Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulik, grunderna

68 inlägg • Sida 2 av 5
Hydraulik i traktorer

Osaka

#16 » 11:21:05, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstanttryck då, hur funkar det?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



Ralle

#17 » 12:00:37, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:Konstanttryck då, hur funkar det?

Då har man ett konstant maxtryck fram till ventilerna, där det är stopp i "neutralläge" i stället för att oljan pumpas runt tillbaka till tank.

I många stationära system jobbar pumpen konstant mot en övertrycksventil (vet inte om det kallas nåt annat) men detta går ju inte i ett fordon då motorn skulle få jobba som tusan hela tiden.
Där har man på nåt sätt nåt som lastar av pumpen vid maxtryck, vet inte exakt hur det fungerar.
Jag har konstanttryck i min traktor.
Fördelen är att det är enklare att montera ett extra ventilpaket, man behöver inte tänka på att allt måste sitta i serie.

Rätta mig någon om har förklarar fel...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Ulf

#18 » 12:12:42, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boken "Hydraulikhandboken för lantbruk" kostar 151spänn på Alibris webshop.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bosse_A

#19 » 13:56:16, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:Konstanttryck då, hur funkar det?
Det finns en bra förklaring i Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulik# ... ystemtyper
Se rubriken Konstanttryck system
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

nixs

#20 » 19:33:18, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Ja, tyvärr, Grabbar...innan jag läste era förklaringar så trodde jag mig veta hur ett hydraulsystem fungerar, nu fattar jag knappt ingenting.... :(
Varför blandar ni t.ex in hur en hydraulmotor fungerar?? Killen ville sätta på en frontlastare på sin 35;a...


Det schemat var det enda jag fick fram på korttid då jag testade Linux - Ubuntu igår, blir nog en installation med det istället för XP ett tag iaf! :back_to:
Grejen är ju att man skulle få en kortfattad översikt och jag orkade inte byta symbol till en cylinder men principen fram till motorn är ju den samma och då ser man ju tydligt tyckte jag. Hur sakerna är tänkta att sitta ihop. Som svar på hans fråga om lastare på traktorn så lämnar jag den till de som är bättre på traktorer än mig men hydraulik får ni gärna fråga om. Skulle kanske ha nämnt en cylinder istället men nu blev det inte så. Länken på Wikipedia var inte så dum men lite teknisk kanske, alla håller ju inte på med hydraulik dagligen. Och returslang, SKALL vara av god kvalité och jag skulle aldrig använda sämre slang på returen än jag har på trycksidan! Tänk om man använder sig av förhöjt returtryck eller får skit i filtret eller liknande så trycket stiger på returen??
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Werner (trådstartaren)

#21 » 20:29:20, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

oj! det bara "small till" med hur många bra svar som helst.
Tack så jättemycket!
Jag ska läsa igenom och begrunda, innan jag ställer mer frågor, men det kan ju knappast behövas nu :grin:


/Peter
Werner
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:25, 11-10-2007
Ort: Karlstads Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-61
Case 580b CK - 74

Robban_C

#22 » 22:05:56, 22-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:... Varför blandar ni t.ex in hur en hydraulmotor fungerar?? Killen ville sätta på en frontlastare på sin 35;a... ...
Mig veterligen har ingen sagt ett ord om hur en hydmotor fungerar.
Men jag tog hydmotorn som exempel eftersom den till skillnad från en cyl kan gå "i oändlighet". För enkelhetens skull så beskrev jag ett 6/2-paket och eftersom ett sådant inte har nåt "stoppläge" så valde jag en hydmotor för att slippa förklara överströmmare etc. Det kändes liksom inte som om tiden var mogen för det.
Eftersom du klagar på förklaringarna så vill jag bara i all vänlighet nämna att jag och nixs har i alla fall försökt förklara.



