Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

MF 35, 10w-30 Agrol combi classic vs Q8 t520

10 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

RR88 (trådstartaren)

#1 » 11:09:29, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är fundersam över vilken olja som är mest lämpad (för transmission, hydraulik).

Combi classic verkar populär i sammanhanget, men är gl-4 klassad, viss mängd EP tillsatser, vilket avråds i MF manualen ("ej EP / hypoid").

Är det någon som har någonting negativt att säga om någon av oljorna? Eller positiva erfarenheter för den delen.

Tack på förhand.
/Rasmus
RR88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:51, 04-04-2019
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 846, BM1113



Turbodiesel

#2 » 12:24:32, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Combi classic ska du använda, eller T1000 på Q8's språk, även T2200 (en ren hydraul/transmissionsolja GL4) går utmärkt.

T520 är en motorolja, vilken motorn trivs utmärkt med. Undvik gärna kombiolja i motorn, även om tillverkaren av både oljan & motorn rekommenderar det..


Det är GL5 (med svavelhaltiga tillsatser) som MF avråder ifrån, mellan raderna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MF35

#3 » 22:58:28, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Combi classic ska du använda, eller T1000 på Q8's språk, även T2200 (en ren hydraul/transmissionsolja GL4) går utmärkt.

T520 är en motorolja, vilken motorn trivs utmärkt med. Undvik gärna kombiolja i motorn, även om tillverkaren av både oljan & motorn rekommenderar det..


Det är GL5 (med svavelhaltiga tillsatser) som MF avråder ifrån, mellan raderna.

jag brukar köra kombiolja i motorn vad är riskerna med det?
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Turbodiesel

#4 » 00:28:18, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två typer (i detta avseende) av kombiolja, sotbärande, och inte sotbärande. Den ena beter sig som motorolja, och den andra förvandlar motorn till en droppstensgrotta, men oljan i sig själv blir aldrig smutsig.

Dagens kombioljor är givetvis bättre, däremot biltema hade någon hemsk modell i modern tid.
Kombiolja finns i handeln för att folk köper det, inte för att det är bästa valet för alla smörjställen!

Det är precis samma folk som fjantar med Castrol diamond deluxe one million till svenssonkärran, som fyller traktorns alla hål med kombiolja. Och det är klart bättre än att köra utan.

Frågan gällde något annat egentligen, och T520 är absolut ingen GL4 transmissionsolja, likt kombi (STOU)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

RR88 (trådstartaren)

#5 » 07:48:34, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.

T520 10w-30 marknadsförs av många återförsäljare som "även lämplig i vissa transmissioner och converter samt i hydraulsystem". Q8 själva beskriver den däremot som en motorolja på sin sida.

En mf35 kräver heller inte gl4, kravet är bara gl1, alternativt motorolja. Men jag ville gärna ha en olja som även är lämplig för extern hydraulik, inte skummar för mycket.

Det blev Agrol combi classic.

Mvh

1 person gillar det här inlägget.
RR88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:51, 04-04-2019
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo 846, BM1113

magloman

#6 » 09:20:36, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du separat system för hydrauliken så kör vanlig hydraulolja.

I annat fall funkar kombi classic bra. Har du ordning på grejerna bör den inte orsaka några problem. Har kört den i alla år på min zetor med bla timmerkran utan problem.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#7 » 13:58:46, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maglo:

Det är bättre med en olja som 99% av övriga traktorer använder (T2200 T1000, Hybran, Kombi eller annan våtbromsolja)

Vissa convertertväxellådor använder motorolja, det är riktigt, men inte ihop med slutväxlar.

Men oljetrådar får alltid eget liv, verkar det som.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MF35

#8 » 22:53:05, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det finns två typer (i detta avseende) av kombiolja, sotbärande, och inte sotbärande. Den ena beter sig som motorolja, och den andra förvandlar motorn till en droppstensgrotta, men oljan i sig själv blir aldrig smutsig.

Dagens kombioljor är givetvis bättre, däremot biltema hade någon hemsk modell i modern tid.
Kombiolja finns i handeln för att folk köper det, inte för att det är bästa valet för alla smörjställen!

Det är precis samma folk som fjantar med Castrol diamond deluxe one million till svenssonkärran, som fyller traktorns alla hål med kombiolja. Och det är klart bättre än att köra utan.

Frågan gällde något annat egentligen, och T520 är absolut ingen GL4 transmissionsolja, likt kombi (STOU)

Är Agrol combi classic sotbärande? Är den jag även brukar köra i motorn
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Turbodiesel

#9 » 23:47:45, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla oljestickan.

Är oljan lite transparent gråaktig är den inte det.

Är den mer eller mindre kolsvart, så gör den sitt jobb.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#10 » 00:18:29, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det står några motoroljerelaterade API-klassningar (S med en bokstav efter anger klassning för bensinmotorer, C med en bokstav efter anger klassning för dieselmotorer, t ex skulle det kunna stå SG-CE eller något sånt) bland den finstilta texten på dunkarna eller i databladet för oljan, så är den sotbärande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ulric Eriksson och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se