Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Fjädrande cylinder

61 inlägg • Sida 4 av 5
Hydraulik i traktorer

finnen

#46 » 21:39:16, 19-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej köp ackun hos någon lokal handlare så går det att efterljustera trycket.
finnen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:07, 12-04-2007



ja-bond77

#47 » 19:30:46, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, nya teorier på gång! :smile: Om jag skulle montera fjädring med tryckacku på grävaggregatetes bomcylinder på min grävlastare, hur skulle det funka med återfyllningen då? Alltså bomcylindern arbetar ju ovanifrån så det blir ju B-porten som tryckackumulatorn monteras mot t ex med en kulventil, så att man kan koppla ur den vid grävarbete.

- Men om A-portens återfyllnadsventil fyller på olja för varje fjädringscykel så blir det väl så att cylindern "spänns fast" i ytterläget efter några fjädringscykler? :klia: Är det så här, så blir det väl enklast att skippa den enkla kulventilen och istället montera en 6/2 ventil för att kunna både stänga A-sidan och öppna B till ackun. Givetvis sköts i vilket fall som helst, allt med rördragning(ingen slang) för att bibehålla tryggheten som B-portens slangbrottsventil medger.

- Eller!?... Är återfyllningsventilerna på nåt sätt tryckbegränsade så att de släpper tillbaks olja också? Detta skulle då medge användandet av endast nämnda kulventil utan större krångligheter...

Nixs, Jevlar m fl, visa vad ni kan nu... :smile:

Slänger upp nån bild också... Råkade hitta ett sånt här T-stycke med flänsfattning i gömmorna och genast började glödlampan lysa! :idee3:
Bild

Biten ifråga passar alltså mot fattningen på cylinderns B-port.
Bild

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Nu har vi tydligen två "fjädrande cylinder" trådar aktiva... :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#48 » 20:19:25, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återfyllnadsventilerna är ju allt som oftast även chock eller i alla fall i kombination med chockventil. Även om du skulle återfylla så skulle du spänna accen tills den inte kan ta emot mer olja och du måste således få mer än chocktrycket på A porten för att den skall tömma ur oljan som åtefyllnadsventilen släppt in i den. Det skulle alltså inte fungera så bra i längden... du skulle nästan ha två accar, likadana en på + och en på - sidan på cylindern. Tillräckligt högt tryckta så att de balanserar mot varandra...
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#49 » 20:28:06, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tanken är nog att hålla ner kostnaden, och jag har ju en acc i lager så jag får väl testa med en acc först... Kan väl inte vara så värst negativt fast det blir lite vakum i A-sidan emellanåt? Får ta och fundera lite på det där... :klia: Förbaskat irriterande är det hursomhelst att den jädra bommen ska skaka/slita sönder hela maskinen i varje gupp!!! :x Jag var lika less på det hela redan med förra maskin, men nu tror jag nog jag ska försöka få till nåt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#50 » 20:46:25, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha en 6/2 ventil som kopplar - sidan till acc och + sidan fritt till tank? Då får du väl rätt funktion?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

jonas.p

#51 » 21:01:33, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan ju byta cylinder :grin: Du vill ha en fjädrande och jag vill ha en stum :lol:
jonas.p
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:29, 17-04-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6250
Åkerman H7C

ja-bond77

#52 » 21:02:16, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst ja, så blir det ju! :buga:

Bild Tillägg efter 29 sekund(er):

jonas.p: :lmao:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#53 » 20:59:56, 04-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättningen på fjädrande bomcylinderäventyret kan läsas här och ett par 20 inlägg framåt:
ja-bond77 @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Lännen 860S' liv o leverne!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Wolfeye

#54 » 12:22:58, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Andra gången jag fick rätt nu... det här bådar inte gott... :???: Du får skatta dig lycklig att kolvstången var gängad och inte svetsad. Jag tror fortfarande att även om du svetsar fast balken i stången så finns det uppenbar risk för haveri utan något länkagestöd från ramen. Detta eftersom mellanbalken är så pass lång. Långa saker brukar ha en tendens att kröka sig...

Efter mycket slit av de små grå så har jag nu fått fram en tabell på hela härligheten med pneumatisk fjädring av hydraulcylinder. Jag passade på att konstruera den helt med hjälp av formler så att man kan ganska fritt mata in olika värden i excelfilen:

Allt detta är valbart i de dubbelinramade rutorna:
Kolvdiameter
Kolvstångsdiameter
Slaglängd
Gasackuns laddtryck
Gasackuns volym
Eventuell extra olja i systemet, vad jag kallar laddolja.

Om man sätter kolvstångsdiameter till samma som kolvdiameter så fungerar tabellen som för en enkelverkande, tryckande cylinder(utan genomströmning till B-porten).

Orkar inte förklara den desto närmare just nu men fråga på så ska jag se om jag kan besvara nånting av det. Skulle också vara intressant att höra från nåt hydraulproffs, typ nixs eller nån, om jag faktiskt har allt rätt räknat. :klia:

Och jo, jag tippar att slaglängden är 25cm, kanske t o m 20cm men absolut inte 30!

