Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Shockventiler i praktiken

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 10:57:53, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst massor med trådar och info om chockventiler, lastarventiler och snöblad men har svårt att få ihop det, mina grundläggande kunskaper inom hydraulik är för svaga så är det..

1. Lastarventil på en jorbrukstraktor:
Den ska ha chockventiler för att man dels ska kunna köra med tung last och "gunga" vid ojämnt underlag dels klara sig om något går snett dels kompensera för osymmetri i parallellföringen.

Är denna ventil fullgod som en lastarventil? Om inte, varför?
Bild
Bild

2. Chockventil till diagonalblad:

Två dubbelverkande cylindrar för svängfunktion alternativt en dubbelverkande cylinder.
Vid två cylindrar och chockventil så kopplar men så här

Bild

Hur kopplar man med en dubbelverkande cylinder och vilken chockventil är lämplig?

Rent ekonomiskt så är ju en cylinder att föredra, men kanske att två övervägs av fördelarna?
Vilka dimensioner på cylindrar ska man satsa på i de båda fallen till ett 240 cm blad?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



bonnen513

#2 » 16:51:45, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till en dubbelverkande behöver du leda öveskottsoljan till fri retur
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#3 » 18:26:42, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:1. Lastarventil på en jordbrukstraktor:
Den ska ha chockventiler för att man dels ska kunna köra med tung last och "gunga" vid ojämnt underlag dels klara sig om något går snett dels kompensera för osymmetri i parallellföringen.


Du blandar in dämpning, den hör inte till chockventilen.

Kompensera för osymmetri vid parallellföring, om du menar självlåsning? visst, men inte huvudsyfte av chockventilen.

Så som jag skulle beskriva chockventilens huvudsyfte.. att skydda mot oförutsedda allvarligare överbelastningar, eftersom en opåverkad "normal" ventilslid fullständigt blockerar instängd olja på lastarsidan så agerar den säkerhetsventil i en sidokanal till sliden.

Exempelvis matar du plussidan på lyftcylindrarna med 0 till 180 bar, stänger ventilsliden vid (den orkar inte lyfta mer) och sedan släpper en last på 1500kg uppepå det hela, då ska chocken öppna för övertrycket på minussidan.

Den ordinarie överströmningsventilen är enbart påverkad av lasten i frontlastarens lyftcylindras plussida när ventilsliden är öppen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#4 » 13:25:26, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligtvis har det blivit lite ordsallad/misstolkning från Tias BM230 tråd där det grävdes i hydrauliken för några år sen.
Den tidiga designen på BM230 hade ingen egen tryckbegränsare till pumpen utan använde shockventilen som pumptryckbegränsare också. Eftersom det då inte blir nån skillnad på lyftkraft och hållkraft så kan man råka ut för att en last nära maxlast sjunker av varenda stöt från potthål och annat man kör över.
Det sättet att designa ett system är att betrakta som en ren pajasövning och har ingen relevans idag.


Senare version av BM230 fick en separat tryckbegränsare till pumpen och shockventilen ställdes då kanske 20 bar över pumptrycket så att hållkraften blev högre än lyftkraften. Då klarar traktorn att hålla allt den orkar lyfta, även om man kör över potthål etc.
Det är så man gör idag.

Är man snål så har man inga shockventiler alls och litar på att alla ståldelar klarar alla krafter som kan uppstå.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#5 » 13:46:09, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Är denna ventil fullgod som en lastarventil? Om inte, varför?
Bild


Tja med den ventilen kan du lyfta och tippa lastaren. Finns säkert många som kör lastare med en motsvarande ventil och är helt nöjda med det.
men...
Är det en FULLGOD lastarventil?

Jag menar att en fullgod lastarventil har följande egenskaper:
1) Shockventiler
2) Individuella lastbackventiler (förhindrar att en tungt belastad cylinder sjunker ner i en lätt belastad cylinder vid samtidig körning med bägge spakarna)
3) Flytläge
4) Ventilslid med krypspår anpassade för lastare (detta ger bättre körbarhet)

I tillägg ska den vara matchande storlek till pumpen (för stor ventil blir också dålig körbarhet).

Ventilen på bilden verkar vara i rätt storlek men den uppfyller inte någon av kraven 1-4.
Jag räknar med att den är det billigaste ventilen som dök upp på google?


Walvoil är en känd ventilproducent och Walvoil SDM102 är en dedikerad lastarventil i 3/8" klassen.
https://www.kramp.com/shop-de/en/p/valv ... DM10221500
Den uppfyller 1-3 och antagligen 4 också (svårt att veta, brukar inte stå i datablad).
Detta är vad jag skulle vilja kalla en fullgod lastarventil men den har naturligtvis ett helt annat pris.

Som sagt, du kan köra lastare med den billiga ventilen också men jag skulle inte kalla det för en fullgod lastarventil.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Anders.B (trådstartaren)

#6 » 16:15:33, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförligt svar, fullgod var kanske fel begrepp, jag är mer inne på "tillräckligt ok för att fungera på en hobbytraktor"

När det kommer till chockventil och en dubbelverkande cylinder.

Fungerar denna ventil i så fall?
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... ntil/50802
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

bonnen513

#7 » 19:27:44, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara om den dubbelverkandes båda sidor har samma volym
annars blir det en sån här https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... ntil/60391

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#8 » 19:37:59, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och just med snöblad så kan det faktiskt bli lite skillnad pga av geometrin.
Man måste göra lite uträkningar eller rita i vad för att se hur stort avviket är.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Anders.B (trådstartaren)

#9 » 19:49:40, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då känns ju alternativet med två cylindrar och den enklare (billigare chockventilen) mer attraktivt
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Jac

#10 » 19:55:14, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt inlägg gällde för två cylindrar. Med en cylinder är det ju uppenbart att det blir skillnad i volym.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#11 » 20:06:34, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

om man inte får tag i en med samma volym på båda sidor

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Anders.B (trådstartaren)

#12 » 20:08:18, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du menar att VAU ventilen inte fungerar på två dubbelverkande cylindrar om inte volymen är lika på alla sidor, (vilket den knappast är.)
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

bonnen513

#13 » 20:24:22, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej jag menar med en cylinder
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Bygert

#14 » 21:21:57, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill nå den där effekten att det ska kunna gunga i ojämnheter är det man behöver en ackumulator, eller ev två. Då kan olja gå ini den när det blir en stöt och sen pytsas tillbaka när det lugnar sig.

Anledningen till två cylindrar på snöblad är att man då får samma fart och kraft åt båda håll. Med en cylinder måste man kompromissa med nånting. Med två cylindrar så kan en chockventil släppa över olja till andra sidan när bladet hakar i något. Eftersom cylindrarna arbetar mot vinklar som ändras så är det inte givet att det går helt jämt upp. Det kan därför behövas en ackumulator eller fri retur även med dubbla cylindrar även om behovet inte alls är lika uttalat som med en ensam.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Jac

#15 » 12:30:27, 19-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Tack för utförligt svar, fullgod var kanske fel begrepp, jag är mer inne på "tillräckligt ok för att fungera på en hobbytraktor"


Vilken billig kinaventil som helst är såklart bra nog till en hobbytraktor där det enda kravet är att den ska vara billig.

Din fråga var kanske snarare om det är rätt ventiltyp?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se