Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Valmet 502 hydrauluttagsfråga

38 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

Sundvik (trådstartaren)

#1 » 19:22:06, 29-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan jag veta om jag har 2 enkelverkande uttag eller 1 dubbelverkande på min Valmet 502 -80. Jag förstår mig inte på hur eller var man ändrar mellan enkel- och dubbelverkande, man skall skruva på något det är allt jag vet.
Bild

Bild
Sundvik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:01, 28-01-2013
Maskintyp: Traktor



Bengt Erik Eriksson

#2 » 01:17:19, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

du testar genom att dra lite i spaken utan att ha något kopplat. belastar eller låter det åt båda hållen är det dubbelverkane inkopplat.
låter det bara åt ett håll på spaken är det enkelverkande.

jag tror det är den grejen med en liten skruv igenom ovanpå ventilen i bild två som du vrider till något ändläge för att ställa om..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

cowboy

#3 » 11:23:20, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har 1 dubbelverkande uttag. :wave:
Om du inte har nån ratt på hyttgolvet då är det säkert så som föregående skrev.
Senast redigerad av cowboy 11:29:11, 30-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Sundvik (trådstartaren)

#4 » 13:14:55, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har kommit fram till samma sak själv när jag började tänka lite grundligare. Köpte denna traktor av min svärfar för ett år sedan mest för att skotta snö med schaktblad, det följde med en kippvagn med en enkelverkande tub.
Nu har jag denna kippvagn i vinterförvaring hos mina svärföräldrar så jag kan inte testa men eftersom jag bara har en fjäderbelastad spak med fram-neutral-back och ingenting annat samtidigt som det finns 2 hydrauluttag så måste detta vara dubbelverkande och vill jag testa så kan jag väl bara byta plats och koppla vagnen i det uttag jag aldrig använt och då skall väl det funka att kippa men spakens funktion bli omsvängd, Rätt eller ?

Kan man känna på slangarna också om de blir skarpa ?
Sundvik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:01, 28-01-2013
Maskintyp: Traktor

cowboy

#5 » 15:25:49, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har dubbelverad funktion ikoppat får du tryck i det andra uttaget vid sänkning av tippflaket.
Så när du använder tex tippvagn behöver du bara tryck i ett uttag på traktorn.

När du använder redskap som har dubbelverkad cylinder behövs tryck i båda uttag.
Senast redigerad av cowboy 15:26:34, 30-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

cowboy

#6 » 15:40:11, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Om du har dubbelverad funktion ikoppat får du tryck i det andra uttaget vid sänkning av tippflaket.
Så när du använder tex tippvagn behöver du bara tryck i ett uttag på traktorn.

När du använder redskap som har dubbelverkad cylinder behövs tryck i båda uttag.


Jag skall kolla min ventil hur man ändrar till flytläge, bara jag går ut.. :smile:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Sundvik (trådstartaren)

#7 » 15:47:57, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har nog begripit det där sista, mitt inlägg var bara en beskrivning av hur man kunde testa uttagen.
MEN om jag nu vill ha en griplastare monterad, skall man då kapa röret mellan pump och traktorns ventilblock, lägga ett T-stycke och ta en matning till griplastarens ventilbord och från detta ventilbord tillverka en fri retur till tanken ??
Då kan man väl använda traktorns gamla dubbelverkande uttag för en ev. vagnsstyrning ?
Det skall väl förstås gå att använda originaluttagen också om man inte har vagnsstyrning men då måste man väl spänna upp spaken i hytten med något ?
Sundvik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:01, 28-01-2013
Maskintyp: Traktor

cowboy

#8 » 15:55:16, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din plan verkar ju bra, du får sätta en bollventil efter T-stycket. Jag har vagnstyrningen i griplastarens ventilbord..
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Hansborg

#9 » 16:15:13, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut att finnas utrymme för en ventil till där vart skruvhylsorna sitter =långa skruvar.
Montera en ventil med fasta lägen + flytläge = bra ha... För kranen...
Givetvis bör du veta hur den första ventilen fungerar, före man bestämmer den andres val. :razz:
Vagnstyrningen på traktorn = lättillgänglig vid körning...
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Sundvik (trådstartaren)

#10 » 16:54:04, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skall då montera en ventil (ventilbord ? )skräddarsydd för Valmeten utanpå den gamla och på så vis inte behöva kapa sönder något ? Går det kanaler inuti sådana så att rör inte behövs ?

