Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Frontlastare: Utskjut och parallellföring?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Är detta något att spinna vidare på?

Omröstningen slutade 22:56:43, 06-05-2008

Ja, det borde vara möjligt!
4
36%
Nja, jag är skeptisk...
5
45%
Nej, lägg ner projektet!
2
18%
 
Antal röster: 11

Buster-Patrick (trådstartaren)

#1 » 22:56:43, 07-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kluriga människor!

Jag har ju drabbats(?) av en gammal Buster och har skottat gården hela vinten nu. Jag njuter egentligen av den gamla wireutlösningen för det går så fantastiskt snabbt att tömma och få upp skopan, så mina tänkta "förbättringar" kommer nog att sänka tempot i skottningen... :klia:

Jag har suttit och klippt och klistrat (är inte släkt med Marjasin!) med fotoutskrifter av lastaren. Mekanisk parallellföring borde gå att fixa. Tänker mej en "tvärstång" en bit upp på lyftarmarna och att man monterar bara en cylinder för tilten i mitten på denna tvärstång. Kanske mera bussningar som kan glappa, men man slipper ha två cylindrar för tilten.

Nu när det är vårvinter så börjar det bli tufft för lill-Bustern att maka undan drivorna och jag saknar den LM 840 jag haft...

:idee:

Mycket av problemet är ju att räckvidden är för dålig. Kunde man putta bort drivan bit för bit så behöver man varken tyngden eller kraften av en LM 840 för att få iväg drivorna längre in mot skogen.

Äntligen kommer vi till funderingen:
Hur kan man göra ett utskjut på ca två meter utan att det blir för tungt, för dyrt och för komplicerat? Jag inser att lyftarmarna måste göras nya, eller minst främre halvan av dom....

Stadgan i lastaren behövs ju bäst i indraget läge, men den får ju heller inte vika sej om man har skopan full och kör ut utskjutet...

Jag misstänker att det är lite av "mission impossible" över detta, men reflektera gärna!
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster



Joe

#2 » 23:13:50, 07-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du titta på hur teleskoplastare är konstruerade? Ett fyrkantsrör inuti ett annat och glidklackar i plastmaterial.

Nu antar jag att din lastare är böjd, så det blir att göra nya armar som är raka (om det går).
Ytter röret är lika långt som lastaren, därav stabilitet vid indraget utskjut.
Du åker på två hydraulcylindrar, ett i vardera fyrkantsrör. Om man inte vill göra nån vajer historia som bara ska krångla.

Notera att du får aldrig samma lastkapacitet när utskjutet är ute!
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Robban_C

#3 » 23:55:22, 07-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan idé skulle kunna vara en förlängning eller en knäled mellan lastare och skopfäste.
Med en hydraulisk förlänging så får du lastaren på en annan höjd vid "kort" räckvidd än normalt. Rimligen får du då lastararmarna högre upp. Men det blir nog tufft att få till 2 m extra räckvidd om bitarna ska hålla ihop när du ska in i snöhögen. En halvmeters förlängning låter rimligare.
Med en knäled så kan du få skopan på ordinarie plats vid kort räckvidd och då kan du fylla skopan enkelt. Och du bibehåller lastarens höjd i alla lägen. En nackdel kan ev vara att knäleden skymmer.
Men båda lösningarna är komplicerade och ingen av dom (inte heller teleskopen) ger mekanisk parallellföring men det går ju att lösa hydrauliskt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#4 » 09:03:48, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla en baklastare i frontlastarskopfästet! :laes_detta:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6182

Du behöver kanske skaffa en större traktor, men det sägs ju att det är roligt med shopping. :mrgreen:

Ryssarna har också sina funderingar. :wink:
Bild
Hittade den i en rysk(för det är väl ryska? :klia: ) online reservdelskatalog.
http://www.autocat.ru/catalog/?atype=3&mark=71

Lite knepigt att förstå hur den ledas men det ser ju onekligen ut som den skulle ha parallellföring. :uupps:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#5 » 10:21:29, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvåan i bilden är vad jag i mitt förra inlägg kallade för "förlängning".
Men det ser ganska spinkigt ut på bilden, inte sant? Men till nysnö så... :mrgreen:
Egentligen är man förvånad över att det inte förekommer lastare med förlängning. Nästan alla lastare är "krökta" för att komma förbi framaxeln, om kröken vore hydraulisk så skulle problemet vara löst. Men det är väl en fråga om kostnad och dimensionering/vikt antar jag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#6 » 13:08:35, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet som jag ser det är ju framkomligheten efter operationen, en liten Buster är ju redan innan kanske inte nån idealmaskin till lastning... Och om du då bygger om lastaren egentligen bara för att putta snö, så kommer du att hela året drabbas av den sämre framkomligheten som följer bara av en betydligt tyngre lastare.....
Så jag hade nog istället satsat på att skaffa ett gammalt bakmonterat snöblad, sätta på nån slags ram som flyttar ut fästet ca en meter från bladet, och där sätter du ett fäste som passar på lastaren. Då får du ett blad som puttar snön betydligt längre än din nuvarande skopa, utan att behöva bygga om lastaren. Bygga på en hydraulisk tömning kan du ju göra ändå, men precis som du säger, så kommer den mest att göra arbetet långsammare..Men du kanske har nytta av den i andra sammanhang? :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Buster-Patrick (trådstartaren)

