Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Trima lastare som belastar traktorn och varm hydraulolja

28 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

uffe_karlsson (trådstartaren)

#16 » 14:44:20, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Dumpventilen är starkt misstänkt.
Hej tack!
Tror samma sak. Är det bara att byta det blocket då på sidan eller kan man byta delar på det?
Eller kan man koppla förbi det på något sätt för att veta att det är den dekan som är kass?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
uffe_karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:35, 12-06-2023



akkamaan

#17 » 16:16:07, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

uffe_karlsson skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:Dumpventilen är starkt misstänkt.
Hej tack!
Tror samma sak. Är det bara att byta det blocket då på sidan eller kan man byta delar på det?
Eller kan man koppla förbi det på något sätt för att veta att det är den dekan som är kass?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Börja med att ta isär och rengör
Hittade ett hydraulschema som säger att det är Lastkännand system med fast deplacement-pump men det finns inget som tyder på det på schemat. Det finns vare sig dumpventil eller lastsignalkrets inritat. Dessutom är ritningen kopierad ur en Tysk manual vilket gör att det är nån på Trima som inte har "alla hästar i stallet" LÄNK

Det verkar som ventilen har ursprung från WalveOil och Nordhydralik. Hitta denna "servicekurs" PDF men den ger heller ingen bra information LÄNK

Vi behöver nog mera detaljerad information om ditt ventilsystem. Bilder som ger överblick på hur systemet är kopplat samt gärna en bild på riktningsventilens typskylt som borde ha en bestyckningskod


Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

busholle

#18 » 17:01:28, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

uffe_karlsson skrev:
busholle skrev:Efterföljarna till 6640 har detta problemet men då märks det även vid användning av ventilerna för yttre hydraulik. Ska vara något med en ventil i locket på hydraulpumpen som gör att den inte avlastar.

Min MXU som bär på samma gener från Basildon har också det problemet någon gång då och då. Det blir värre med varm olja. Två kompisar har bytt eller renoverat pumpar av det skälet.
Hej
Ok jag trodde bestämt att det hade med lastarens ventil block att göra. Då hydralarmarna verkar funka felfritt.
Kan jag koppla bort ls blocket på något sätt och testa för att utesluta det?
Jag satte den en sliten fel i ls blocket då gick traktorn som vanligt men lastaren gick inte att lyfta etc (den rörde sig lite vid spakrörelser).


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Att hydraularmarna fungerar är ingen garanti för att problemet sitter i lastaren.

Prova att köra en av ventilerna för yttre hydraulik mot stopp och se om du då får samma problem som med lastaren.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

uffe_karlsson (trådstartaren)

#19 » 15:23:08, 17-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
uffe_karlsson skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:Dumpventilen är starkt misstänkt.
Hej tack!
Tror samma sak. Är det bara att byta det blocket då på sidan eller kan man byta delar på det?
Eller kan man koppla förbi det på något sätt för att veta att det är den dekan som är kass?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Börja med att ta isär och rengör
Hittade ett hydraulschema som säger att det är Lastkännand system med fast deplacement-pump men det finns inget som tyder på det på schemat. Det finns vare sig dumpventil eller lastsignalkrets inritat. Dessutom är ritningen kopierad ur en Tysk manual vilket gör att det är nån på Trima som inte har "alla hästar i stallet" LÄNK

Det verkar som ventilen har ursprung från WalveOil och Nordhydralik. Hitta denna "servicekurs" PDF men den ger heller ingen bra information LÄNK

Vi behöver nog mera detaljerad information om ditt ventilsystem. Bilder som ger överblick på hur systemet är kopplat samt gärna en bild på riktningsventilens typskylt som borde ha en bestyckningskod


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
uffe_karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:35, 12-06-2023

uffe_karlsson (trådstartaren)

#20 » 17:47:59, 17-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:
uffe_karlsson skrev:
busholle skrev:Efterföljarna till 6640 har detta problemet men då märks det även vid användning av ventilerna för yttre hydraulik. Ska vara något med en ventil i locket på hydraulpumpen som gör att den inte avlastar.

Min MXU som bär på samma gener från Basildon har också det problemet någon gång då och då. Det blir värre med varm olja. Två kompisar har bytt eller renoverat pumpar av det skälet.
Hej
Ok jag trodde bestämt att det hade med lastarens ventil block att göra. Då hydralarmarna verkar funka felfritt.
Kan jag koppla bort ls blocket på något sätt och testa för att utesluta det?
Jag satte den en sliten fel i ls blocket då gick traktorn som vanligt men lastaren gick inte att lyfta etc (den rörde sig lite vid spakrörelser).


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Att hydraularmarna fungerar är ingen garanti för att problemet sitter i lastaren.

