Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Vad är det som är påbyggt på min Volvo T25a?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Snusnissen (trådstartaren)

#1 » 18:22:08, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har precis köpt mig en gammal T25a. Det är dock ett frågetäcken, någon gång för längesedan så har någon byggt något på hydraulpumpen. De har satt ett T mellan lyft och tank (om jag har förstått det hela korrekt) och en ventil för att stänga flödet till lyften. Den nya dragningen på T-et går fram till brevid sprängkåpan och där sitter ytterliggare en ventil och sen tar röret slut. Är detta tillbygge gjort så att man skulle kunna köra lastare på traktorn? Den har inget fram nu alls. Och förstår jag detta rätt så skulle det funka att rycka bort röret som går framåt, sätta slang och koppling där istället och ha enkelvärkande hydrauluttag till redskap? Men det extra arbetet att man får krångla sig ner med handen och vrida om kranen tills det är stängt till lyften.

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Snusnissen 19:47:43, 12-04-2024, redigerad totalt 1 gång.
Snusnissen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:26, 09-04-2024
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T25
Fordson Super Major



bert

#2 » 19:35:36, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur du har gjort när du la in bilderna i inlägget men jag kan inte se dom
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Snusnissen (trådstartaren)

#3 » 19:49:25, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Vet inte hur du har gjort när du la in bilderna i inlägget men jag kan inte se dom


Nu ska det vara fixat! Jag förstår inte rikigt hur jag lägger upp bilder på forumet direkt.
Snusnissen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:26, 09-04-2024
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T25
Fordson Super Major

bonnen513

#4 » 20:15:41, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Traktorer] Hydraul bm 230 victor

Om inte jag minns fel så finns det mycket liknande i denna tråd

Beroende på vad du ska använda för hydraulik så kan vi ge dig bra tips på ombyggnad
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Snusnissen (trådstartaren)

#5 » 03:53:07, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=287338

Om inte jag minns fel så finns det mycket liknande i denna tråd

Beroende på vad du ska använda för hydraulik så kan vi ge dig bra tips på ombyggnad


Väldigt matnyttig tråd! Jag tänkte köra mindre enkelverkande grejer som ett mindre tippsläp eller något liknande. Oljevolymen är ju inte enorm på dessa traktorerna direkt! Då så ska det funka att göra så som tänkte i trådstarten med slang och koppling.

På relaterat spår så har jag för nuvarande rivit ner lyftcylinder för att byta ut o-ringen. I samma veva ska jag byta ut packboxen för kraftuttaget då det läckte en del olja där. Men jag får inte ut ”hylsan” packboxen sitter i, hela hylsan med packbox bara snurrar på skaftet. Jag har testat att benda en del med ett litet alu spett men det rör sig inte varken fram eller bak. Måste jag demontera hela axeln från kugghjulet för att få ut det eller är det bara att vålda mer?
Snusnissen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:26, 09-04-2024
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T25
Fordson Super Major


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se