Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Problem med eftermontering av extern LS hydraulik

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Okvin (trådstartaren)

#1 » 15:46:31, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Jag har försökt eftermontera uttag för att kunna köra redskap med LS, i detta fallet en rundbalspress. Traktorn i fråga är en Case MXU med variabel pump och CCLS.

Nu till mitt problem:
När pressen begär ett flöde svarar pumpen och ökar flödet som väntat. Dock slutar den aldrig att pumpa utan jobbar bara emot överströmningsventilen.

Hur jag har kopplat det:
I stort sett är uttagen T kopplade från lastarkopplingen, trycket kommer från "Power Beyond" sektionen och returen går tillbaka till tank via filtret. (Frontlastaren fungerar korrekt)
LS anslutningen har jag kopplat in på framaxelfjädringens ledning med en skyttelventil, denna går in på ändplattan för de bakre ventilerna (nr2 i bild 16 nedan). (Framaxelfjädringen fungerar korrekt)

Power Beyond sektion:
Bild
Samtliga sektioner bak på traktorn:
Bild
Hydraulsystemet:
Bild
Lastarinkopplingen:
Bild
Hydraulschema (Numreringen är fel och ska starta på 1):
Bild
Bild

Lastarens LS ledning är dock inte inkopplad på ändplattan som den "borde" vara enligt bilden ovan utan går in direkt på LS ledningen som visas i nr6, bild 16.
Jag tycker detta borde ha fungerat men förmodar att jag missat något uppenbart. Någon som har någon aning om vad?

Mvh
Oscar
Okvin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:20, 11-07-2016
Ort: Bullaren
Sverige



Turbodiesel

#2 » 17:08:25, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ladda gärna upp hydraulschemat som pdf.

Inkoppling av power beyond & speciellt LS-ledningar är nästan alltid en vetenskap.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Okvin (trådstartaren)

#3 » 19:56:03, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

hydraulschema.pdf

Som PDF :grin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Okvin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:20, 11-07-2016
Ort: Bullaren
Sverige

Jevlar

#4 » 21:32:19, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du alltså tryck retur och ls ledning från ventilpaketet på pressen?
Isåfall skulle jag tro du har felet på pressen och inte traktorn.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Okvin (trådstartaren)

#5 » 22:00:49, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Har du alltså tryck retur och ls ledning från ventilpaketet på pressen?
Isåfall skulle jag tro du har felet på pressen och inte traktorn.


Ja precis.
Jag provade att ställa om pressen till rundpumpning(Bara att skruva in en skruv på ventilpaketet) och då fungerar den som det ska. Finns det något sätt att ta reda på om det är just LS signaleringen som spökar? Ska tilläggas att det är en nästan ny press där ägaren innan kört med LS
Okvin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:20, 11-07-2016
Ort: Bullaren
Sverige

Jevlar

#6 » 22:07:37, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt en kulventil på lsledningen och stäng den när pumpen inte vill sluta, ger den sig då så är det nåt på pressen som skapar lssignal även fast du inte kör nån funkiton.
Eller ryck isär snabbkopplingen för ls om det går.

Vad är det för press?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Okvin (trådstartaren)

#7 » 11:12:00, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade med kulventil och fick samma beteende. Pressen är en New Holland roll baler 125 combi.

Provade också att lossa ls slangen från lastarens ventilpaket och koppla pressen dit, fortfarande samma beteende.

Märker dock att om jag när den börjat jobba mot stoppet så slutar det om jag rör lastaren lite, det är som om det ligger tryck kvar i systemet som släpper när det fått gå en annan väg. Stundtals tycker jag också det verkar som att det slutar om jag låter den jobba en stund, men det är inget konsekvent beteende.
Okvin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:20, 11-07-2016
Ort: Bullaren
Sverige

Jevlar

#8 » 13:12:20, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite på traktorschemat och lssignalerna från alla funktioner ser ut att dräneras i till tank när sliderna står i viloläge, kan vara så att pressen inte har nån sån dränering.
Men det går att fixa enkelt, sätt ett tkors på ls från pressen med en lite strypning i vidare till tank.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Okvin (trådstartaren)

#9 » 17:08:15, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack det var en bra idé! Det skulle förklara varför det känns som att det ligger kvar ett tryck som inte borde finnas. Ska se om jag har grejer hemma att få ihop en fullösning som test imorgon :grin:
Okvin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:20, 11-07-2016
Ort: Bullaren
Sverige

AN

#10 » 18:56:38, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu kanske jag tänker fel, men kan inte ls-trycket bli kvar en stund mellan kulventilen och pumpen om man stänger kranen? Men det kanske sjunker fort?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#11 » 23:25:30, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon information gällande pressens hydraulik?