Prova att köra en av ventilerna för yttre hydraulik mot stopp och se om du då får samma problem som med lastaren.
Provade som du skrev med yttre hydrauliken men det funkar fint.
Det är bara när jag rör lastar spaken som traktorn börjar gå tungt efter jag släppt tillbaks spaken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
uffe_karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:35, 12-06-2023

akkamaan

#21 » 22:32:02, 17-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är kabel mellan spak och ventil, försäkra dig om att kablaget inte kärvar så att ventilsliden inte går in i exakt neutralläge. Nu vet jag inte riktigt hur LS-signalen kommer från "lasten" till "dumpventilen" men om det är konventionellt byggt så kommer en slid som inte är i exakt neutralläge att överföra trycksignal till dumpventilen och därmed kommer pumpen att vara belastad med högre tryck och motorn går tyngre. När du släpper spaken till neutral, ge den en liten lätt stöt i motsatt riktning för att se om pumpen avlastas...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Michael Meier

#22 » 08:27:44, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har antagligen ett ventilpaket under/ nedanför stolen där samlingsventile för två stycken pumpflöden möts, dit går även avkänningsledningen från det bakre externa ventilpaketet.

Den ledningen som ska styra oljeflödet till den enheten som behöver mest flöde.

Original är det enbart två kanaler för avkänning, antingen lyftarmarna eller externa bakre ventilpaketet.

Var exakt någon har kopplat in lastarens ventilpaket kan du utröna om du tittar framför trumpeten på traktorns högra sida under hyttgolvet, brukligt är på den utvändiga ledningen från "huvudpumpen" som sitter monterad där.

Passa på att identifiera var lastarens avkänningsledning är inkopplad.

Tänk på att vi behöver få veta mer än nödvändigt för att hitta blockeringen.

Dimorep nämnde en gång åtminstonde en korghållare för en checkvalve i nå plastmaterial som kan skita ned hela traktorn med hårda plastbitar, förhållandevis enkel att kontrollera om den fortfarande är intakt.

Kom ihåg att du behöver O-ringar i exakta tum-mått om du öppnar eller lossar saker som inehållar O-ringstätningar, räkna inte med att du kan återanvända dessa gamla tätningar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#23 » 16:28:59, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dags för en sprängskiss eller hydraulschema på denna blåa farkost

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Patrik C F Eriksson

#24 » 21:25:47, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där aluminiumblocket på sista bilden, är inte det en skyttelventil för att få starkaste signalen till pumpen?

2 personer gillar det här inlägget.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Michael Meier

#25 » 22:50:05, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjusigt Patrik, du har ögonen med dei.

Den skyttelventilen kom dit tillsammans med ventilpaketet till lastaren och sitter direkt på det externa bakre paketets signalledning, så följa den slangen som inte går till lastarens ventilpaket, då kommer man sannolikt fram till det ventillocket som sitter under/framför stolen dit båda kostantpumpande kugghjulspumparnas flöde går till innan fördelning.

Om nu P-ledningen till Nordhydraulikpaketet kommer från den utvändiga ledningen på höger sida transmission framför trumpeten så kallar alltså det outnyttjade externa paketet på flöde utan att göra av med flöde, vilket blir tokigt.

Hade vart simplare med ett seriellt kopplat lastarpaket eftersom båda pumparnas flöde når tryckledningen /P-porten.

Undrar vad vitsen var med detta val av lastarventil.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

uffe_karlsson (trådstartaren)

#26 » 23:39:05, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Tjusigt Patrik, du har ögonen med dei.

Den skyttelventilen kom dit tillsammans med ventilpaketet till lastaren och sitter direkt på det externa bakre paketets signalledning, så följa den slangen som inte går till lastarens ventilpaket, då kommer man sannolikt fram till det ventillocket som sitter under/framför stolen dit båda kostantpumpande kugghjulspumparnas flöde går till innan fördelning.

Om nu P-ledningen till Nordhydraulikpaketet kommer från den utvändiga ledningen på höger sida transmission framför trumpeten så kallar alltså det outnyttjade externa paketet på flöde utan att göra av med flöde, vilket blir tokigt.

Hade vart simplare med ett seriellt kopplat lastarpaket eftersom båda pumparnas flöde når tryckledningen /P-porten.

Undrar vad vitsen var med detta val av lastarventil.
Humm jag har varit ute och kört med slotterkrossen nu med traktorn och det funkar fint jag har låst spaken till lastaren.
Men hydral armarna och yttre hydraulik funkar fint att använda.
Så jag tycker ju felet borde vara i lastar ventil paketet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
uffe_karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:35, 12-06-2023

Michael Meier

#27 » 00:24:38, 20-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du lär titta under traktorn var lastarens ventilpaket är inkopplad, inkopplingspunkten är viktig i förståelsen om hur traktorn reagerar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

uffe_karlsson (trådstartaren)

#28 » 21:29:12, 01-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löste det idag!!
Var fjädern (inringad på bilden) som hade blivit för slapp. Så jag satte dit en ny då gick allt som det ska Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
uffe_karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:35, 12-06-2023


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se