Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulproblem o kylarrengöring på MF?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Lennart Johansson (trådstartaren)

#1 » 11:41:43, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ute och körde familjeklenoden med 3 m betesputs hängande där bak. Går bra att putsa träda, men om det blir mycket grönmassa orkar traktorn inte riktigt med. Den är 50 år och har bara 37 hkr motor,

Nu till problemet.

Ställer jag den stora spaken i upplyft läge vill den kasa ner i bott, så jag måste hålla fast den i läge.

Vid avstängd motor, känns det presis som en fjäder trycker ner den.

Ställer jag spaken fullt upp, stänger ner motor, så går armarna ner efter en stund.

Otydlig titel ändrad /ja-bond77
Lennart Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:51, 03-04-2007



håkan öhlund

#2 » 21:05:27, 11-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Lennart :)

Om spaken går för lätt så är det bara att dra åt skruven som finns på spaken lite för den måste vara lite spänd för eljest så drar fjädrarna i nivåregleringen ner spakarna :o
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Bjorn.Lundsten

#3 » 18:13:55, 15-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klarar din 35:a att driva en tremeters puts? Varma sommardagar vill min dra sig åt kokning när jag kör för hårt med min 1.4m breda slaghack!

Jag monterade bort regplåten för att få lite mer luft till kylaren, men det hjälpte inte så värst.. :)
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

Lennart Johansson (trådstartaren)

#4 » 20:21:58, 15-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej

Den är bara 2,75 m, men inga problem med nedvissnad/sprutad träda, gräsmattor inga problem hellerm men blir det grönmassa måste jag växla ner till krypfart,

Se bara till att hålla kylet rent, för det gror snabbnt igen.
Lennart Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:51, 03-04-2007

Bjorn.Lundsten

#5 » 21:02:34, 15-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kän(de) ägaren 63-83 till traktorn. Jag vågar lova att han inte har gjort något för att hålla kylet rent. Mellan 83-05 gick nog traktorn inte mer än 50 timmar. Och sedan jag.

Så vi kan nog konstatera att något kyl har inte hålts rent det senaste halva seklet...

Kan man rengöra en kylare?
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

Robban_C

#6 » 22:11:41, 15-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenslang (inte högtryck) eller tryckluft för att få ren kylaren.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bjorn.Lundsten

#7 » 11:27:30, 16-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Du menar att man plockar loss kylaren och helt enkelt häller vatten igenom den?

(Eller menar du extern rengörning?)
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

Robban_C

#8 » 11:53:39, 16-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Externt, utvändigt alltså!

Men det är ju inget som hindrar att man kopplar loss kylaren och rengör den invändigt också. Man kan nog blåsa igenom avfettning med fotogenspruta eller liknande. Låt det verka nån timme eller så och upprepa proceduren. Avsluta med att blåsa igenom lite olja för att få ur merparten av avfettningen och sen blåsa tryckluft igenom.

Och avfettningen ska absolut vara petroleumbaserad. Sådan avfettning i så små mängder som ev kan bli kvar kan knappast göra nån skada i hydraulsystemet men nån sån där apelsinsaftavfettning som kommer in i systemet tror jag att man ska undvika.

Men börja med extern tvätt, det gör nog absolut mest nytta. Internt kanske inte gör nån som helst skillnad.



OJOJ!
Jag läste nu noggrannare och inser att det gäller nog vattenkylaren! Jag snöade in på trådrubriken. Hydraulolja, hydoljekylare osv.

Här gäller utvändig rengörning, vattenslang eller tryckluft. Hjälper inte det så kan man testa invändigt först med vattenspolning och sen med kylarrens (följ bruxxen på förpackningen). Hjälper inte det heller så kan det kanske vara idé att byta cellpaket, dom sätter igen med tiden och din kylare är ju gammal så.... .
En frisk kylare gör underverk!


Edit: Kylarrenset gör ju rent kylkanalerna även inne i puffran.
Och kylarrenset brukar behöva komma upp i temp för att göra ordentlig nytta. Vintertid får du ingen temp i kylaren så då kan det kanske vara läge att "skugga" kylaren från kylfläkten genom att hålla papp eller en sopsäck framför kylaren medan du varmkör kylarrenset så att HELA systemet blir ordentligt varmt men håll ett öga på motortempen också. Du vill ju ha upp hela systemet i typ 90-100 gr men du vill ju inte att det ska koka.
Tänk också på faran med att öppna kylarlocket direkt efter varmkörning. Trycksänkningen i systemet kan orsaka omedelbar kokning och hetvatten sprutar då upp ur kylaren likt en geiser! Stor risk för brännskador på dig.
Tänk även på att inte slå i kallt sköljvatten direkt efter att du tappat ur renset. Låt puffran kallna ett tag och/eller förvärm sköljvattnet.

