Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Valtra 6300 Frontlyfthydraulik/ extrauttag

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

BerraJ (trådstartaren)

#1 » 15:57:22, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just fått hem vår nya kombinerade Skogs- och dumperflaksvagn med Mowikran. Den har styrning i draget och hydraulisk schaktlem samt bromsade 500-hjul. En hel del hydraulik således.

För att få till det på traktorsidan behövde jag utnyttja det extra uttaget som hör till frontlyften, dock placerad på höger bakskärm sär det finns en spakventil där man väljer mellan frontlyftfunktion eller just extrauttaget. Eftersom det är ett enkeluttag passar det bra till just tippkolven till flaket, som också är enkelverkande.
Bi-effekten blir tyvärr dock att vid sänkning av flaket, åker även frontlyften ned och till slut krokar i frontlastarens hudraulrör som blir skadade.
Är det någon som vet hur man kan få frontlyften "helt still" när man valt med den bakre ventilspaken att bara använda extrauttaget?

Hälsningar
Berra
BerraJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:45, 03-03-2008
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58PLUS
Valtra 6200 turbin dubbelkommando
Fräs: Abene VHF-3
Svarv: Celtic



ja-bond77

#2 » 16:18:04, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt instr boken så stänger väljarventilen ifråga helt tätt mot frontlyften då man använder extra uttaget och borde således inte orsaka någon ofrivillig sänkning. :klia:

Är det alltså denna väljarventil(nr 2) du har?

Bild

Kan det finnas läckage i ventilen?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

BerraJ (trådstartaren)

#3 » 20:04:29, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tack för ditt engagemang.
Visst är det exakt den ventilen du avbildar.
Valtran är en 2005'a med 180timmar. Frontlyften aldrig inkopplad i nått redskap ännu, således aldrig "använd".
Visst, läckage......men hur tror du det kan vara med reglageventilen (den inne i hytten som Valtra monterat orginal för frontlyften), kan inställningen på den påverka kanske? Ja medar om den ska vara ställd för enkel-eller dubbelverkande drift. I orginalinställningen är den dubbelverkande (har inte rört den) väl? Eftersom det går att höja o sänka frontlyften.
I nuläget när jag sänker flaket hörs det hur ansträngd hydrauliken blir och går över i by-pass, trots att flaket bara sänks av egen kraft. Kan detta tyda på att det ska vara enkelriktad inställning istället för som nu dubbelriktad?
Eftersom det bara är tre anslutningar på väljarventilen på bakskärmen kan väl inte sänkrörelsen (flaket) kopplas om från frontlyften till extrauttaget ooxo? Bara "höjrörelsen" väl (som är den enda inkopplingen)?


Hälsningar
Berra
BerraJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:45, 03-03-2008
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58PLUS
Valtra 6200 turbin dubbelkommando
Fräs: Abene VHF-3
Svarv: Celtic

Tomasb

#4 » 20:17:10, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske går att låsa den så enkelt som med en kedja så den inte kan sjunka??
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ja-bond77

#5 » 20:22:37, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

I båda fallen när du använder ventilen i hytten ska du ha den i enkelverkande läge. Det är helt onödigt att slita på hydrauliken/pumpen genom att pumpa mot ett oanvänt uttag. Själv har jag en på sätt o vis enklare lösning än att krypa under traktorn för att välja enkelverkande eller dubbelverkande funktion. Kolla detta inlägg: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=28556#28556

Trodde nästan jag hade ett foto på ventilbordet, men se det hittar jag inte nu. :???: Det får bli till nästa gång jag har av däcket monterat då... :vissla: Alltså det gäller att skruv ut "kranen" på ventilen i blocket, jag gissar att det gäller ventil nr 3 i raden framifrån? Om jag inte minns helt fel är den första och den tredje ventilens kran iskruvad på undersidan av sina resp ventilblock. Nummer två var väl iskruvad ovanifrån... och fyran... minns jag inte om den alls hade nån skruv. :klia:

Skruven ifråga har ett T-handtag och borde gå att vrida för hand. Den skruvas ut så långt det går(den slipper inte helt ut).

Jag tror knappast detta löser problemet med sjunkande lyft men jag tycker nog att det borde gå att få det och funka bättre än med en kedja. :uupps: Det är ju faktiskt menat att användas precis som du gör.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy

#6 » 21:56:56, 18-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag tror nog alla ventiler är dubbelverkande..Blå spaken, andra framifrån har ju även flytläge så den är lämpad för tex släpvagnskipp.. 8)
Hur många ventiler (spakar) har du i hytten ?
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

ja-bond77

#7 » 10:02:56, 19-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det stämmer, finns väl egentligen ingen traktor som tillverkats de senaste 20 åren med ventiler med enbart enkelverkande funktion. Men för att få enkelverkande funktion av en dubbelv ventil på valtra 6/8tusen måste man ju ut och krypa... :???: Är man vig i fingrarna kan man kanske klara första ventilens ställskruv från luckan i hytten.

Om jag tolkar första inlägget rätt så har BerraJ endast ett dubbelv uttag på skärmen, vilket betyder att det är den tredje ventilen, vilket betyder att det inte finns någon fjärde... :klia: Den tredje ventilen kan ha antingen flytläge eller kickout-funktion. Har du flytläge i ventilen så är det ju bara att föra över spaken i det läget så slipper du mottrycket vid sänkning av flaket. Men det skulle du säkert märkt redan i så fall, så jag misstänker du har således kickout på trean.

Lite OT, men jag det som irriterar mig mest på dessa valmetar är att det inte gick att få kickout och flytläge i en samma ventil. :x De flesta traktorer jag kollat på så har ju alltid detta. Nåja, tiden har ju sprungit förbi detta ventilblock nuförtiden, nu är det ju elstyrda grejer som gäller med andra förutsättningar...