Lägger upp tabellen även som pdf för de som inte behöver göra några egna beräkningar.

EDIT: Jag laddade upp ny version av excelfilen nedan. Jag lade till möjligheten att välja flera parallellkopplade cylindrar(sida vid sida). Jag infogade också en del logiker i formlerna för att ta bort minus(-)resultat. /edit


Hej!
Hoppar in på tråden då jag är intresserad av hur man ska beräkna lämplig acc och hur den bör fyllas. Samt om/vad man behöver mer än ett T-stycke och kulventil ( plus slangar och kopplingar förstås)?
Jag har laddat ner Excel-bladet och kan fylla i mina värden. Men jag förstår inte helt hur jag ska läsa resten av tabellen och diagrammet.
Först: Slaglängd på cylindern (cell G6). Är det cylinderns totala slaglängd eller maximalt tillåtna slaglängd vid aktivering av fjädring?
Hur ska jag beräkna/välja lämpligt laddtryck i accen? Då förutsatt ingen laddolja. Laddolja fyller jag väl på om jag kör med högre last och laddtrycket (gasen) inte räcker till vid aktiverad fjädring utan fjädringsvägen blir för lång?
Jag har sett att många har dubbla accar. Vad är fördelen med två mindre accar mot en större? Förutsatt samma totala volym.
Wolfeye
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:44:49, 10-04-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Swekip D25

ja-bond77

#55 » 07:13:51, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har med mjukheten i fjädringen att göra. Ju mer ihoptryckt gasblåsan är pga högre tryck ju mindre är den återstående fjädringsvägen i gasblåsan innan den "bottnar". Bottnar kanske den inte gör i praktiken iom att trycket för att uppnå obefintlig gasvolym är oändligt och diverse chocker löser ju ändå ut innan det. Så att, ju mindre gasackur man har ju styvare fjädring blir det vid högre tryck. Ett sätt att kringgå detta är att ha två klockor med olika trycksättning, då får man även mjuk fjädring för de högre trycken då frontlastarskopan är fylld och den ena klockan med lågt laddtryck närmare sig "botten". Skulle man ha en singel, stor klocka inställd till samma återstående kompressionsvolym vid de höga trycken, som den högre ställt klockan på dagens frontlastare, så blir istället dess gasvolym orimligt stor vid de låga trycken med t ex bara en tom skopa i frontlastaren. Med tom skopa skulle den fjädra typ över en meter, vid körning på en vanlig grusväg, vilket inte heller är ändamålsenligt heller. Det här kan man säkert prova ut i kalkylatorn.

Det är cylinderns totala slaglängd. Man får nog räkna med att cylindern kan färdas hela slaglängden oberoende av laddtryck. Det kan alltid uppstå en kraftig enskild tryckstöt "once in a lifetime"... Då kunde det vara en idé iofs med ändlägesdämpning inbyggd i cylindern men såna tror jag är svåra att hitta och antagligen värdefulla.

Laddolja kallar jag den olja som går in i klockan(utanför gasblåsan) då cylindern trycks ihop. Vilket bör beaktas om man vill nå en given höjd på redskapet och inte kan kompensera med att mata inte extra olja i systemet t ex. Vilket du nog verkar ha uppfattat.

Hur du ska beräkna gasackun kan jag inte säga på rak arm. Man måste göra en bedömning hur mjuk/styv fjädring man vill ha och under vilka laster.

Läser gärna mer om ditt projekt och hur slutresultatet blir! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Wolfeye

#56 » 15:43:21, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt att du kunde läsa mina tankar och förstå att jag tänkte på lastarmsfjädring till en frontlastare. Du kanske sneglade på vad jag har för maskin och drog en snabb, och korrekt, slutsats av det? :thumme:

Det blir ju lite annorlunda funktion än vad TS ville ha. Jag tänkte inte på det när jag läste ditt diagram vilket gjorde att jag inte förstod helt. Det du benämner laddolja är ju den olja man i TS's fall laddar cylindern med för att välja hur "stum" fjädringen skall vara. Förtrycket, gas, i accen avgör hur mycket man kan ladda med olja för att öka total tryck-kraft?
Först nu insåg jag att grundkonstruktionen i en cylinder gör det omöjligt att föra kolven in/ut om man bara "kortsluter" A- och B-sidan. Det är ju mer volym i A-sidan som ska in/ut än vad som ska in/ut i B-sidan. Genom att sätta en tank mellan A och B finns det möjlighet för överskottet från A att tryckas in i tanken medan resten trycks in i B-sidan. Och på samma sätt när kolven dras ut, ta olja från tanken till A-sidan när det som kommer ut från B-sidan inte räcker till.
I din beräkning utgår man från att cylindern är helt ute vid tillkoppling. Det går ju naturligtvis inte eftersom det då inte finns möjlighet att köra över ett gupp utan att framhjulen lyfts upp. Man vill ju kunna ha en "negativ" rörelse också. Så utgångsläget måste vara halva slaglängden. Eller är det tänkt att man både lyfter dragstången med egenvikt plus ev last samt trycker in kolven så att den blir "förspänd" till 3000 kg vid 12 cm utskjut?

