Sida 1 av 2

Trepunktslyft

InläggPostat: 21:04:48, 14-01-2008
av Henka
Hej
Jag har nydligen köpt mig en mf 130 -68
Den har frontlastare och skopa och jag tänkte ha den till lite snöröjning hemma på gården.
Nu har jag emellertid blivit sugen att skaffa ett blad till trepunkts lyften bak och därmed till min fråga: Jag får inte den att lyfta hur jag än gör lägger jag ur transportspärren och ändrar omkastarventilen så reagerar den inte. Men lägger jag sedan tilbaka omkastarventilen så sjunker den i botten, för att sedan bli kvar.Jag får då lyfta den för hand och låsa för att använda traktorn.
Jag har läst om oringar under locket på omkastarventilen på Mf 35:or
Är det vara lika på min 130 och kan det vara dem fast den är helt död?
Mvh Henrik

InläggPostat: 21:20:32, 14-01-2008
av håkan öhlund
Hej Henka och välkommen :)

Du skrev att den har frontlastare? Funka den bra och är stark??För är den stark så är det inte oringarna på stigarröret utan kanske spakarna till jordbrukslyften så är felsjusterade eller och du ha dom i fel läge :???:

InläggPostat: 21:44:15, 14-01-2008
av Henka
Frontlastaren funkar som den ska ....tror jag.
Lite seg kanske, särskilt tilten i så fall.
Jag har inte heller lyft så särskilt tungt med den ännu eftersom vi knappt fått någe snö.
Men jag tycker att den går likvärdigt med de andra traktorerna som jag tittade på innan jag köpte denna.

InläggPostat: 22:03:38, 14-01-2008
av håkan öhlund
Ok men vad händer då när du slår om omkastarventilen så den pekar bakåt och försöker köra upp 3P??med den längre spaken med kula på sig??

InläggPostat: 20:31:38, 15-01-2008
av Henka
Det händer ingenting
(Jag har bara en spak på den)

Sv: Trepunktslyft

InläggPostat: 21:17:05, 15-01-2008
av Reino Norrman
Jag hade samma problem med min 575. Det var för lite olja i systemet.
Fick fylla på 20 liter sedan blev det fart på grejorna. Den yttre spaken med kula på skall åtminstone på min stå längst bak. Sedan kör man lyften med inre spaken bakifrån och framåt eller tvärtom. Max fram till tranportläge.
Det kanske inte är alls samma på 135 men ett försök till tips

Hälsningar Reino

Sv: Trepunktslyft

InläggPostat: 21:17:44, 15-01-2008
av Reino Norrman
Sorry läste inte all text. Du har ju bara en spak!!

Reino

InläggPostat: 20:56:57, 16-01-2008
av Henka
Jag tittade ner i oljepåfyllningshålet i dag och fick se en grådaskig sörja långt långt ned.
Det blir att börja med ett oljebyte och se till att mängden stämmer så kanske det funkar bättre sedan.
Tack för råden tills vidare.
Mvh Henka

InläggPostat: 21:40:46, 02-02-2008
av Henka
Nu har gjort ett försök att byta olja och filter i transmisionen/hydraliken men fick då lite nytt att tänka på.
Läste vi verkstadsmanualen att det skulle rymmas 18-19 liter i systemet och tänkte då att eftersom jag har lastare på så går det väl i lite extra.
Döm om min förvåning när jag bara fick ur 10 liter!! Fast jag kollat nivån tidigare med pluggen längst bak och det var okey.
Finns det nåt trix för att få ut resten eller måste jag ta isär allt och göra rent?
För när jag fyllde på med ny olja så blev den naturligtvis grå omgående när den hade så mycket gammal olja kvar att blanda sig med.

Mvh Henka

InläggPostat: 23:12:36, 02-02-2008
av håkan öhlund
Hejsan :)
Det finns ju två pluggar som måste bort för att tappa ut all olja på växellådan...

InläggPostat: 23:17:41, 02-02-2008
av Henka
Okey..
Då ska jag kolla det i morgon.
Sitter de i närheten av varandra?

InläggPostat: 23:21:53, 02-02-2008
av håkan öhlund
Jo på vänster sida.en en i växellådan och den andra i hydraldelen..Kolla under traktorn så ser du dom nersänkta groparna i traktorkroppen :) där sitter pluggarna :)

Sv: Trepunktslyft

InläggPostat: 18:20:28, 12-02-2008
av Bjorn.Lundsten
Har liknande problem med min mf35 - om jag har trepunkten i topp så lyfter den inte frontlastaren fullt upp. Har kollat oljenivån och den verkar ju helt ok - eller ?

Frågan således: ska man mäta oljenivån med FL + JL i toppläge, mellanläge eller nederläge?

Sv: Trepunktslyft

InläggPostat: 07:48:50, 13-02-2008
av Nisse Husberg
Jag har en MF165 som just nu är inne i verkstaden för att den har fel på hydraulventilen. Då det blir för tung belastning på trepunktslyften så pressas ventilen in för långt och fastnar där (varvid armarna faller ned och kan inte lyftas). Man måste skruva upp inspektionsluckan på höger sida och försöka rota i oljan med en lång mejsel tills man hittat sliden till ventilen och kan (försiktigt) trycka den bakåt så den lossnar igen. Sedan fungerar lyften bra en tid igen.

Nu vet jag inte exakt hur MF130 är byggd men min 165:a är från 1970 så det är troligt att hydrauliken är ganska likadan.

Den första gången det hände var jag tvungen att tappa ur oljan och skruva bort locket på bakbryggan för att se hur det såg ut men efter det har jag klarat mej med mejseln. Nu börjar det bli för besvärligt och ventilen måste troligen bytas.

Ventilen är ihopbyggd med pumpen på 165:an.

InläggPostat: 19:45:12, 14-02-2008
av Henka
Är det denna som är bottenplugg nr 2?Bild