Nixs:
Det sägs att en bild förklarar mer än tusen ord. :thummar:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#23 » 01:25:06, 23-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaja...det är väl jag som är korkad då uppenbarligen, det blir väl så när man bara går här hemma och pular och inte behöver använda hjärnan. Tyckte bara att allt ser så enkelt ut när jag tittar på mitt lastarmontage på traktorn...En tryckslang som går till ventilpaketet..En gummislang därifrån direkt till oljetanken utan några filter eller nåt annat som skulle kunna bygga upp ett tryck i den...Det är allt.

Jag behöver aldrig bry mig om några tryckbegränsningsventiler eller överströmmare, ställbara strypventiler,returfilter.. eller nåt sånt, eftersom det redan är inbyggt i traktorns hydraulsystem.
Och eftersom frågan handlade om att sätta på en lastare, inte att bygga upp ett hydraulsystem från grunden, så tyckte jag i all välmening att man kanske kunde börja i den lättaste änden. Så jag ber om ursäkt för om jag uttryckte mig klumpigt.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#24 » 06:52:25, 23-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet var att sätta på lastare.
Frågan var faktiskt grunderna inom hydraulik.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#25 » 21:29:23, 23-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen skada skedd. :cool:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Werner (trådstartaren)

#26 » 13:26:43, 24-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

sådär ja.
Först å främst: Tack för alla inlägg och förklaringar.

Nu har funderat videare, men jag har fortfarande inte
riktigt klämm på det hela :???:

Undrar ett par saker,
a) Vart på en mf35'a kan man egentligen "stoppa in returen" ?
(se bild, stulen från Håkan och lite klippt/modifierad)

b) Några frågor enl. bilden liten_kladd.

Bilden är tänkt att föreställa en 8/3 ventil(inte 3/8 :)
Mina antaganden:
Port 1, 3 & 4 är "pluggade" (kan man göra så?) .
Port 2 går till båda de enkelverkande lyftcylindrarna .
Port 5 går till den ena anslutningen på en dubbelverkande cylinder,
och Port 6 går till den andra på samma cylinder.
Port 1/2 strys av en spak,
Port 3/4 används inte,
Port 5/6 styrs av en spak.
"In" tar jag från locket på min mf35, och "ut/retur" kopplar jag också till locket(men vart?), samma fråga som "a" ovan...

Frågor, Är det helt tok eller nästan rätt?

Om man kan koppla på det viset som jag ritat, finns det risk att port1 överbelastas på något vis? Kan man använda en port(port2) på detta viset, eller måsta varje cylinder-anslutning ha en egen "drivning"?

Är det smartare att ha dubbelverkande lyftcylindrar, är det något som förenklas av det? Vad är det vanligaste? Vad är för/nackdelarna med enkelverkande vs. dubbelverkande?

Hur högt kan trycket i returen bli? Det borde ju kunna vara lika högt som på "in" om man inte använder någon funktion(för så flödar ju oljan bara genom ventilen och direkt tillbaka till "tanken" eller finns det något annat som begränsar det hela?

Sen har jag ju lite funderingar på om man måste ha chockventil, överströmmare, mm, och är de till för att skydda pumpen, eller ventiler och cylindrar ?

Enl. handboken ska man helst inte koppla in externa hydraul komponenter som "förbrukar mer än 7 liter", bla. för att det försämrar smörjning. jaha... Jag har kollat lite på olika cylindrar, slangar, mm, men kan inte hitta någonstans hur mycket olja de "drar". Dvs. hur stor volym olja rymms i en 1.5 meter lång slang, och en viss cylindertyp. Man kanske måste räkna själv(pi*r2*h), och det kan jag väl göra, men det vore kul att få en fingervisning , eller något verkliget exempel.

Återigen: Tack ska ni ha!
Håkan förlåt att jag stal din bild(och dessutom förvanskade den) men jag hade ingen bild själv tillgänglig.

mvh
/Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Werner
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:25, 11-10-2007
Ort: Karlstads Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-61
Case 580b CK - 74

nixs

#27 » 14:36:56, 28-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör det lätt för dig och använd anpassade komponenter! En 8/3 ventil är inte till för detta, du behöver en monoblockventil med 2 sektioner lämpligen. Har två val om du skall ha tex dubbelverkande eller enkelverkande lyftcylinder.