Dubbelverkande hydraulventil utrustad med kickoutfunktion har alltså fasta/"hållande" A och B-lägen men vid ett visst mottryck i resp uttag/ledning så "sparkas" spaken ur läge och via fjädrar återgår den till mittläget.
Dubbelverkande hydraulventil utrustad med flytlägesfunktion har också fjädrande retur till mittläget men den har också ett extra läge(bortom läge B) där oljan slipper att gå fritt ut o in till de respektive portarna. Oftast kombinerad med återfyllnadsventiler i ventilblocket för att motverka kavitation.

Det blev aningen Off topic det här nu... Jag tror vi ska koncentrera oss på den där extra väljarventilen för att lösa problemet. Vad tycker BerraJ då?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

BerraJ (trådstartaren)

#8 » 11:09:09, 19-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, helt rätt, det gäller den TREDJE ventilen (dvs den tredje framifrån räknat/den längst bak i mitt fall). Och på höger bakskärm finne ett ENKELVERKANDE uttag (dvs endast en 1/2" jordbrukskopplingshona).

Då bör jag (om jag förstått det rätt) alltså ställa om tredje ventilen till enkelriktad funktion, med omställningsratten (enl boken via luckan i inifrån hytten. Har aldrig tittat in där men det får väl bli nästa moment i felsökningen. Läste att ni trodde det var ogjörligt och man måste krypa in under hytten bakom hjulet. Är det ett måste att ta bort hjulet isåfall?

Tack för alla tips och förklaringar.
Hälsningar
Berra
BerraJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:45, 03-03-2008
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58PLUS
Valtra 6200 turbin dubbelkommando
Fräs: Abene VHF-3
Svarv: Celtic

ja-bond77

#9 » 12:16:20, 19-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulet behöver inte bort, man slipper bra till rakt nerifrån under traktorn. Att det skulle gå via luckan är jag lite tveksam till.

Att du har endast ett snabbkopplingsuttag på skärmen visste jag inte var ens möjligt. :uupps: Var är det andra uttaget från treans ventil då? Alltså nr 4 på bilden ovan. Kan det vara pluggat redan på ventilblocket? :klia:

Edit:
Bild
Vidare står det i instr boken att tvåans ventil ställes om enklast underifrån, alltså inte genom luckan. Som synes av min bild nedan så är tvåan o trean lika(jag har flytläge på båda). Kranen/ställskruven syns till vänster om resp ventilslid(sliderna numrerade). Bilden tagen underifrån, under fotsteget. Höger bakhjul till vänster i bild och traktrons bakända nertill i bild. Jag har flödesdelning på ettan så det är inte sagt att den översta klunten ser exakt lika ut på din...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

BerraJ (trådstartaren)

#10 » 12:01:36, 22-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all hjälp!
Jag ska ta mig an det här så fort som påsken lugnat ner sig med allt omkring det..
Fick frågan om returen (4'an) på det extra uttaget på hö bakskärm, och det är faktiskt så att den saknas. DVS den som är avbildad i Valtras dokumentation finns inte där.
På lantmännenmaskin fick jag tipset att sätta på en kulventil på frontlyften så att den ofrivilliga sänkningen inte kan ske. Men det verkar väl lite konstigt att Valtra har tänkt sig det... Jag ska nu först prova att ställa om tredje ventilen till enkelverkande, det måste väl i rimlighetens namn vara såpass "enkelt" att förhindra att frontlyften sänks vid returrörelsen av extra uttaget bak, kan man tycka. Igen tack för alla goda tips och engagemanget. Jag är överväldigad. Så här bra respons har jag aldrig fått hos återförsäljaren.

Hälsningar
Berra
BerraJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:45, 03-03-2008
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58PLUS
Valtra 6200 turbin dubbelkommando
Fräs: Abene VHF-3
Svarv: Celtic

BerraJ (trådstartaren)

#11 » 10:32:20, 06-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej J-A.
Tack för din hjälp.
Nu fungerar allt som jag tänkt!

Kröp under och hittade skruven med tvärsprinten för trean, sågade upp en rörända så det gick att nå skruven underifråb o vrida ut/loss den med svetstången på röret.

Tippflaket lyfter nu och troligtvis pressar den då oxo frontlyten upp (?) samtidigt. Här jag sänker flaket, sitter frontlyften kvar i position.

Nu återstår "bara" att få en bättre arbetsställning för kranpaketets spakar son jag stuckit upp genom den nedre rutan bak, som jag tagit bort. Monterat den på en fyrkantstelesop som i botten sitter i trckstång-sprinten. Med ett extra stöd med vantskruv, kan jag justera läget/vinkeln på fyrkantsstången med hydrauventilerna, som blir snuskigt tunga att få på plats..

Hälsningar
Berra
BerraJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:45, 03-03-2008
Ort: Norrtälje
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR58PLUS
Valtra 6200 turbin dubbelkommando
Fräs: Abene VHF-3
Svarv: Celtic

ja-bond77

#12 » 10:37:56, 06-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha??? :huh: Jag fattar då inte varför det där avhjälpte problemet med den sjunkande frontlyften. :klia: Men det är väl onödigt att överanalysera det hela så länge som det faktiskt funkade. :thummar:

Lycka till med ventilbordsmonteringen! :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy

#13 » 11:07:12, 06-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte funderat på att göra ett uttag till då du har dubbelfunktion på 3ans ventil ?Kan ju ibland va bra o ha,tex hydrauliskt sidolut på lyftarmen. :cool2:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se