Äähhh...
Det där är en sanning med modifikation. Javisst kan man ställa trycket genom att mata in olika mycket
olja i ackun/systemet
men, samtidigt minskar fjädringsvolymen så att ackun fungerar som en mindre acku. Det i sin tur leder till kraftigare dämpning eftersom trycket kommer att öka betydligt snabbare i ett mindre utrymme jämfört med den ursprungliga ackuvolymen. Detta med en given ihoptryckningsrörelse på cylindern(t ex 5 cm). Visserligen måste man trycka i en del olja för att cylindern ska få olja när den går utåt också(så att det inte blir vakum).
Egentligen är det inte säkert att det spelar så stor roll vilket
tryck man har på ackun i denna tillämpning. Är man riktigt råbarkad så kör man utan acku helt o hållet och låter chassit på släpet och traktorn ta upp hela fjädringen.
Blir som en
lastbil med styv
ram. Kör man i större fartgupp o dyl kanske det blir lite knepigt med styrandet... Det där var nog mest på skämt...
Och gasackumulatorer kostar nog en slant så hittar man gamla överumbyttor så har man nog sparat en hel del. Om jag inte minns fel hade Överum SR ett laddtryck på 90 bar? Dock osäker på detta.
Själv köpte jag en 0,7liters bytta till min traktors frontlyft.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=1555 Standardladdningen tror jag var 70 bar, men jag hade hydraulikbutiken att höja det till 120 bar. Detta eftersom jag hade hört att gasackur inte är gjorda för att tåla mera tryck(med tanke på gummiblåsan antar jag) än dubbla laddtrycket. Tror inte att detta är något man behöver fästa speciellt stor uppmärksamhet på...
Hursomhelst så jag planerade att utnyttja min valtra 8150's hydraulik(arbetstryck 190 bar) till max.
Så här i efterskott skulle nog kanske 90 eller 100bar räckt gott o väl. Det kräver ett ordentligt lass i frontskopan innan den börjar fjädra som det är nu. Inte hela värden att sänka trycket förstås heller(hos hydraulikbutiken, inget man sysslar med själv). Det har bara inte blivit av.
Här ser man, med lite fantasi, konsolen jag byggde på vänstra stänkskärmen, gasackun, med den röda kulventilen undertill, slangen med T-stycke och en
snabbkoppling i var ända av T-stycket. Ena ändan han-del mot hydrauluttaget och andra ändan hon-del där jag kopplar in slangen till frontlyftens lyftcylindrar.
På detta sätt kan jag koppla gasackun på vilken
ventil jag vill samt använda den till vilken
hydraulcylinder jag vill.
Återstår för mig att bygga tryckstångsfäste på spannmålskärran då...
...och till hydraulcylinder måste man antagligen använda någon liknande modell till den tryckstången som syns nertill i bild.
Alltså med dubbla, fasta, korsvisa leder istället för en traditionell
tryckstång med
kulled. En sådan medger knappast tillräcklig rörelse vid vändning.
edit: Och låsventilen ska ju förstås bortmonteras/bortkopplas ifall man använder en vanlig
hydraulisk tryckstång så att oljan har fri rörlighet./edit
Jösses vilket långt inlägg. Jag brinner minsann för detta ämne.
Jo, en sista sak. Valtra borde ha inbyggda chockventiler i hydraulventilblockena men du kan nog kontrollera det med någon som vet säkert. Enligt min instr.bok så var chockventiler extra utrustning men det lär ändå vara monterade...