Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Diverse hydraulfunderingar...

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

MagnusS (trådstartaren)

#1 » 21:25:06, 08-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena, har en MF35. Blir inte riktigt klok på hydrauliken :D Har sökt en del här och läst och blivit lite klokare. Idag sitter det på traktorn en ÅLÖ lastare med ryck o slit tömning. Lastaren styrs utav traktorns reglage. har en trevägsventil under sitsen som styr om jag ska köra trepunktslyften eller lastaren. Har även ett uttag bak.

Bild

Finns ju vissa svagheter med systemet. Bl.a så blir lastaren väldigt orolig och svår att få att stanna på en jämn nivå under transport. Samt att om man trycker ned koppingen så stannar pumpen och lastaren sjunker sakta :(

Kanske är en vanesak men jag vill ändå reda ut möjligheterna att utveckla systemet.

Först en fråga. Om jag kör upp lastaren i ett lagom läge för transport och ställer spaken på trevägsventilen rakt upp så sjunker inte lastaren. Mannen jag köpte traktorn av sa att det frestade på några o-ringar på nått stigarrör eller vad det nu hette vid pumpen. Stämmer det? Är det skadligt att göra så? Finns det några andra alternativ för att få lastaren att stanna uppe utan att bygga om hydrauliken?

Sen har jag en fundering till. Kan man med nuvarande set up på traktorn åka med bakmonterat snöblad och växla mellan snöskopan och snöbladet utan att snöbladet trillar i backen när jag kör med lastaren?

Nu när jag ändå funderar så slänger jag upp en bild till.

Bild

Det är ju reglaget till hydrauliken. Jag fick med instruktionsboken och har läst vad de olika spakarna gör djupreglering, reaktionshastighetsreglering är ord jag läser men inte förstår. Vad gör de mindre spakarna egentligen? Säkert självklart för många men inte för mig.

Sen då en fundering från min sida angående lastaren. Det system som jag tänker i min skalle är att man tar nuvarande matningen till frontlastaren och kopplar den till ett ventilpaket med retur till tanken(växellådan) och när man ska köra lastaren så ställer jag nuvarande höjregleringsspaken i högsta läget. för att få full matning till lastaren. Om jag skulle vilja bygga om lastaren till hydraulisk tilt, vad behöver jag då för ventilpaket? Finns det så jag kan få båda funktionerna i ett paket?

Problemet som jag ser med mina egna funderingar är att trepunktslyften sjunker med det systemet. Kan man koppla in sig på uttaget till redskap bak för att få trepunktslyften att stanna uppe samtidigt som man kör lastaren?

Om jag gör som ovan så stannar väl lastaren kvar uppe om jag kör med trepunktslyften i alla fall?

Många frågor blev det:D Jag hoppas att någon har orkat läsa allt och kanske kan ge mig någon hjälp på vägen. Jag kan alltså inget om hydraulik men vill har ett rätt bra hum om mekanik så slå mig inte om jag inte anväder rätt ord eller benämningar :wave:
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



håkan öhlund

#2 » 23:29:18, 08-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan Magnus :) ´

Att lastaren är orolig som den är kopplad nu är helt normalt eftersom du inte ha ett eget reglage för den :x
Och under transport så kan du visst slå om 3vägs ventilen om du ställer den till jordbrukslyften istället.Då belastas inte hydraliken och O-ringarna :)
Sedan så har traktorn dubbelkoppling så om tryckplattan är rätt justerat så stannar traktorn först och om du trycker 3-4cm till på pedalen så ska kraftutaget och pumpen först då stanna..

och det där du skriver om att jordbrukslyften sjunker när du ha hydraliken till lastaren går tyvärr inte att göra något åt mer än en kedja som du hängslar upp mekaniskt därbak :( det fick jag också göra med oljefatet som jag hade som tyngd därbak..

Sist om du skall bygga om lastaren så kolla i det här inlägget
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... light=fe35
hur jag gorde :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

MagnusS (trådstartaren)

#3 » 23:38:16, 08-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret :D

Men det där med kopplingen, jag har läst i min instruktionsbok jag fick med från sisådär 1900 kallt. Men vad jag kan läsa ut från den så har standardmodellen enkel koppling och den kopplingen du beskriver sitter på något som benämns som specialmodellen. Eller har jag missuppfattat något nu igen?

Tank för länken för övrigt, och ditt svar...

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

håkan öhlund

#4 » 23:42:13, 08-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja nog tror jag du ha dubbelkopling i din :???: kolla om lastaren slutar att lyfta exakt samtidigt som driften när du smyger med pedalen :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

MagnusS (trådstartaren)

#5 » 23:48:45, 08-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ska kika på det, tack o bock, har vanan troget trampat kopplingen i botten.

Men en fundering såhär på kvällen, om man kopplar lastaren till det extra uttaget som nu går bakåt, borde inte då trepunktslyften åka upp o alltid va i högsta läget när man kör med lastaren då? Eller är det kanske risk att man skadar något?
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

håkan öhlund

#6 » 23:59:36, 08-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du kopplar till det uttaget så händer inget mer än att du får ha omkoplarens spak rakt upp i stället..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

MagnusS (trådstartaren)

#7 » 00:02:37, 09-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oki, hade fått för mig att man hade fått hydraultryck både till lyftarmarna och uttaget då, men så bra var det inte då. Jaja Man kan inte tänka rätt jämnt:D
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Martinsson&co

#8 » 12:52:58, 09-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som du säger att "standard" har enkelkoppling och så fattas lite andra saker som stoppad sits!

På våran 135:a med Bergsjölastare går oljan till ett enspaksventilpaket och sedan till retur(oljepluggen på bakkroppen).

Men detta kommer inte hjälpa mot sjunkande lyft.

För att komma undan med att både använda lastare och lyft får du montera en frontpump eller liknande.
Då kommer du även bort från kopplingsproblemet!
Martinsson&co
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:59, 13-11-2006
Maskintyp: Traktor

Dennis

#9 » 20:18:37, 09-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på dej .I downloads finns en fil som heter hand med hydraulik där får du veta allt du behöver om trepunkt reglagen.mvh Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se