Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

"Långsam" Hydraulik JD 2130 hfwd

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

KardanJr (trådstartaren)

#1 » 19:47:44, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har läst i timmavis nu angående just problem med hydraulik på gamla Jd men vet inte riktigt vart jag ska börja min felsökning..
Har en 2130 hfwd från -79 och har sedan jag köpte den haft problem med långsamtgående hydraulik. Detta gäller allt, även lastare och styrning.

Jag har hittat och åtgärdat diverse läckor och högtryckspumpen (där fram) ska vara renoverad. Problemet verkar vara att den främre pumpen inte får tillräckligt med olja från den bakre. Ju mer jag gasar, ju "bättre" fungerar det.

På trepunkten har jag en bakvikt i form av ett betongfyllt oljefat vilket lyfter bra när jag startar traktorn. När jag däremot stänger av den sjunker den ganska fort. Betydligt fortare än lastaren.

Jag har bytt olja och filter, och kontrollerat nivån. Jag har även kollat efter varmgång i rör utan större framsteg.

Är det någon som kan komma med ett tips på vart jag ska börja leta? Jag misstänker att olja läcker igenom någonstans men vet som sagt inte var.

Kan även tillägga att det ”klickar” ganska fort, och ganska ljudligt nere på höger sida vid rören till och från oljefiltret. Känns som att detta kan ha med saken att göra?

Tack på förhand

/Robin
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135



Turbodiesel

#2 » 19:54:26, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är det trepunktens ventil (eller lyftcylinder) som läcker, lys in genom oljepåfyllningsöppningen med motorn igång och motvikten en bit upp. Det ska inte flöda någon olja att tala om, några droppar är ok.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

KardanJr (trådstartaren)

#3 » 21:57:18, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för svar!

Jag hade inte så mycket tid till detta idag men jag testade lite snabbt och av någon anledning fungerade lastare och trepunkt som de skulle. Kanske för att det var svalare ute idag och likaså oljan.

Jag lyste in och försökte kika runt men jag såg ingen olja droppa eller rinna någonstans. Det jag däremot upptäckte var att servon var det ända som inte fungerade. Jag har dessutom lagat en oljeläcka på höger sida om där styrstången går ner. Ett gult lock där flera bultar lossnat litegrann vilka jag drog åt, men där det nu hade börjat läcka igen..
Kan det ha med saken att göra?

Jag ska ge det lite mer tid i helgen och varmköra ordentligt senast i helgen. Att det läcker igenom känns mer troligen då den fungerar bättre när allt är kallt.
Frågan är bara var. Och om det helt enkelt kan vara servon ändå ?
Att tillägga kan vara att där sitter väldigt breda grönyta-däck fram.
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135

Lennart Svensson

#4 » 19:27:29, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har själv en 2130 -76a med hydralisk fyrhjulsdrift.Har du något expansionskärl till hydraliken? sitter ppå motorns högra sida.Mvh Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

KardanJr (trådstartaren)

#5 » 15:54:12, 15-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack och ursäkta för sent svar. Jag har varit bortrest..

Nej jag kan inte se att det sitter något expansionskärl där. Det finns ett fäste till något som har varit ca 100mm i diameter där det kan ha suttit kanske..?
Finns även ett par lösa kablar med kontakter där som jag inte vet vad de är till. Detta är ganska högt upp ovanför startmotorn och bakom generatorn..
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135

KardanJr (trådstartaren)

#6 » 15:56:12, 15-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag hittade kärlet du menade nu. Sitter framför motorn och rakt ovanför främre hydraulpumpen?
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se