Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hudraulkolv sökes till skoptippen/var köper man ny?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

rolsie (trådstartaren)

#1 » 12:28:39, 28-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Av någon anledning släppte cylindermuttern på en hydraulkolv. Förmodlingen en kombination av dåliga gängor och/eller att den gängade upp sig. När kolven gick ur cylindern så kröktes kanten på cylinderflänsen (kanten av cylindern som tätar mot muttern som går över kolven). Kan inte se hur detta skall gå att reparera (?) så; det råkar inte vara någon som har en liggande, eller kan ge ett tips på var man köper en? Något tips på en firma som säljer nya till bra pris?
Har sökt på traktorskrotarna utan resultat.
Alltså:
Söker en hydraulkolv till skoptippen på en Ilsbolastare från 60.talet.
Enkelverkande.
Kolv diameter:50mm
Cylinderdiameter in/ut-sida:55/65 mm
Cylinderlängd, utvändigt 40 cm.
Slaglängd ca 35 cm
Fäste,kolv: hål 16mm, godsbredd 25mm
Fäste cylinder: hål 20mm, godsbredd ca 36mm
Senast redigerad av rolsie 13:35:05, 30-04-2008, redigerad totalt 1 gång.
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn



håkan öhlund

#2 » 16:27:25, 28-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att bara montera ihop cylindern igen med nya packingar så så svetsa fast muttern med tre sömmar?? :?
Så fick jag göra på min lastare i vinter när cylinderröret sprack alldeles i gängan och sköt ut oljan som ett skott :x
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

arnfinn

#3 » 23:57:52, 28-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

rolsie skrev:Enkelverkande


Er du sikker på at det skal være enkeltvirkende?

Håper det ordner seg galant uten de stor budsjettsprekker :bira:
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

rolsie (trådstartaren)

#4 » 22:59:50, 29-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

- Jo, den är enkelverkande. Helt säkert.

- Eftersom kanten på cylindern har böjts ut så går inte muttern på utan att svarva ned/slå in denna. Det kanske kan vara värt ett försök.

Kollat runt lite hos kolvleverantörer på dimensioner. Verkar som om det i stort sett är dubbelverkande kolvar som säljs idag.

Började fundera på vad ett kolvbyte skulle innebära, eftersom jag inte hittat någon kolv/cylinder med samma dimensioner.
Lastaren är så vitt jag vet orginalmonterad på min MF65, 1963. På skoptippen är det två enkelverkande cylindrar som höjer skopan och en likadan som sänker/tömmer. Nu är det säkert inte enorma flöden och tryck ur en sådan traktor, men det verkar vara en redigt stark lastare för sina år. Har aldrig gått bet på att lyfta något som jag fått i skopan.
Jag förmodar att dels så var enkelverkande kolvar betydligt billigare förr (?), dels så gissar jag att flödet inte är så bra från hydraulpumpen och alltså valde man en cylinder för att tömma och två för att lyfta. Snabbare ned och starkare upp.
Men dimensionen på kolven, 50 mm för en slaglängd på 35 cm. Verkar det vettigt, kan det finnas skäl till det?
Ingen som har köpt kolv i modern tid som kan rekommendera en leverantör?
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn

arnfinn

#5 » 23:40:08, 29-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

rolsie skrev:Lastaren är så vitt jag vet orginalmonterad på min MF65, 1963. På skoptippen är det två enkelverkande cylindrar som höjer skopan och en likadan som sänker/tömmer.


Hele konstruksjonen med tre sylindere later til å være dyrere, men det var kanskje for - som du antyder, å kunne benytte traktorens egen pumpe. Min -56 Nyca-laster til BM 36 har en dobbeltvirkende skopsylinder, men hvem tør vedde på om det er originalt eller fixat til senere. :wink: men den frontmonterte pumpen og tanken er iaf original. Løftesylinderne er enkeltvirkende :/
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

ja-bond77

#6 » 06:12:38, 30-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju annars bra att använda en dubbelverkande cylinder som enkelverkande. Bara att lägga luftnippel i andra porten... Fästena måste du antagligen skräddarsy eftersom vanliga standardcylindrar knappast har rätta fästet. :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

rolsie (trådstartaren)