Två andra saker som visserligen inte hindrar att tempen skenar men som i alla fall höjer koktempen:
Glykol och tryck. Med rätt glykolinblandning (ca 50/50) och tillräckligt tryck så kan koktempen höjas till typ 105-115 gr beroende på trycket.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bjorn.Lundsten

#9 » 15:45:33, 16-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant (som vanligt frågar man en fråga där man egentligen förväntar sig ett svar i stil med 'ja. kör vatten igenom skiten så blir det nog bra' och får ett uttömmande och intressant svar. Maskinisten måste vara ett av de bästa och vänligaste forumen på internet!)

Nå, du talar en del om kylar-rens. Jag har hört rätt mycket negativt om sådana lösningar - iallafall i bilsammanhang. Du verkar vara av en annan åsikt. Eh, då är det kanske inte biltemas kylarrens för 29,90 (!) som man tänker sig?
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

MN

#10 » 17:24:09, 16-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn: kylarrens är nog OK men kylarcement är ett j-a skit! Att din traktor går för varmt beror nog på att du har för stora bakhjul... :grin: :grin: :grin:

Skämt åsido som potatissorteraren sa: Spola kylsystemet inkl motorn. på min motor kom det inte ens ngt ur avtappningsskruvarna pga av all gammal gucka!

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Robban_C

#11 » 17:31:34, 16-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

I enstaka fall så resulterar kylarrenset i att kylaren eller vattenpumpen läcker men det är nog fråga om att kylaren/pumpen redan var på jäsken och kylarrenset då bara är pricken över "i" så att säga. Läcket skulle då ha kommit förr eller senare i alla fall.
Och det är inte alls ovanligt att det är så som MN skriver, jag har också varit med om oerhört gojiga kylsystem. Rev en gång en motor till en Olds -59, där var blocket så fullt av goja att det på sina ställen nådde nästan ända upp till topplockspackningarna. Fy f*n så det såg ut. Och man undrar ju om det inte är samma i en del gamla puffror där det kommer rostvatten och rostvatten och rostvatten och rostvatten och rostvatten hur länge som helst när man spolar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

johan.eriksson

#12 » 20:12:12, 16-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett svagt minne av att jag läste att maskindiskmedel skulle funka bra, har dock ej provat det själv men det borde ju funger, det är väll något liknande alkaliskt rengöringsmedel. som sagt har ej provat själv ännu men kanske någon annan har?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Robban_C

#13 » 22:34:03, 16-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört med kaustiksoda. Det är ruskigt effektivt när det blir varmt men trots detta måste jag avråda eftersom det går väldigt hårt åt aluminium. Säkert går det hårt åt mjuklodet i kylaren också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bjorn.Lundsten

#14 » 11:52:50, 17-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm. Det verkar som att allt med lite riv i duger som rengöringsmedel. Kanske man kan använda biltemas ändå. Det låter också som att det skulle vara mening att köra:

urspolning
kylarrens
urspolning
(evt lite vanlig drift?)
urspolning
kylarrens
urspolning

(givet att man känner att man orkar hålla på på detta sätt.. :)
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

Ulf

#15 » 01:40:34, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allra ödmjukast lite OT, men kanske bra info ändå...

För ett antal år sedan hade jag en gammal Saab -99. När den stod för länge så sipprade det in kylarvatten till en cylinder. Värmen var inte så värst heller. Fick följande råd:

Holts kylarrens, värmen kom åter.
Holts Wondarweld, en skum substans..., bara vatten i kylsystemet, hällde i substansen, körde tills motorn var genomvarm, under gång så lossades tändstiftet till den cylinder som var problemet ca 5 min. tömde och sköljde systemet. Bilen gick kanon i åtminstone 12000 mil till.

Tpsade en kompis för något år sedan, det funkade kanon å en gamal Mazda!

Men jag tror att skölja annrs beckar allt igen

BTT
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se