I mitt fall, om man kopplar accen på A-sidan, laddas först accen tills trycket i accen blir högre än trycket i cylindern, beroende på last.
I din bild nedan förstår jag inte alla komponenter riktigt. Jag vet att det är till en grävarm vilket innebär inkoppling på B-sidan.
ja-bond77 skrev:Bild

Jag förstår cylindern uppe till vänster och ventilen till höger. Sen antar jag att det är accen nere i mitten och 6/2 ventilen ovanför den. 6/2 ventilen förstår jag dock inte riktigt. Sen är det nåt "konstigt" nere till höger (inkopplat på A och D i 6/2 ventilen samt till någon form av backventil uppe i mitten?
Wolfeye
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:44:49, 10-04-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Swekip D25

ja-bond77

#57 » 16:54:47, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, prittymuch korrekt. Figuren nere i hörnet är internationella symbolen för hydraultank. :grin: Ska grunna på ditt inlägg mera längre fram...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#58 » 19:16:13, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade glömt bort att tråden handlade om en fjädrande tryckstång till traktor+vagn kombination och jag bara chansade på en frontlastare då det är vanligaste tillämpningen. :smile:

Egentligen är min fundering till grävarens bom rätt lika till en frontlastare förutom att det är A-sidan som ska fjädra på lastaren. Man har två möjligheter med B-sidan då, dels en gasacku som man kan se på en del frontlastare. Då kan det sitta tre klockor monterade, två på A-sidan med olika trycksättning och en på B-sidan för att dämpa den vägen, återfjädringen. Dels ett billigare alternativ där man med 6/2 ventilen bara kopplar B-till tank så att det inte kaviterar i B-linjen. Då sker ingen dämpning på det hållet men det är väl oftast inte något stort problem då gravitationen håller emot en del.

Min tabell är inte så jätteavancerad, den är främst till för att man ska få en uppfattning hur mycket gasvolym man har till förfogande för ihoptryckning vid olika belastningar. Man kan ju mata in den slaglängd man tänker sig använda av cylindern då man kollar resultatet. På en frontlastare kan man kanske ta bort 90% när den knappast är i topp när man kör i guppen. Å andra sidan är det inget omöjligt scenario, den KAN den vara i topp och vad händer i så fall, det ser man i tabellen då.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Wolfeye

#59 » 15:29:00, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då har jag iaf rätt i att det inte räcker med acc på en sida utan det krävs en åtgärd även på andra sidan för att det ska fungera? Anledningen till att jag vill få det bekräftat är för att de flesta förslag jag läst om och exempel på lösningar innebär just att man bara kopplar en acc på ena sidan och inget mer. Jag förstår att det finns fall där en sådan lösning fungerar, tex en enkelverkande cylinder.

Vet du om förhållandet mellan det tillförda hydrauliska trycket och den slutgiltiga lyftkraften i lastaren är linjärt? Dvs om min traktors maxtryck är 200 bar och max lyftförmåga är 800 kg, innebär det att vid 100 bar lyfter den 400 kg? Eller beror det på lastarens utformning och cylinderns placering?
Jag vet att min lastare är utformad så, och med hänsyn till cylinderns placering, att det är olika lyftkraft vid olika lägen. Men i detta fallet när man tittar på ett relativt litet lyftområde kan man ju bortse från det. Jag menar att fjädringsvägen väljs så liten att lyftkraften i nedre respektive övre fjädringsläget kan anses lika stor.
Wolfeye
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:44:49, 10-04-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Swekip D25

ja-bond77

#60 » 20:14:59, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket är alltid proportionellt till lyftkraften i ett givet läge. Frontlastare anger väl max lyftkraft nånstans i marknivå och lyfter väl inte lika mycket upptills... Det går att mäta fram vad lastaren lyfter i vilket läge som helst bara med ett enkelt måttband. Mät hur mycket lastarskopan ändrar då cylindern ändrar en centimeter. Fem centimeter? Då är lastarens lyftkraft en femtedel av hydraulcylinderns i det givna läget. Har du 100 bar i cylindern och kolvdiameter säg sju cm, alltså 38cm²=3800kg/5= 760 kg i lastaren.

Jag vet inte hur stort problem det blir med bara en acc på en dubbelverkande cylinder, men det är väl nog lite hashmek... Åtminstone funkar det inte på ett litet mer påkostat frontlastarventilbord som har återfyllnadsventiler som hela tiden släpper in returolja i A/B portarna om trycket där skulle understiga returtrycket. Oftast finns ett returfilter efter ventilbordet som bygger ett par bar... I en sån situation kommer det att matas in returolja i varje ögonblick som det blir "vakum" i B-porten vilket "spänner upp" cylindern tills fjädringen är i botten och accen inte mera kan göra nån nytta.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se