Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Justera överströmmningsventilen MF575

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Petson (trådstartaren)

#1 » 23:55:49, 23-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla, idag skulle jag lyfta ett par rejäla betong-block som uppskattningsvis vägde 600-800kg, men när jag lyft upp dem en bit så löste överströmmningsventilen ut, det knackade både från hydraulpumpen och från ventilpaketet till lastaren. Lastaren ska enligt data lyfta det dubbla och vad jag vet så är hydraulpumpen pigg o kry... Dock vet jag inte när oljan o filtrena är bytta senast, men jag har svårt att tro att detta skulle sänka lastarens lyftförmåga med 50%, eller?

Ett par frågor till någon, eller några som vet bättre än mig är:
1. Vart hittar jag överströmningsventilen på traktorn, sitter den så till att jag inte behöver skruva ner hela traktorn i molekyler utan kan justera den enkelt utifrån?
2. Vart hittar jag överströmningsventilen på ventilpaketet?
3. Hur justerar jag de två?

Jag ska försöka lägga upp ett par bilder imorrn, så kanske det finns nån som kan peka ut vart och hur jag ska skruva...

Tack och go´natt
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35



Petson (trådstartaren)

#2 » 21:25:17, 26-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm, ingen som nappade förra gången, men jag såg i en annan tråd någon som hade delat en MF575:a för o renovera hydraulen, så jag provar igen.

Vet någon om det går att justera överströmningsventilen på en MF575 utan att montera ner den i molekyler? (dela traktorn eller lyfta stora hydraullocket) Jag skulle vara mycke tacksam för svar på detta då jag tycker lastaren blir klenare o klenare...

en sak som jag dock inte får ihop är att jag fortfarande hur lätt som helst lyfter mig själv när jag pressar ner skopan i backen, både med tippkolvarna och lyftkolvarna. Men det knackar från överströmmaren (antar jag) när jag ska lyfta en full skopa jord.

En annan sak som som förbryllar mig lite är att den verkar orka mycket mer i lyftrörelsen än tipprörelsen, kan detta bero på ett litet läckage i ena tippkolven? Det fuktar lite från ett luftningshål...
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

Anders W

#3 » 21:36:30, 26-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Min granne hade samma problem som du på sin MF 188.
Det var en o-ring i övertrycksventilen som läckte.
Ett foto på ventilpaketet kanske kan hjälpa.
Jag kopplade in en manometer på snabbkopplinen på lastaren när vi felsökte, det var så jag kom på var problemet satt.
Vi hade bara 20 bar i lyftkolven :o

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Petson (trådstartaren)

#4 » 21:41:43, 26-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ahaa... så kan det vara, dags o inhandla en manometer me andra ord...

Jag hade precis tänkt ladda upp ett helt gäng bilder på skönheten, o två bra närbilder på ventilpaketet, men jag kan ju inte hitta vart jag sparat dem på datorn, eller i vilken dator (har tre st...) Hittar jag inte dom nu så kommer de på frdag då jag kan ta nya.
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35

Petson (trådstartaren)

#5 » 08:37:50, 04-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dåså, äntligen lägger jag upp en bild på ventilpaketet, ge mig gärna tips om var och hur jag justerar överströmmaren...


Bild

och suddigare från sidan...

Bild
MF 4245, Vreten F14
Velsa 10t
Volvo EC35 2004
Petson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:04, 11-09-2007
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 4245
Bigab 7-10
Volvo EC35


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se