Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Fjädrande cylinder

61 inlägg • Sida 1 av 5
Hydraulik i traktorer

cowboy (trådstartaren)

#1 » 12:33:16, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,tänkte bygga en fjädrande cylinder till min traktor-lavett kombination för att få bort gungningen.Fästa en cylinder mellan dragbommen och tryckstångsfästet på traktorn..cylindern finns men funderar vad jag behöver till :o
Finns det nån som har nån erfarenhet av detta ämne :? ?Bild
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S



ja-bond77

#2 » 13:23:42, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat precis samma sak själv. Det har dock inte blivit av ännu...

Men det behövs väl inte mycket annat än en tryckackumulator kopplad på ett T-stycke på tryckslangen. Det man måste tänka på är att dragbommen faktiskt tål den extra belastningen. Den stora frågan är väl hur stort tryck man ska beställa ackun med. Kan vara bra att kunna flytta cylindern i olika hål för att kunna testa vid vilka lägen den funkar bäst i kombination med gasackun.

Sen vet jag inte hur lagligt det är... :klia: Finns kanske en minimal risk att nånting händer med cylindern och då kan man ju mista styrförmågan. Och det är kanske inte helt önskvärt alla gånger... :laes_detta:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy (trådstartaren)

#3 » 13:44:44, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar om man inte borde ha chockventil oxå el överbelastninsventil :o
Mina frontlastare har ju tyckackur,har sett att även endel griplastare har det på svängen :P
På måndag tänkte jag choppa lite mojänger men funderar hur stor tryckacku man behöva :o ..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Ingvar

#4 » 16:53:14, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske funderar på att använda nya grejer..Annars skulle man väl kanske kunna använda en tryckackumulator från en Överum gasplog, den kopplar man ju till hydrauluttaget och kan då ställa precis det tryck man behöver...Såna plogar finns ju i parti och minut på skrotarna... :bira:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

ja-bond77

#5 » 18:42:45, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äähhh... :klia: Det där är en sanning med modifikation. Javisst kan man ställa trycket genom att mata in olika mycket olja i ackun/systemet men, samtidigt minskar fjädringsvolymen så att ackun fungerar som en mindre acku. Det i sin tur leder till kraftigare dämpning eftersom trycket kommer att öka betydligt snabbare i ett mindre utrymme jämfört med den ursprungliga ackuvolymen. Detta med en given ihoptryckningsrörelse på cylindern(t ex 5 cm). Visserligen måste man trycka i en del olja för att cylindern ska få olja när den går utåt också(så att det inte blir vakum).

Egentligen är det inte säkert att det spelar så stor roll vilket tryck man har på ackun i denna tillämpning. Är man riktigt råbarkad så kör man utan acku helt o hållet och låter chassit på släpet och traktorn ta upp hela fjädringen. :mrgreen: Blir som en lastbil med styv ram. Kör man i större fartgupp o dyl kanske det blir lite knepigt med styrandet... Det där var nog mest på skämt... :wink:

Och gasackumulatorer kostar nog en slant så hittar man gamla överumbyttor så har man nog sparat en hel del. Om jag inte minns fel hade Överum SR ett laddtryck på 90 bar? Dock osäker på detta.

Själv köpte jag en 0,7liters bytta till min traktors frontlyft. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=1555 Standardladdningen tror jag var 70 bar, men jag hade hydraulikbutiken att höja det till 120 bar. Detta eftersom jag hade hört att gasackur inte är gjorda för att tåla mera tryck(med tanke på gummiblåsan antar jag) än dubbla laddtrycket. Tror inte att detta är något man behöver fästa speciellt stor uppmärksamhet på... :klia:
Hursomhelst så jag planerade att utnyttja min valtra 8150's hydraulik(arbetstryck 190 bar) till max. :mrgreen: Så här i efterskott skulle nog kanske 90 eller 100bar räckt gott o väl. Det kräver ett ordentligt lass i frontskopan innan den börjar fjädra som det är nu. Inte hela värden att sänka trycket förstås heller(hos hydraulikbutiken, inget man sysslar med själv). Det har bara inte blivit av.

Här ser man, med lite fantasi, konsolen jag byggde på vänstra stänkskärmen, gasackun, med den röda kulventilen undertill, slangen med T-stycke och en snabbkoppling i var ända av T-stycket. Ena ändan han-del mot hydrauluttaget och andra ändan hon-del där jag kopplar in slangen till frontlyftens lyftcylindrar.
Bild På detta sätt kan jag koppla gasackun på vilken ventil jag vill samt använda den till vilken hydraulcylinder jag vill. :thummar: Återstår för mig att bygga tryckstångsfäste på spannmålskärran då...

