaketet. Det står "19" på alla plus en annan siffra som varierar.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Michael Meier

#8 » 05:59:38, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle gissa på transparent plugg, ser mysko ut men är säkert helt normalt om man skulle se den i verkligheten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Blomstrom (trådstartaren)

#9 » 07:26:59, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okey, flytläge var aldrig något vi pratade om när jag beställde ventilpaketet, men konstigare saker har ju hänt.

Pluggarna som sitter där är som ett skydd bara, en transportplugg.

Jag fick med lite papper men de kändes väldigt generella. Tror jag lyckades bifoga det här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Blomstrom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:57, 22-05-2023
Ort: Blekinge, Karlshamns kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 400

Jac

#10 » 09:58:14, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga säljaren vad du egentligen har fått och varför.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#11 » 14:11:10, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första sidan i pdf är i mitt tycke väldigt informativ och beskrivande
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#12 » 16:20:56, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, har hittat riktningsventilen nu. Det är en Italiensk Salami VDM6A LÄNK. Datablad finns att ladda ner LÄNK längst ner på sidan.
Du behöver inte bry dig om sliderna. Du behöver bara en konverteringplugg, "CV", enligt bilden
Den monteras in i blocket snett ner not sliden ovanför slidkontrollen vid

Edit:
(B-porten fel av mig) vid den pluggade A-porten ska det vara
Om du har ytterligare en slang från en eventuell minussida på cylinder så ska den ledas in i en returledning och A-porten på ventilpaketet ska pluggas När du installerat konverterings-pluggen så ska en plugg i pluggen skruvas ut så att den aktiva B-porten förbinds med returen i ventilblocket. A-porten sitter närmast spak-kontrollen.

Nu monteras CV-pluggen där du normal skall ha en shockventil monterad. Så med CV pluggen monterad så behöver du en extern shockventil på slangen till cylindern

Så kontakta din återförsäljare och beställ en "CV" plugg och en plugg för för A-porten

Bild

Om allt skötts korrekt så ska det finnas en lång ID kod instansad i ventilblocket. Här en kodnyckel
Om inte koden finns så begär den exakta koden från återförsäljaren.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#13 » 19:08:45, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med enkelverkande slid är att det blir mer olja tillgänglig för tilt när man sänker. Hur stor fördel nu det är
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#14 » 22:13:44, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Fördelen med enkelverkande slid är att det blir mer olja tillgänglig för tilt när man sänker. Hur stor fördel nu det är

Tror du måste förklara detta med en illustration så att hydraulik-nybörjare förstår vad du menar :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#15 » 22:39:16, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du sänker lastaren med en enkelverkande slid så öppnar den bara till tank, den blockerar inte centrumkanalen vilket gör att hela pumpflödet finns tillgängligt för tilt.
Har inte bra ritmaskin där jag är nu
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se