#7 » 13:28:09, 30-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken till min utläggning om hur det var gjort var att jag tänkte att
eftersom jag måste bygga om för en kolv, och verkar bara kunna köpa ny dubbelverkande så verkar det rimligast/bäst att ersätta de gamla tre enkelverkande kolvarna med en ny dubbelverkande.
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn

håkan öhlund

#8 » 13:44:46, 30-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan hålla med om att dom gamla enkelverkande cylindrarna inte är lätt att få tag i :???: för jag tror tom att dom är tillverkade själva av smidesfirmorna som gorde lastarna på 60 talet då tilten kom :?
men som sakt ta vinkeslipen och knacka till röret så du får in toppkolven eller om allt sitter i muttern och sedan är det bara att svetsa i och låta kallna mellanåt :)
För en enkelverkande cylindrar har ingen bottenkolv på kolvstången så den behöver inte vara 100%rak i röret bara du kan trycka in kolvstången med handkraft efter svetsningen så funka den :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Ingvar

#9 » 17:40:11, 30-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat här?

http://www.alfredssonsmaskin.com/

Eller sökt på Blocket? på hydraulkolvar, viktigt med plural där, annars fick man knappt inga träffar... :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

rolsie (trådstartaren)

#10 » 08:17:20, 14-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips!

Det står helt riktigt ILSBO stämplat på de gamla kolvarna, det ser ut som lastartillverkaren även gjorde kolvarna.

Vad som hände sedan; Fick inget napp på traktorskrotarna eller blocket.
Efter att ha tagit tagit isär och rengjort så fanns det repor/skador på både cylinder och kolv -> ingen ide att försöka reparera. Det blir till att sätta dit en ny av standardmodell. Den billigaste (som rimligt passar) hittade jag på Nima i Örebro. Kostar strax över 2000:- och är då dubbelverkande. Olssons i Ellös är dyrare med mindre kolvstångsdiameter. Inbyggnadsmåttet och slaglängd stämmer. Otroligt! Eftersom det är två enkelverkande som lyfter och en som sänker redskapsfästet så är tanken att när någon av de andra gamla ger sig så blir det ytterligare en till, och kopplar då in dessa som dubbelverkande och tar bort sänkande kolven.

Eftersom den gamla hade cylinderdiameter 55 som inte verkar gå att få tag på så blir det en 50/32 cylinder istället.

Var på en hydraulfirma där en kille (50+) hävdade att cylinderdiametern inte har någon betydelse, utan det har bara att göra med hastigheten som kolven rör sig. Det kan väl inte stämma? Man har ju ett tryck på oljan i bar eller N/m2. Det måste väl innebära att kraften som hydraulcylindern ger är trycket*cylinderarean. Samtidigt som den rör sig med hastigheten=flödet/cylinderarean. Väl? Blir ju konfunderad när fackfolk säger sig veta något som är helt emot egen lekmannamässig uppfattning (som då borde vara fel, kan man tycka).

Det råkar inte vara någon som känner trycket och flödet som pumpen ger på en MF65, 1963, med omkastarventil?
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn

Ingvar

#11 » 09:51:39, 14-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är ju helt riktigt som du har fattat det, cylinderdiametern avgör ju kraften..Vill man ha högre hastighet får man göra avkall på kraften..

Möjligen kan han ju ha menat att du får tillräcklig kraft ändå för det ändamålet som du har kolven och då istället kan koncentrera dig på att öka farten...Men det var ju inte så han uttryckte det.. :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

håkan öhlund

#12 » 17:19:13, 14-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

rolsie skrev:
Det råkar inte vara någon som känner trycket och flödet som pumpen ger på en MF65, 1963, med omkastarventil?

Hejsan :)
Oljeflödet från pumpen är hela 14.1 liter vid 2000varv :smile: så du får inte ha så bråttom med att så skopan i topp :sad:
Däremot trycket är på ca 180 bar så kraften finns då :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

rolsie (trådstartaren)

#13 » 22:38:01, 14-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, det förklarar en del.
Lastaren är en Ilsbo 1500 (kg) och jag har hitttils inte fått något i skopan som traktorn inte orkar lyfta. Imponerande av så gamla grejer, men som sagt, det går inte fort...
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn

arnfinn

#14 » 22:37:43, 16-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

rolsie skrev:Tack, det förklarar en del.
Lastaren är en Ilsbo 1500 (kg) och jag har hitttils inte fått något i skopan som traktorn inte orkar lyfta. Imponerande av så gamla grejer, men som sagt, det går inte fort...


Det skal helst ikke gå så fort for min del. Jeg nyter av kjøringen med en veteran og tenker at om jeg tar det lugnt så varer arbeidet lengere :lmao:
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se