#7 » 14:38:45, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips, och att ni tar er tid! :buga:

Den Ryska/Ukrainska varianten är klart intressant. Att sen Robban_C hann före tyder på ett öppet sinne! Det är ju lite av lingrävare över idén...

Ryssarna kan ju ibland krångla till det i överkant:
Bild
Slangarna är nog lite illa till, tycker jag! :mrgreen:

Här är en annan variant på temat:
Bild

Den som är mest intressan är nog denna:
Bild
och denna:
Bild

Ingvar:
Jag håller med om att det är lite "flug-lort" över Bustern, men det är den enda traktor jag kommer att ha inom överskådlig tid.. En förstärkt framaxel och servo står på att-göra-listan...

Idén med snöblad är ju intressant, även idén med bakmonterad lastare! Det ska jag spåna vidare på...

Parallellföringen är inte så viktig mer än när man ska bära grejor i skopan eller på gafflar. Hydraulisk tömning är också lite överkurs, saknar det mest när man lagt ner framhjulen i nån liten pott-grop; suveränt att kunna bryta sej bakåt!

Drömmen är nog att både ha hydraulisk tömning och wireutlösning! :grin:

Min förhoppning är att kunna göra Bustern till en maskin för "alla" gårdsjobb. Om man sedan måste byta lastare inför vinterns skottning och montera en "snödrive-puttare" nån dag på vårkanten är underordnat, så länge det inte tar en "evighet" att ställa om maskinen.

Mitt dilemma är att jag är privatperson numera och dessutom har en tight budget. Att få Bustern i bra skick ligger därför på en tioårsplan.

Jag ska försöka ragga tag på gamla lastardelar och hydraul-pryttlar så får man väl se vad som kan tänkas bli av detta, men som sagt: Ryss-varianten är inte helt fel! :thumme:
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

ja-bond77

#8 » 15:14:48, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar oss tid? Ja, men det är ju intressant att diskutera konstruktionslösningar! :smile:

Det var väldigt vad intressanta konstruktioner du hittat! :grin: Du pratar ryska flytande va? :mrgreen:

Plogstöd kan vara en god idé med dylika konstruktioner. Bra när man ska köra in i en sandhög eller skrapa vägar med stenar i vägkroppen. :thumme:
http://www.ismesales.fi/SWE/plogstod.htm
http://www.ismesales.fi/SWE/plogstod2.htm



Buster-Patrick skrev:Ryssarna kan ju ibland krångla till det i överkant.


Åja, inte är ni dåliga i Sverige heller! :mrgreen:
Bild http://www.mahlers.se/pdfinfo.asp?visa=alla_traktor

Den är väl knappast användbar i din tillämpning men jag tänkte bara visa vad svenskarna kan. :thumme: Sideskopan är alltså främst tänkt att ska monteras i frontlyft.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Buster-Patrick (trådstartaren)

#9 » 15:33:30, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det var väldigt vad intressanta konstruktioner du hittat! :grin: Du pratar ryska flytande va? :mrgreen:

Såklart! Kan "Pravda" (sanning) och "Razvodchik verbljudov" (kamelskötare) och det klarar man sej lååångt med!!:grin:

ja-bond77 skrev:Plogstöd kan vara en god idé med dylika konstruktioner. Bra när man ska köra in i en sandhög eller skrapa vägar med stenar i vägkroppen. :thumme:
http://www.ismesales.fi/SWE/plogstod.htm
http://www.ismesales.fi/SWE/plogstod2.htm

Smart!! Så länge det är i lastarens nedersta läge är det ju kanon-bra!

ja-bond77 skrev:
Buster-Patrick skrev:Ryssarna kan ju ibland krångla till det i överkant.


Åja, inte är ni dåliga i Sverige heller! :mrgreen:
>BILD<
http://www.mahlers.se/pdfinfo.asp?visa=alla_traktor

Den är väl knappast användbar i din tillämpning men jag tänkte bara visa vad svenskarna kan. :thumme: Sideskopan är alltså främst tänkt att ska monteras i frontlyft.

