Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Zetor 6748, svag ålö modig 2030-lastare

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Rocky3 (trådstartaren)

#1 » 12:19:30, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, jag är ganska nybliven traktorägare så känn er fria att himla med ögonen om mina frågor känns uppenbara ;) men vore tacksam för svar!

1) Jag upplever att lastaren till min gamla zetor är lite väl svag. Dock min första traktor så saknar referensram, är helt enkelt inte säker på hur mycket den ska klara. Sitter en ålö 2h skopa på, och om den är hyfsat fylld med snö så orkar inte lastaren lyfta eländet. Ska man nöja sig med halvfulla snöskopor eller finns det något sätt att öka på krämen i lastaren?

2) Sitter en flödesventil under sätet (0-500kg), men jag har fått för mig att den bara påverkar trepunktslyften, stämmer det?

3) Sen finns det en spak för att växla mellan 540 och 1000 (varv, tryck?) just framför sätet, har den något med hydrauliken att göra eller är det till kraftuttaget? Hur som helst kan jag inte lägga i 1000 på den spaken, enligt instruktionsboken verkar det kräva någon tillsats.

4) Det finns ett läge på trepunktslyften som heter viktöverföring och regleras med flödesventilen under sätet. Innebär viktöverföringen att man pressar ner lyften med ett bestämt tryck? Vid användning av snöslunga antar jag isf att man vill ha lyften i neutral-läge (flytläge) och inte använda viktöverföringen?

Bild
Bild
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748



Tracdoc

#2 » 14:31:04, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flödesventilen reglerar lyftkraften i läge dragkraftsreglering på 3-lyften , så påverkar ej lastaren. 540/1000 varvs spaken är väljarspak för hastigheten på kraftuttag men även hydraulpumpen blir uppväxlad = högre flöde. För att växla så byter man tappen som sitter under den där plast kåpan, det är ett fräst spår som fungerar som växlingsläge. Om man vill så går det slipa upp ett spår så den går att växla mellan båda hastigheterna i stället för att byta tappen. Viktöverföringen pressar inte ner den lyfter. För snöslungan ställer du systemväljarspaken i läge P då är det "flytläge" på lyftarmarna.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rocky3 (trådstartaren)

#3 » 18:37:19, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra info! Har som sagt en snöslunga och den ska köras på 540 varv så får leva med att lastaren är lite klen då.

En helt orelaterad fråga, tänkte serva diffar och nav osv, enligt instruktionsboken ska det vara "esso gear oil st 80-90". Duger det att ta vilken 80w-90 transmissionsolja som helst eller är det något mer än viskositeten man behöver fundera på?
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

Tracdoc

#4 » 18:50:21, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det rekommenderas GL-5 Glöm inte att byta olja i insprutnings pump och regulator . Om lastaren är svag så kan det vara hydraul pumpen som är trött.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rocky3 (trådstartaren)

#5 » 21:34:23, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfa, då var gl-5 beställd! Tänkte beta av hela serviceprogrammet inför vintern, kan inte veta säkert när det gjordes sist eftersom jag nyss köpte den.

1 person gillar det här inlägget.
Rocky3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:07:49, 24-06-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6748

Jac

#6 » 16:22:34, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rocky3 skrev:1) Jag upplever att lastaren till min gamla zetor är lite väl svag. Dock min första traktorsaknar referensram, är helt enkelt inte säker på hur mycket den ska klara. Sitter en ålö 2h skopa på, och om den är hyfsat fylld med snö så orkar inte lastaren lyfta eländet. Ska man nöja sig med halvfulla snöskopor eller finns det något sätt att öka på krämen i lastaren?


Är det enkelverkande lyftcylindrar? Alltså bara en slang till varje cylinder?

En enkel ting att kolla först är att ventilsliden verkligen får full vandring, alltså att det inte glappar nånstans eller sitter en träpinne fastklämd nånstans.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Ivar Risslén

#7 » 18:27:55, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad står det i instruktionsboken/ broschyrer att den ska orka lyfta?
Sedan så får du kola att du har rätt tryck i hydrauliken.
Vad jag kan minnas så låter det ganska normalt att den inte orkar så mycket mer om det är en 2 meter bred snöskopa som du har.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se