Jag är osäker på vilken vagn jag skaffar, Farmas 6 tonnare är redan den överkurs enligt skogsinnehavet, tvekar också när det gäller flödet från pumpen, Farmas C 3,8 G2 behöver inte mera än 10-35 l/min, vill jag ha vagnstyrning måste det vara en 7 tonnare eller större och då blir det så liten prisskillnad till att ta en 8 tonnare med 5,3 kran med ett flödesbehov på 35-50 l/min. Osäkert då hur fort den kranen börjar gå när Valmeten ger 27 l på fullvarv.

Cowboy, vad är en bollventil ?
Sundvik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:01, 28-01-2013
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#11 » 18:14:58, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ett hål i den lilla tappen som sticker ut på översidan? Roterbar?
Är det troligen justering enkel / dubbelv funktion.
Skruvas till respektive ändläge...
Änkelt att pröva funktionen utan inkoppling av slangar.
Ta det försiktigt med spaken, lyssna på H-pumpens/ventilens väsande ljud...
När det är enkelvärkande läge väsnas det bara åt det ena hållet...

Ventilerna borde vara något standardmärke... :grin:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Bengt Erik Eriksson

#12 » 19:46:53, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strunta i att koppla in fler ventiler så länge, du måste ha lite koll på var du har överströmmningsventilen och hur du seriekopplar ventiler först också och hur ditt öppna hydraulsystem fungerar.
Så se till att ev vagnstyrning går på Kranreglaget.
det enda du borde tillföra är en fri retur gärna så oljan passerar ett filter..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Sundvik (trådstartaren)

#13 » 20:25:34, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker inte skruva nå´t själv utan det får bli firman som säljer skogsvagn som gör detta men jag vill kunna förstå hur allt är tekniskt uppbyggt just på min traktor för att få det som jag tycker är mest praktiskt.
Kranens ventilbord kommer ju att vara bakom ryggen medan manövervippan till kippen/originaluttagen är bekvämt placerad bredvid stolen så det tycker jag är en bra plats för vagnstyrning.

Om man ändrar de 2 hydrauluttagen jag har från förmodad dubbelverkande till enkelverkande, blir det ena tryck och det andra retur då ?

Har en bra bild på skruven.

Bild
Sundvik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:01, 28-01-2013
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#14 » 21:04:07, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra då är vi överens..
du har alltid retur på det uttaget som inte ger olja ut. men om man kör med tex en huggar vagn btukar det bestämt avrådas från att låta returoljan gå tillbaka in genom en ventil. Istället för ventilens många tvära trånga passager som ger mottryck och värme och sliter på olja och diesel nivå rekommenderas en separat ledning till tank. sk friretur.

I ett "open center" eller "öppet" hydraulsystem pumpas oljan runt hela tiden under lågt tryck. det är inte förrän man leder in oljan i en kolv som trycket stiger tlll det som krävs för att utföra önskat arbete. att då T-a av olja till en annan ventil och leda dess retur tll tank leder till att man inte kan stänga in oljan så trycket kan öka och arbete utförs.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

cowboy

#15 » 21:18:53, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Öppnad ventil 1-enkelverkad
Stängd ventil 2-dubbelverkad

Jag tycker det är bäst att ha dragbomssvängen i lastarens ventilbord, när du behöver svänga tittar man ju ändå bakåt och man behöver inte stänga flödet till lastaren för att svänga. :smile:
Enda fördel är att man får en extra ventil på tratorn om man bygger ut där.
Förr fick man som extra utrustnig ventiler till och då hörde spak med som löper in i röret på standard spak.
Senast redigerad av cowboy 21:21:59, 30-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se