Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Fundering på strypning till hydraulcylindrar.

22 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

AN

#16 » 19:41:43, 10-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du stryper bort flöde, så måste ju det flödet du inte använder ta vägen någonstans. Det går då över tryckbegränsaren. För att det ska gå över den, måste trycket upp till det värde den är inställd på. Är den inställd på på tex 100 bar, och cylindern har 1:2 i areaförhållande mellan plus och minuskammare, kommer du få 200 bar i minuskammaren om du stryper på minussidan, även fast tryckbegränsaren är på 100 bar.

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Michael Meier

#17 » 00:50:23, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir som med övriga maskiner, man får använda båda hjärncellerna när man byter utblås på slungan, räcker det att dutta till med spaken så behöver man inte låta trycket att gå så högt.

Allt i denna värld behöver kanske inte vara fullskyddat mot mänskliga tilltag?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Magnus Isakson

#18 » 11:22:35, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min slunga med två luckor är det enkelverkande cylindrar som stänger luckorna och fjädrar som öppnar dem.

Då kan man med ett dubbelverkande hydrauluttag styra bägge luckorna med en slang till varje cylinder, en av cylindrarna få tryck och stänger medan den andra kopplas till tank så att fjädern öppnar.

Om man som på min traktor har flytläge på hydrauluttaget kan man öppna bägge luckorna samtidigt då bägge luckorna kopplas till tank och fjädrarna öppnar bägge.

Har inte traktorn flytläge på hydrauluttaget kan man öppna bägge luckorna genom att slå av traktorn så att inget hydraultyck finns, öppna en lucka i taget, och sedan starta traktorn igen.

Går ju att köra betydligt fortare vid snöröjning av längre sträckor om bägge luckorna är öppna.

Finns ju cylindrar färdiga med fjäder för att använda till t.ex. bromsar, skulle tro att sådana kan fungera, annars får man sätta separat fjäder.

Tror inte du behöver strypningar, har inga på min slunga och det funkar bra ändå.

// Magnus
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Magnus Isakson

#19 » 11:32:31, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240211/390f176906907bb49b38c3fae705e0f4.jpg

Så här ser det ut på min slunga.

// Magnus
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Grallz (trådstartaren)

#20 » 19:18:46, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på en sån lösning också, men på min traktor styr jag båda uttagen bak med samma ventil. Kör jag tryck på ena uttaget så blir det andra retur och tvärtom. Skottningen jag har kräver mycket öppna och stänga och bara en kort sträcka som jag kan köra båda luckorna öppna samtidigt.

Får helt enkelt bygga det först och se om jag behöver få ner hastigheten, men om jag vill få ner den så ska det alltså vara fyra strypningar, typ brickor med hål, på varje cylinders anslutning?
Grallz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:42, 07-02-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1390

Magnus Isakson

#21 » 20:38:54, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grallz skrev:Har funderat på en sån lösning också, men på min traktor styr jag båda uttagen bak med samma ventil. Kör jag tryck på ena uttaget så blir det andra retur och tvärtom. Skottningen jag har kräver mycket öppna och stänga och bara en kort sträcka som jag kan köra båda luckorna öppna samtidigt.


Jo, men det är ju precis det jag beskriver, en lucka stänger (tryck) och den andra öppnar (retur) beroende på vilket håll du rör spaken, och enkel slangdragning med bara en slang till varje cylinder.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

AN

#22 » 21:07:00, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det blir som med övriga maskiner, man får använda båda hjärncellerna när man byter utblås på slungan, räcker det att dutta till med spaken så behöver man inte låta trycket att gå så högt.

Allt i denna värld behöver kanske inte vara fullskyddat mot mänskliga tilltag?


Tanken med mitt inlägg var mer om någon var intresserad av skillnaden med att strypa in eller ut. Håller med, eget ansvar, och det är lov att tänka själv :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se