Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Seg hydralik

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

samuel.andersson (trådstartaren)

#1 » 11:48:00, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Ford 3000 som gått drygt 4000 timmar. Det sitter en Trima/Bergsjö 800 lastare på den. Hydraliken har en tendens att vara utan tryck. Speciellt vid start tar det ofta 5 min innan jag får upp trycket i hydraliken. Det är också så att även under körning blir jag ibland utan tryck och får stå och varva en stund för att få upp trycket. När man fått tryck tappar man effekt om man varnar motorn för mycket. Bäst går den då på tomgång. Trodde att det var filtren till hydraloljan som var igensatta så jag har lämnat in för byta av filtren men problemet kvarstår.
Bytte olja till en universal olja i och med att hydraloiljan snurrar i bakaxel också.
Finns det annan olja som kan påverka hydraliken till det bättre?
samuel.andersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:22, 21-01-2008



BosseBus

#2 » 21:05:10, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som de är pumpen,titta på ellös dom har nån renoveringssats till pumpen.
BosseBus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:06, 26-12-2007

arnfinn

#3 » 21:05:54, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånn var det på en gravemaskin jeg lånte i sommer - eieren sa det var slitt hydraulikkpumpe...kanskje er det samme sak her?
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

samuel.andersson (trådstartaren)

#4 » 10:57:36, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo i samband med filterbyte renoverades pumpen. Vad tror ni om olja? Vilken olja ska man ha när det är samma olja som snurrar i bakaxel som hydralik?
samuel.andersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:22, 21-01-2008

Ingvar

#5 » 11:16:49, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantmännens Universal duger gott, det är ju hyfsat pris också, och det blir ju några liter :smile:
Hur verkar den annars när du tappar trycket? Är det som när det är dåligt med olja....hackar och rycker och stannar upp en stund? Funderar på om pumpen tappar sugen ibland så att säga..suger luft alltså... För då tar det ju en stund när man startar innan det är tryck...Undras om det finns nån sugsil som skulle kunna vara igensatt tro :/ :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

samuel.andersson (trådstartaren)

#6 » 13:09:30, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tappar tryck så dör den helt. Händer speciellt om jag trycker ner skopan mot marken och skrapar snö. När jag sedan ska lyfta skopan får jag ofta vänta en bra stund för att få tryck. Sugfilter ska ha blivit rensat vid renoveringen sist. Kan det vara luft?
samuel.andersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:22, 21-01-2008

Ingvar

#7 » 16:39:56, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sån brukar min också bli, och jag är övertygad om att det har med luft att göra nånstans...För jag har dels en sliten pump (men det har du ju fixat ) och dels så brukar oljan försvinna pga diverse läckage, och den blir alltid värre när oljan varit slut, så nåt med luft tror jag på..Frågan är var den kommer in... Hur sitter ledningarna till pumpen på din? På min ford är sugledningen bara instucken i pumpen på nåt mystiskt sätt..Antingen fattas nåt eller så har den gått sönder, för där är röret lite koniskt och tätas med en o-ring, men sitter inte fast på nåt sätt, så där har jag en möjlig källa till luftinsug..Men som sagt..Hur ser det ut på din? :bira:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se