...och till hydraulcylinder måste man antagligen använda någon liknande modell till den tryckstången som syns nertill i bild.
Bild Alltså med dubbla, fasta, korsvisa leder istället för en traditionell tryckstång med kulled. En sådan medger knappast tillräcklig rörelse vid vändning.
edit: Och låsventilen ska ju förstås bortmonteras/bortkopplas ifall man använder en vanlig hydraulisk tryckstång så att oljan har fri rörlighet./edit

Jösses vilket långt inlägg. Jag brinner minsann för detta ämne. :grin: :lmao: Jo, en sista sak. Valtra borde ha inbyggda chockventiler i hydraulventilblockena men du kan nog kontrollera det med någon som vet säkert. Enligt min instr.bok så var chockventiler extra utrustning men det lär ändå vara monterade... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy (trådstartaren)

#6 » 20:02:49, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med folk som har intresse.. :P Jag hade innan en VALTRA 8550 med jake frontlyft :)
Tror min T170 har danfoss elektriskt ventilbord,ventilen på tryckstången tänkte jag ta bort..Misstänker det behövs två tryckackur då det blir dubbelverkande sylinder :o Min sädvagn är problemet tvärtom,för lite vikt på bommen..Bild
Bild
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

ja-bond77

#7 » 20:22:36, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att använda två ackur tror jag knappast är nödvändigt. I o m att man måste fylla i en del olja i båda sidorna av cylindern och deras resp acku för att cylindern inte ska börja dra vakum så kommer dämpningen endast att ske med tryckskillnaden som återstår mellan resp acku=mycket liten dämpning. Dett är vad jag tror åtminstone...

Annars skulle ju min fundering med acku på T-stycke och han- och honkoppling funka ypperligt för dig. På trailer lägger du cylinderns A-port till ackun och ventiluttag och B-porten till tankretur. På sädvagnet lägger du B-porten på ackun och ventiluttag och A-porten till retur. I detta fall kan man inte dra in cylindern så hårt eftersom det är betydligt lättare att lyfta traktorns framända än bakända även om du har frontlastare. Därför skulle det ju faktiskt vara bättre med en annan acku med avsevärt lägre laddtryck, typ 20-30 bar. Kanske en idé att klämma fast lite gummiplattor i dragkroken också för att ta bort lite glapp... :klia:

Den där cylindern, är den 80/50 eller kanske 90/50?

Hursomhelst vill vi gärna höra hur det förlöper. :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Palm

#8 » 20:27:31, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt basic fråga, skulle man inte kunna använda en eller två vanliga enkla stötdämpare från typ lastbil istället för att blanda i hydralik och massa som kan krångla?
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

cowboy (trådstartaren)

#9 » 20:39:44, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog lekt med den tanken att man kunde ha ett liggande fjäder efter cylindern.. :P
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Hymax

#10 » 22:01:20, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här tror jag det är gjort på storbonden Martins gödseltunna .
På cylinderns ena port sitter ett T-stycke, därifrån en slang med en justerbar strypning till cylinderns andra port. Sen en slang från T-stycket till en ackumulatorn och vidare till hyd.uttaget.
Med lågt tryck i acken funkar cylindern enbart som stötdämpare och går att justera med strypningen. Med högt tryck pressas också framaxeln hårdare mot marken o bakaxeln avlastas.
Enligt storbonden funkar det kanon och gungar inte ens i full fart och med 20 ton bakom traktorn.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

ja-bond77

#11 » 22:08:21, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där kan faktiskt va nåt. :thumme:

Då fungerar det som en äkta stötdämpare t o m och belastar inte traktorn/dragbommen lika hårt. Enda justeringen jag skulle göra är att montera mellanslangen för strypningsflödet på en skilld uppsättning T-stycksmonterade snabbkopplingar(tillsammans med gasackun) så att man kan använda cylindern också normalt. Då kan man också enkelt byta port som ska dämpas på cylindern. Nackdelen är att man inte kan syssla med viktöverföring... :???:

Om man monterar en kran/kulventil på mellanslangen så att den kan stängas helt så kan man förstås ställa viktöverföringen. :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#12 » 22:47:41, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy, vad är det för maskin? Jag tycker det verkar stå H5 på sidan.
Vet du hur mycket stödlast ekipaget ger på traktorn?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

cowboy (trådstartaren)

#13 » 22:58:30, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst står det H5 på maskin :smile: .
Halva vikten ungefär,maskin väger ca 14 ton + lavett kanske 2 ton..nja chaktbrä o bommen är ju bakåt men 5-6 t ivf :P
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Hymax

#14 » 23:00:25, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktöverförning funkar , med tryck på båda sidor så åker kolvstången utåt (mindre area på stångsidan) men det krävs högre tryck än om man bara har tryck på ena sidan. Med en cylinder med 40mm kolvstång och 150 bar blir tryckkraften nästan 2 ton , undrar om det är tillräckligt?
Vad händer om man svänger skarpt, vill inte cylindern välta traktorn?
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

cowboy (trådstartaren)

#15 » 23:06:49, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax det där ljudar vettigt :) ,beror ju lite på hur man har lutningen på cylindern..jag har sett att de som har fjädring på gödseltunnan har cylindern rätt vågrät,el hur :?
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se