En bild på ventilpaketet (någon logga) borde ge en ledtråd om dess fabrikat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#12 » 11:22:49, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar det med "bleed down" på dessa.
Nu är jag ingen stjärna på hydrauliken i jordbruksmaskiner, men de ls-pumpar jag grejat med, finns i två versioner. En med "bleed down" i pumpens regulator, och en utan. Är det utan måste "bleed down" sitta i ventilpaketet.
Har man inte "bleed down" ligger ju LS-trycket kvar mot regulatorn, även i neutral.
Tänkte om det traktorn förutsätter att det ska var "bleed down" på utrustningen som kopplas på, och pressen inte har detta, eller om man måst göra någon mer inställning på pressen för att få detta?
Bara en tanke, då jag inte kan dessa maskiner. det bör väl vara någon standrad i traktorvärden, så att man kan ansluta vilka tillbehör som helst utan problem.
https://www.youtube.com/watch?v=4hhNzloxMzs

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jevlar

#13 » 18:12:03, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är schema på pressen,
LS har en drånering till tank via en strypning men där går också ett flöde från pumptryck via en ställbar strypning så om nån pillat på den så kanske det inte hinner dumpa ls tillräckligt fort.Bild
Bild
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Okvin (trådstartaren)

#14 » 18:55:35, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Kollade lite på traktorschemat och lssignalerna från alla funktioner ser ut att dräneras i till tank när sliderna står i viloläge, kan vara så att pressen inte har nån sån dränering.
Men det går att fixa enkelt, sätt ett tkors på ls från pressen med en lite strypning i vidare till tank.


Provade att sätta en strypning där emellan idag och efter en lite injustering av den så fungerar det som det ska. Stort tack!!

Jevlar skrev:Här är schema på pressen,
LS har en drånering till tank via en strypning men där går också ett flöde från pumptryck via en ställbar strypning så om nån pillat på den så kanske det inte hinner dumpa ls tillräckligt fort.Bild
Bild


Så du menar alltså att jag kanske inte behöver göra en övergång utan att det kanske finns något ställbart på ventilpaketet som fixar detta åt mig? Vad letar jag efter isåfall?

Turbodiesel skrev:Finns det någon information gällande pressens hydraulik?

En bild på ventilpaketet (någon logga) borde ge en ledtråd om dess fabrikat.

Ska fixa en bild på det, tillsvidare har jag bara en illustration:
Bild
Bild

AN skrev:Hur fungerar det med "bleed down" på dessa.
Nu är jag ingen stjärna på hydrauliken i jordbruksmaskiner, men de ls-pumpar jag grejat med, finns i två versioner. En med "bleed down" i pumpens regulator, och en utan. Är det utan måste "bleed down" sitta i ventilpaketet.
Har man inte "bleed down" ligger ju LS-trycket kvar mot regulatorn, även i neutral.
Tänkte om det traktorn förutsätter att det ska var "bleed down" på utrustningen som kopplas på, och pressen inte har detta, eller om man måst göra någon mer inställning på pressen för att få detta?
Bara en tanke, då jag inte kan dessa maskiner. det bör väl vara någon standrad i traktorvärden, så att man kan ansluta vilka tillbehör som helst utan problem.
https://www.youtube.com/watch?v=4hhNzloxMzs

Tack det var en informativ video

1 person gillar det här inlägget.
Okvin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:20, 11-07-2016
Ort: Bullaren
Sverige

Jac

#15 » 19:13:00, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan se på hydraulschemat till traktorn så är där intern LS-dränering på pumpen, det låter lite märkligt att den skulle hålla trycket då med stängt kulventil på LS-ledningen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se