Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Fjädrande cylinder

61 inlägg • Sida 2 av 5
Hydraulik i traktorer

Hymax

#16 » 23:19:33, 22-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som jag såg lutade cylindern nedåt från traktorn ca 30 grader.
Inte så dumt med snabbkopplingar vid T-stycket som Ja-Bond sa . Då kan man koppla loss ena porten och dra den till tank så får man en dragande cylinder lämplig till Cowboys sädvagn.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro



ja-bond77

#17 » 08:40:11, 23-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Viktöverförning funkar...


:ohnej: Javisst så är det ju! Åtminstone åt ena hållet - utåt.

Angående vältningsrisken så vågar jag inte uttala mig desto mer... annat än att vältar gör den ju inte men den kan ju lyfta etta bakdäcket en bit i extremfall. Men har man två tons tryckkraft, månne inte det går bra då... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy (trådstartaren)

#18 » 22:01:32, 27-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådan ritning fick jag från hydraulbutiken :P
Förstår ni er på den? :oBild
Går inte att bifoga i pdf format här :sad: :?
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

ja-bond77

#19 » 07:29:28, 28-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pdf borde gå att bifoga med den där "lägg till bilagan" funktionen längst ner på "svara på ämne" sidan. :klia:

Hur som helst, bilden till höger verka vara en förstoring av den vänstra bilden, som i sig är så gott som oläsbar i den storleken den är nu.

Jag skulle tro att den där "vaihtovasta"ventilen är en "växelventil"(direktöversatt) och borde i så fall motsvara denna figur:
Bild
...som jag hittade här: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=43836#43836
Sedan är det väl kulventiler på var sida. Den där konstruktionen verkar medge dubbelverkande fjädring. Alltså beroende på varifrån lasten kommer så kopplas ackumulatorn till den sidan och medger därmed fjädring.

Kulventilernas funktion/nytta vågar jag inte uttala mig om just nu... :klia: Vill man bygga upp tryck i cylindern borde väl kulventilerna vara monterade på slangarna som kommer från traktorn kanske...
Senast redigerad av ja-bond77 19:58:54, 28-02-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#20 » 11:57:18, 28-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför en massa ventiler och kranar? Fattar ingenting. :klia:
Sätter man inte bara cyl så att pluskammare så att säga lyfter upp fjädringen och sen kopplar tryckackumulatorn till pluskammare. Sen trycker man ut olja i pluskammaren för att lyfta upp fjädringen till lagom "driftshöjd". Volymen i tryckackumulatorn relaterat volymen i pluskammaren avgör då fjäderkonstanten. Belastningen på hitchen kan avläsas med en manometer och sen räknas om till kg eller ton om man nu är intresserad av att veta sånt.
Minuskammaren kopplar man bara på en fri retur till tank.

Eller har jag missförstått vad saken handlar om?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#21 » 13:06:09, 28-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, enklast blir det ju nog som du säger... borde funka hur bra som helst. Fördelen med det där systemet är att en tryckacku kan dämpa båda cylinderrörelserna. Om det behövs i praktiken är jag nog tveksam till... Nackdelen är att den motsatta kammaren hamnar att kavitera(underttryck), och det är ju nog ingen liten nackdel det heller... Jag är nog skeptisk. :roll: Kan ju va så att jag inte fattar ritningen också...

Baserat på denna diskussionen skulle jag kunna försöka rita en skiss(i photoshop) på hur jag skulle göra i ditt fall, om du(cowboy) behöver en skiss vill säga. Det framgår väl någorlunda tydligt av tidigare inlägg ändå...


Förövrigt är det alltid lika "roligt" att se vilka språkliga konstigheter finnarna konsturerar när de försöker sig på att översätta sina texter till svenska. :mrgreen: Har aldrig fattat varför man inte kan anlita en riktig översättare(gärna finlandsvensk/svensk) istället för att hålla på på det där viset... :roll: Det kan ju slarva och gå an på en enklare ritning(speciellt om man kan lite finska) men det blir ganska irriterande att behöva läsa "översatta" tidningsartiklar... :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy (trådstartaren)

#22 » 19:16:33, 28-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rita på bara Bond om du har lust :D ..all information är välkommen !! 8)
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

ja-bond77

#23 » 22:04:07, 28-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja... Började fundera att jag visste egentligen för lite om hur du tänkte använda dämpcylindern och hur flexibel lösning du söker...

Här kommer ett första utkast...
Bild

Två alternativ, det vänstra är lite mera omständigt men är också mera flexibelt(kan användas till andra cylindrar). Om du monterar ackun direkt i T-stycket eller om du gör som jag och monterar den på en konsol bredvid och har slang emellan så spelar ju ingen roll rent funktionsmässigt. Kulventilen på B-sidan kommer ju nästan alltid att vara stängd. Enda undantaget är om man av någon orsak vill köra cylindern direkt (utan dämpflöde mellan cylindrarna), i praktiken knappast behövligt. :klia: Kan också bli knepigt att hitta 4-vägs kopplingsstycken. Jag tror att det finns åt JIC- och rörkopplingar men knappast åt vanliga tumskopplingar...

Den högra varianten är ju tveklöst enklast/billigast att bygga. Ena slangen måste lämna och hänga löst för att man ska kunna trycksätta systemet, och även under körning. På båda varianterna är det meningen att det ska vara en strypning mellan kammrarna. Typ ett 1-2mm hål i en bricka eller nåt... Bäst kanske med en ställbar strypventil... :klia:


Cowboy: Du kör visst på grävaren framifrån, över draget? Hur tänker du koppla loss cylindern då, då du kör bort traktorn? Ska den lämna att ligga på draget eller hängs den upp på traktorn?

