Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Tappar trycket på 3-punktslyften.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Ulf.H (trådstartaren)

#1 » 22:06:36, 09-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Mf35 som jag har ett problem med, den håller inte trycket på jordbrukslyften. Jag kör upp den utan nåt redskap på och efter ett tag så har den sänkts ner till botten. Vad kan vara fel? Och hur fixar man det?

Tack för en bra sida.
Användarvisningsbild
Ulf.H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:01, 09-12-2007
Ort: Husum
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Baklastare 641.



håkan öhlund

#2 » 22:21:23, 09-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ulf och välkommen :smile:

Sjunker jordbrukslyften när du ha igång traktorn också??
eller är det bara när du ha stannat den?
För alla gamla mf lyftar sjunker när dom står still för det är bara stålkolvringar i cylindern på lyften.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Ulf.H (trådstartaren)

#3 » 23:08:41, 09-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett snabbt svar :grin:

Den sjunker även när den är igång. Förut hade jag en motvikt och det var mycket strul när man skulle lägga om spaken under stolen för att kunna köra frontlastaren. Nu har jag hjulvikter så det problemet är ju löst men jag får binda upp "armarna" på 3-plyften så dom inte släpar i.

/ Ulf
Användarvisningsbild
Ulf.H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:01, 09-12-2007
Ort: Husum
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Baklastare 641.

håkan öhlund

#4 » 23:27:51, 09-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då vet jag hur det ligger till..
Om du ha frontlastare och bakvikt så måste man ha vikten avlastad med en kedja eller liknade för lyften håller bara uppe vikten i 1-2min när man slår om spaken.. visst kan det bli bättre om du skruvar lös hydrallocket och monterar in nya kolvringar men tätt blir det inte tyvärr :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Ulf.H (trådstartaren)

#5 » 23:40:57, 09-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den höll vikten uppe i 2sek när man slog om spaken. Men nu har jag ingen vikt där och den håller ej trycket ändå. När jag skiftar till lastare så måste jag styra ner båda spakarna på höger sida, sedan vika vredet under stolen framåt för att sen dra de två spakarna uppåt för att få lastaren att funka. Ska det va så?
Användarvisningsbild
Ulf.H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:01, 09-12-2007
Ort: Husum
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Baklastare 641.

håkan öhlund

#6 » 23:51:05, 09-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då ha du ett större läkage i cylindren eller om en oring ha gått sönder mellan cylindren och hydralocket :???:
Det du skriver om reglagen för att köra lastaren är helt normalt.man måste lägga om omkastarspaken först och sedan drar man upp den kortare reglerspaken (den utan kulan) så går hydralpumpen för fullt sen :)
Är lastaren eljest stark?? För om den är lite svag också så kan det vara oringarna på stigarröret som ha gått sönder. dom är lätt att byta,bara skruva lös omkastarventien och dra upp röret :) Bild
Se på bilden så ser du oringarna..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Ulf.H (trådstartaren)

#7 » 00:01:57, 10-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastaren funkar bra och är stark, så det lutar nog åt ett läkage som du skriver. Är det ett komplicerat ingrepp?

/ Ulf
Användarvisningsbild
Ulf.H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:01, 09-12-2007
Ort: Husum
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Baklastare 641.

Ingvar

#8 » 00:38:04, 10-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan; Går oljan i kanaler i väggarna på samma sätt som på en Grålle, på 35;an? för på Grållen kan det ju läcka både där hydraulpumpen ansluter i botten, och i övergången mellan vägg och hydraullock... :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

håkan öhlund

#9 » 07:26:30, 10-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lastaren är stark så är det inte o-ringarna på stigarröret men det finns en till o-ring under omkastarventilen som kan läka också fast då brukade grylla olja runt omslaget :???:
Sedan om det inte är den så är det bara att skruva hös hela hydrallocket och lyfta det rätt upp å vända det upp och ner och demontera cylindren som sitter fastskruvad på undersidan av locket.

Sedan när du ska ha tillbaka locket så måste du skruva lös höger inspektionsluka(den med oljestikan på) och kolla så du får spakarna i famnkant av spännrullen när du sänker ner locket.

ojlan ingvar går först upp igenom stigarröret upp till omkastarventilen och sedan i kanaler runt i hydrallocket :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Ulf.H (trådstartaren)

#10 » 11:36:55, 10-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jätte tack för hjälpen och snabba svar!!

Påbörjar rivningen när det blivit lite varmare ute, har inget garage att skruva i.

Återigen tack för hjälpen och tack för en superbra och trevlig sida. :buga:
Användarvisningsbild
Ulf.H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:01, 09-12-2007
Ort: Husum
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Baklastare 641.

godegården

#11 » 12:04:06, 01-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:Ok då vet jag hur det ligger till..
Om du ha frontlastare och bakvikt så måste man ha vikten avlastad med en kedja eller liknade för lyften håller bara uppe vikten i 1-2min när man slår om spaken.. visst kan det bli bättre om du skruvar lös hydrallocket och monterar in nya kolvringar men tätt blir det inte tyvärr :???:


Har samma "problem" på min 65:a.
Kör alltid med bakvikt. När jag kör med lastar läget sjunker den lite sakta och när jag stängt at tror jag den sjunker lite lite fortare. Men köra jag med hydraularmarna är det inga problem.
Men detta beteendet är helt normalt då? Inget man kan göra nåt åt utom att göra sig ett lås till armarna?
godegården
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:57, 25-08-2007
Ort: Småland

håkan öhlund

#12 » 12:33:57, 01-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp man kan visseligen byta kolvringarna i cylindern men eftersom det är risk för att cylindern är sliten med så är det nästan ingen ide med bytet utan bara kjeda fast vikten istället är bättre :) eller montera en frontpump som jag ha på min MF65a till lastaren så jordbrukslyften ha sin reglering på alltid..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

godegården

#13 » 12:35:25, 01-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har dom detta system med omkastar ventil?
Är det nåt man kan göra åt det så man slipper det?
Doosan DX80
Deutz 140
godegården
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:57, 25-08-2007
Ort: Småland

håkan öhlund

#14 » 23:55:03, 02-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

godegården skrev:Varför har dom detta system med omkastar ventil?
Är det nåt man kan göra åt det så man slipper det?


Ja det är för på den tiden som dom traktorerna var moderna så andvändes hydraliken på traktorn i stort sätt bara för att lyfta upp plogen och andra redskap på 3P.. Frontlastaren och tippvagnet var lyxutrustning :grin: så då kom omkastarventilen sen..

Det man kan göra istället för att ta ut oljan igenom omkastarreglaget är att motera en extern hydralpump fram på traktorn för det finns ett hål i framaxeln och bulthål färdigt i remskivan för en koppling..
Jag själv ha en 43liters pump fram på min MF65a och frontlastaren går som ett skott :thumme:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se