Jo det stämmer, finns väl egentligen ingen
traktor som tillverkats de senaste 20 åren med ventiler med enbart
enkelverkande funktion. Men för att få enkelverkande funktion av en dubbelv
ventil på valtra 6/8tusen måste man ju ut och krypa...
Är man vig i fingrarna kan man kanske klara första ventilens ställskruv från luckan i hytten.
Om jag tolkar första inlägget rätt så har BerraJ endast ett dubbelv
uttag på skärmen, vilket betyder att det är den tredje ventilen, vilket betyder att det inte finns någon fjärde...
Den tredje ventilen kan ha antingen
flytläge eller kickout-funktion. Har du flytläge i ventilen så är det ju bara att föra över spaken i det läget så slipper du mottrycket vid sänkning av flaket. Men det skulle du säkert märkt redan i så fall, så jag misstänker du har således kickout på trean.
Lite OT, men jag det som irriterar mig mest på dessa valmetar är att det inte gick att få kickout och flytläge i en samma ventil.
De flesta traktorer jag kollat på så har ju alltid detta. Nåja, tiden har ju sprungit förbi detta
ventilblock nuförtiden, nu är det ju elstyrda grejer som gäller med andra förutsättningar...
Dubbelverkande hydraulventil utrustad med kickoutfunktion har alltså fasta/"hållande" A och B-lägen men vid ett visst
mottryck i resp uttag/ledning så "sparkas" spaken ur läge och via fjädrar återgår den till mittläget.
Dubbelverkande hydraulventil utrustad med flytlägesfunktion har också fjädrande retur till mittläget men den har också ett extra läge(bortom läge B) där oljan slipper att gå fritt ut o in till de respektive portarna. Oftast kombinerad med återfyllnadsventiler i ventilblocket för att motverka
kavitation.
Det blev aningen Off topic det här nu... Jag tror vi ska koncentrera oss på den där extra väljarventilen för att lösa problemet. Vad tycker BerraJ då?