Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

MF6470 Hydraul- / transmissionsolja byte

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

daniel.eriksson (trådstartaren)

#1 » 15:02:30, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Bytte till en Massey Fergusson 6470 Dyna6 -06 med LS hydraulik för ett år sedan och skulle vilja byta hydraulolja i denna. Har aldig jobbat på en så pass ny traktor tidigare så hoppas få lite hjälp.

Har läst i instruktionsmanualen att när man byter transmission / hydrauloljan så MÅSTE man lufta hydrauliken och bromskretsarna. Men det står inget om detta vad jag kan hitta.

Är det någon som vet hur man gör detta, kanske har något urklipp ur en servicemanual eller liknande med bild på vart detta sitter och hur man ska göra? Behövs det några specialverktyg eller kopplas till en dator?
Har även försökt leta i servicemanualen jag hittade här på forumet men den är så omfattande så jag har inte hitta på rätt stycke.. :sad:

Är det något speciellt man ska tänka på när man byter oljan och filtrena?

Tacksam för hjälp!

Mvh
/Daniel
daniel.eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:15, 29-02-2012
Ort: Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Traktor



Japa370

#2 » 23:05:49, 16-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig behövt lufta bromsar på en 6490 när trans/hydrauloljan byts ,,är nog inga problem .

Skickat från min moto e20 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

daniel.eriksson (trådstartaren)

#3 » 14:09:06, 29-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kollat med mekaniker och de säger att det är ytterst sällsynt att de behöver lufta.
Om någon skulle fundera på samma sak så gjorde jag enligt följande, kanske finns bättre sätt att göra :)

Tömde ut hydrauloljan med lyften uppe (skulle tydligen underlätta att trycka ut luftbubblor i hydraulsystemet när man hade fyllt och startade upp.. eftersom det är dubbelverkande cylindrar på lastaren så är det tydligen nästan lika mycket olja på var sida om kolven oavsett i vilket läge den står..) bytte hydraulfilter x2 och servofilter, fyllde på igen.
Startade upp på låga varv och sänkte lastaren. Stängde av och kontrollerade oljenivån. Startade och körde alla hydraulfunktioner, servon, bromsar. Kontrollerade nivån igen :)

Tydligen verkar luftnipplarna för bromsarna sitta ovanpå axeln, en på var sida av hydraulpaketet om man skulle behöva lufta.. Och vad gäller hydraulsystemet finns det någon port man ska kunna koppla in något och trycka in olja så det luftar på något vis, men det brukar tydligen inte verkstäderna göra heller så..
daniel.eriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:15, 29-02-2012
Ort: Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se