Hmmm... Lite väl märkligt, va?? Din är ju mycket snyggare och mera genomtänkt! Men du vet, där nere i Rossön är dom ju lite "annars"... :razz:
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

Robban_C

#10 » 20:53:09, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buster-Patrick skrev:... Robban_C hann före tyder på ett öppet sinne! ...
I det här fallet kanske det snarare handlar om vansinne. :mrgreen:
Nåja, tack för cred! :grin: :bira:


Eftersom mina tidigare förklaringar eventuellt var knöliga att greppa så kan jag förtydliga ytterligare:
Bild
Jag kan hålla med om att slangarna hänger mycket illa till men det här är i alla fall knäledsvarianten. Men det ser ju onekligen klent och spinkigt ut. Man skulle ju kunna tänka sig att Bonds plogstöd kan användas även här för att "skydda" lastaren och hydrauliken vid fyllning av skopan.
Och som Ingvar skrev, tyngden kommer att straffa Bustern rejält. Tro mig, jag har en Stackars Ferguson med stabbig lastare och bara bakwd. Inte alls bra. Det riskerar att bli en Stackars Buster av alltihop. En redig bakvikt kanske skulle hjälpa men det känns ändå lite sisådär.

Bild
Här har vi åter vad jag kallar för förlängning. Man kan säga att lastararmarna och förlängningen tillsammans bildar en knäled.

En variant på Ingvars idé om bakmonterat snöblad:
Låt bladet sitta nära traktorn, det gör att bladet "spårar" bättre vid sväng. Gör sen en lös rak förlängning mellan traktorns främre snabbfäste (du får väl göra ett Trimafäste till lastaren) och bladets infästning. På så sätt kan du få på bladet långt fram och därmed skjuta ut snön men ändå har du bladet nära traktorn vid all normal plogning. Dessutom har du en helt normal och beprövad lastare till alla andra jobb.
Jag tror att detta är den bästa av dessa idéer om man ser till jobbet, kostnaden, pålitligheten med mer.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Joe

#11 » 20:59:50, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så gör du som min fasters man när han skottade snö med sin buster. Han gjorde en snöramp upp på högen så han tippade längre och längre bort. (De bor i Tärnaby)
Funkar bäst om marken lutar utför.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Buster-Patrick (trådstartaren)

#12 » 21:14:06, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Buster-Patrick skrev:... Robban_C hann före tyder på ett öppet sinne! ...
I det här fallet kanske det snarare handlar om vansinne. :mrgreen:
Nåja, tack för cred! :grin: :bira:


Eller ett öppet vansinne!? :lmao:

Jag ska allvarligt överväga idén med snöbladet. Låter faktiskt enkelt, billigt och bra. Det är ju bara så att hjärnan börjar spinna för mycket ibland när man ska lösa problem...

Klura på parallellföring kan jag ju göra ändå! :mrgreen:

Joe:
Jag har så knepig tomt att det antingen är platt (där tippar jag nu) eller uppför (och då får jag vårvattnet på bron). Jag har använt ramp-tricket lite på högarna jag har, men det har varit för löst för att köra högt upp..
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

ja-bond77

#13 » 21:50:04, 08-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så lägger du ett vanligt schaktblad i frontlyften. :mrgreen: Bild Bilden från www.pottupellossa.com

Aj jasså, ingen frontlyft? Nånting ska du väl ha svetsen till också! :laes_detta:

:idee: Eller lägg schaktbladet direkt i redskapsfästet på lastaren. Ordentlig motvikt bak så har du den rätta maskinen. :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#14 » 01:11:05, 09-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bm1113

#15 » 05:07:32, 12-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Patrick
vore mycket kul om det skulle fungera men tyvärr tror jag du har både för klen lastare och Traktor för att orka trycka :( i våra snöförhållanden ;) jag skulle nog kanske fundera på snöslunga i stellet eller helst snöfräs som du kan vända så kan du backa in i högen och slänga den framåt fast de kostar väll lite :( men en vanlig snöslunga är ju inte så dyr men kanske en snöslunga där du först skottar det som inte går med snöslunga och tippar det i en sträng där det är lämpligt och sen kör du och slänger iväg det med snöslungan in i tex skogen

är då det tips jag har om du inte ska byta upp dig eller leja in någon att trycka iväg snön

och håller med dig Hydraulisk tilt är då mycket andvändbar och helst Helhydraulisk lastare har det själv och skulle då aldrig villa byta till enkelverkande farsan och jag lånade då och då förr en 430 med sådan lastare och körde man fast så var det då bara att hemta hjälp

Lycka till hur det enn går :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se