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... =81&gid=79
Dubbelverkande nr 602521
Enkelverkande nr 603522

Kostar ju inte en förmögenhet de ventilerna heller!
Senast redigerad av nixs 20:30:57, 28-10-2007, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#28 » 19:12:56, 28-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Jo jag håller med nix att du ska ha ett vanligt (monoblockvetilpacket)och inte en 8/3ventil..

Sedan är det som du skriver på bilden (tryck till ventilpacketet) ska du koppla till tryckledningen ofta märkt P på packetet..
Samma har du märk (returen) och den brukar vara märkt T..

slangen som du märkt (annan hydralfunktion?) är en slang som går till halvbandsutrustningens cylindrar.

Och den sista märkningen (annan?retur?) är ett tryckuttag som går till tippvagnsuttaget där bak och för att få tryck där så måste man köra jordbrukslyften i toppläge först för den ligger på samma kanal som utaget..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Robban_C

#29 » 20:08:02, 28-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående volymer:
Volymen hos slangarna kan du glömma. Likaså totala volymen hos cyl om du väljer dubbelverkande.
Jag ska förklara:
De där 7 litrarna är alltså vad lådan (det är ju oljan i växellådan som används till hyd) klarar innan oljenivån i lådan blir för låg.
Slangarna fylls ju vid första körningen av systemet, sen efterfyller du ju upp till rätt nivå i lådan igen. Samma sak gäller de båda kammrarna i cyl. Dom fylls ju också upp en gång för alla.
Men det du ska hålla reda på är nivån i lådan då alla cyl står i plusläge (dvs utskjutna) eftersom dom då har som störst volym och därmed ger lägst nivå i lådan.
Och bara för att du ska slippa räkna så mycket så är det faktiskt bara volymen av kolvstången du behöver räkna med. Det är nämligen den volymen som skiljer de båda kammrarna åt. Dvs pluskammaren är lika mycket större än minuskammaren som kolvstångens volym.
Pluskammaren är alltså den kammare som trycksätts då kolvstången far ut (oftast för att lyfta lastaren). Minuskammaren är den som trycksätts för att dra in kolvstången (dvs minusrörelse eller rörelse till minusposition).

Sen är enkelverkande lyftcylindrar en annan femma. Då dom går till plusläge så är det ju inga minuskammare som töms till tank. Alltså kommer enkelverkande lyftcylindrar att "förbruka" mer olja.

Det här med minus och plus är visserligen inte nödvändigt men det kan vara bra om alla pratar samma språk.

Och du behöver antagligen inte vara orolig om kolvstängerna tillsammans tar 8 liter. Så länge bara hydpumpen får ordentligt med olja så är det ingen fara, du kommer ju inte att fara omkring i 35 km/h på fullvarv hela dagarna med alla cyl i minusläge. Det läget kommer du bara att ha enstaka korta stunder och då står du ändå nästan stilla och motorn går antagligen på tomgång. Alltså överlever lådan även om nivån sjunker något i just dessa stunder. Håkan kan mer om hur mycket olja lådan innehåller och hur högt sugsilen till pumpen sitter.

Ang ventilpaket så kan det eventuellt vara bra att kolla efter ett med flytläge på lyften. Bra vid snöplogning etc. Men detta gäller bara om du ska ha dubbelverkande lyft. Har du enkelverkande så får du ju alltid flytläge så att säga.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

håkan öhlund

#30 » 22:16:38, 28-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det där med redskap som förbrukar 7liter behöver du inte vara rädd att en lastare tar,däremot kanske att ett större tippvagn förbrukar 7-8liter olja men man kör ju aldrig med flaket upphissat igenom byn :lol:

Sedan det där om säkerhetsventil så behöver inte lastarpacketet det för det finns en säkerhetsventil på pumpen som öppnar vid 175kg och det är lagomt tryck åt en lastare :) chocker har då inte min lastare heller.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se