När du använder ackun till B-porten så funkar det ju inte att använda dämpflödet mellan kamrarna. Då måste strypningen stängas helt... och A-porten kopplas till fri retur på traktorn.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy (trådstartaren)

#24 » 11:45:08, 29-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Principen är ju samma i båda alternativen,jag skulle välja högra alternativ i detta fall 8)

Maskinen körs på framifrån,och vikt har jag tillräkligt på kroken så jag vill få dämningen så vågrät som möjligt ,där för har jag tänkt plasera cylindern längre bak liggande på ramen och använda en arm imellan.Tryckstångsfästet är i samma skärning som dragkroken så jag borde klara mig med en dubbeled där..vid branta svängar kan man ju koppla in flytläge på traktorn,finns ju flytläge på alla ventiler på de nyare valtran.
Det finns ju dämpnig på hydaularmarna oxå,hur månne det är uppbyggt ?
På din 8150 finns säkert dämpning oxå :)
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

ja-bond77

#25 » 17:09:50, 29-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå lyftcylindrarna är ju enkelverkande så då är det ju enklare. Tryckackumulatorn är kopplad direkt till lyftkretsen med en elventil emellan som gör att man kan välja att ha dämpningen på eller av.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy (trådstartaren)

#26 » 11:39:55, 03-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inhandlade lite mojänger idag till cylindern,dyrt blev det :???: 280 e + tryckackun 150 e..
Ska ut o bygga nu, :P ska fota litet sen.. :grin:
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

ja-bond77

#27 » 16:28:55, 03-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser vi verkligen framemot! :buga:

Vad har du för volym och tryck på ackun?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy (trådstartaren)

#28 » 10:51:27, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan, känner mig som en skurtrasa idag :( ,fick säkert kallt igår med allt konstruerande..
Men ska visa lite foton ändå :) Bild
gjorde ett fint tryckstångsfäste men det visa sig att det funkar inte :) Bild
Bild
sätter ju sig på tvären med kula..
Så får göra ett fast fästeBild
Bild
Blev mörkt innan jag fick provköraBild
Tryckackun fick jag inte ännu,men de sa att vid 2000kg ska trycket vara 40 bar..jag tog 0,7 liter och den ska ge efter ungefär 5 cm på cylindern.
Men jag undrar ännu om jag borde skaffa chockventil för när bakhjulet går i en grop tex då stiger tryckmätaren i bottnet 250 bar :o
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

ja-bond77

#29 » 17:06:33, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du kryar på dig. :sad:

cowboy skrev:...gjorde ett fint tryckstångsfäste men det visa sig att det funkar inte :) ...sätter ju sig på tvären med kula... Så får göra ett fast fäste.

Det var ju precis dit jag ville komma med mitt påpekande tidigare. :???: Jag borde som vanligt satsat lite mera på förklaringen, jädrar då man ska va så fåordig... :roll:

Vidare är jag nog skeptisk till konstruktionen, jag ser en risk att kolvstången kröks t ex om cylindern bottnar. Hade varit bättre kanske med en stödlänk mot ramen där du samtidigt kopplat in cylindern. Ungefär som på ett skoplänkage på en grävare. Mera arbete, jo jag vet... :roll:

cowboy skrev:Men jag undrar ännu om jag borde skaffa chockventil för när bakhjulet går i en grop tex då stiger tryckmätaren i bottnet 250 bar :o


Du sa aldrig måtten på cylindern, är det 50/80 eller 50/90(kolvstång/kolv)? Och slaglängden? Svårt att ge nåt svar utan måtten men om cylindern har t ex en 50mm kolvstång och 30cm slaglängd så minskar oljeutrymmet i cylindrarnas kamrar med 589cm² om man kör in hela cylindern från "fullt-ut läge". Din acku är 700cm² och borde då rymma all överskottsolja. Detta under förutsättnig att du inte laddat ackun med nån extra olja. 111cm²=~1dl har du att fylla olja på. Enligt detta borde det inte krävas några chocker.

Är man osäker ska man nog definitivt montera chock annars kan det gå mer eller mindre illa. Rätta mig någon, om jag har fel, men enligt mina beräkningar borde inte trycket stiga högre än traktorns arbetstryck, även om du skulle köra in hela cylindern.

Bifogar diagram på volym/tryckförhållande på din ackumulator. Enligt detta så borde inte cylindern någonsin bli utan utrymme för överskottsoljan och du borde därmed klara dig utan chocker. Detta under förutsättning att du inte avviker från rätta laddtrycket. Jag kan iofs ha helt fel också... Bara jag får måtten på cylindern så kan jag prova göra ett diagram som visar hur vad du ska ha för laddtryck vid givet cylinderläge.

Nu får ni rätta alla mina felberäkningar. :mrgreen: Bra med forum, allt blir granskat i detalj. :laes_detta:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ja-bond77 22:45:30, 04-03-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#30 » 18:10:08, 04-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kommentar är att det är enormt liten vinkel på hydcyl. Finns det inget fäste högre upp på traktorn? Eller går det att göra ett högre fäste?
Med den där lilla vinkeln måste cyl trycka enormt hårt för att ge nån lyftkraft att tala om. Och förresten, såvitt jag kan se så är väl dragbommen stum? Eller ligger leden utanför bild? :klia:

Samtliga fabrikade fjädrade dragbommar som jag har sett har en ledad dragbom.
En har dragbbommen ledad under flaket och rätt och slätt gummimojar mellan dragbom och framkant flak. Där skulle det ha kunnat vara en stående cyl istället.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se