Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Mocka lite rör i röven på en Nuffield

12 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Ulf (trådstartaren)

#1 » 08:28:37, 18-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var ytterligare en vinter med plogning till ända med Nuffen.
Det har fungerat ganska hyffsat. Men en sak har jag stört mig på uder alla år!
För att det externa hydraulpaketet (för att svänga bladet) ska fungera så måste jag rycka i spakaen till
den externa hydrauliken, ruskigt akrobatiskt när man ska styra samtidigt. Dessutom måste jag se till att spaken för trepunkten är i neutral.
En fundering nu är att plocka ut trycket från pumpen direkt till det externa ventilpaketet och via serienippel in till det interna.
Först såg jag framför mig en massa håltagning i kroppen, men så kom jag på att det finns två tryckuttag bak, den externa
hydrauliken som jag använder idag samt ett uttag som får maxtryck när trepunkten är i topp. Det senare har jag aldrig använt.
Och det jag använder idag kommer jag troligen inte att använda då det externa paketet finns. Jag har kikat lite på nätet och funnit lite bilder.
Det borde inte vara en alltför stor opration att plugga de externa uttagen vid ventilpaket resp. cylinder och mocka om lite rör.

Då smyger sig plötsligt nästa idé upp bakom axeln med stora horn, byt pump!
Till de lite nyare, tror tom från 10/60 så är kraftaxeln genom bakkroppen 1 5/16" och där finns färdiga GR 3 pumpar som kit att köpa i England.
Tyvärr så är axeln 1 3/4" på min, så detta paket passar inte. Fast hur skulle det vara med en 25cc GR 2 pump?
Jag skulle få drygt 70% högre flöde samt ett tryck, åtminstone i det externa paketet på 170 bar jämfört med nuvarande 140 om pumpen vore frisk.
Det blir troligen att mäta lite när rören mockas.
Förhoppningsvis finns det tid för det första steget under sommaren, om nu
inte någon tycker att taklister och övrigt tjafs måste upp!

Synpunkter någon?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Bengt Erik Eriksson

#2 » 22:55:30, 19-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm hände inte med där., vad har du för blad? bakmonterat? tänkte du lyfta bladet genom att skicka olja in i 3p tryckuttaget? varför? 3p funkar ju perfekt om du serie kopplar annnat innan??

sen den axeln i lådan.. skulle du ha den inne i traktor kroppen eller koppla den på tappen bak? std tappar är ju 1,3/8" är det inte det på din?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ulf (trådstartaren)

#3 » 09:20:24, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh, jag kanske var snurrigt otydlig som vanligt.

Om vi bortser ifrån pumpbytet.
På traktorn i dag så ligger all orginalhydraulik inne i bakändan på traktorn.
Det finns ingen hydraulik utanför bakkroppen orginal.
Det externa ventilpaketet, som jag satt dit, får sitt tryck genom uttaget för extern hydraulik.
För att få tryck till detta så måste spaken för extrahydrauliken aktiveras.
Tyvärr har denna ventil en kickout så jag måste alltså dra i två spakar samtidigt för att kunna svänga bladet.
Dessutom så måste spaken för den externa hydrulikens spak (inte det externa ventilpaketets) vara i neutral för att jag ska kunna lyfta trepunkten.
Och om spaken för trepunkten är i sänkläge kan jag inte få något tryck på det externa uttaget. Det är mao ett j--a fipplande och ett måste att ha koll på vilken spak som är i vilket läge.

För att kunna koppla in det externa packetet innan orginal hydruliken så måste jag få den genom bakkroppen, antingen genom att borra upp nya hål, eller genom befintliga. Om det funkar så lär jag inte behöva uttaget för den externa hydrauliken som är orginal och då har jag en genomföring.
Det finns dessutom ett uttag, som jag tror är benämt som något slags huvuduttag. Detta är kopplat till trepunktens cylinder, så för att få fullt tryck här så innebär det att trepunkten är i topp, detta tänlte jag skulle bli min andra genomföring. För returen så finns det redan ett hål för detta.

Genom detta mockeri bör jag kunna plocka ut trycket direkt från pumpen till det externa ventilpacketet. Från serienippel på det externa ventilpacketet in i backkroppen till orginalhydrauliken. Detta om rördragningen.

Om pumpbytet, det ÄR redan en axel genom bakkroppen som driver både kraftuttag och hydraulpump i bakkroppen. Att kraftuttagstappen bak är 1 3/8 är en annan sak, det här är axeln inne i traktorn. Pumpbytet är dock sekundärt, jag måste veta hur mycket plats jag har där inne först.

Snurrade jag till det mera nu tro? Det är ju måndag....
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bengt Erik Eriksson

#4 » 17:23:16, 22-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då ska vi se.. Du har ett hydrauliskt vinklat blad i 3punkten. Då vet jag vad du vill ha för funktioner.

Pumpen ligger inne i lådan ovh därför tänker du rationalisera bort vissa funktioner för att kunna använda de genomföringarna. Ok.
Grejrn är att du behäver 3vägar genom väggen
tryck. tryck vidare och retur.

Kan bli elegant men i ditt läge skulle jag fundera på en till pump. Rem eller axeldriven från vevaxeln. Helst med helt egen tank och filter så du kan hålla smuts åtskilld från växellådan.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ulf (trådstartaren)

#5 » 09:02:12, 23-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Pumpen ligger inne i lådan ovh därför tänker du rationalisera bort vissa funktioner för att kunna använda de genomföringarna. Ok.
Grejrn är att du behäver 3vägar genom väggen
tryck. tryck vidare och retur.

Jepp!
Lägger jag de nuvarande rören så att jag vet var jag har dom (bra plats ?!) så kan jag alltid återställa till orginal.
Dvs om jag minns var jag la dom!
Retur finns redan idag.

Bengt Erik Eriksson skrev:Kan bli elegant men i ditt läge skulle jag fundera på en till pump. Rem eller axeldriven från vevaxeln. Helst med helt egen tank och filter så du kan hålla smuts åtskilld från växellådan.


Jo, ja, jag har oxå funderat på frontpump och egen tank, men jag vill helst inte ha en framför kylaren. Jag har även funderat på lastare med tank i ramen, men det tar tid och blir mycket smide. Tid är en ständig bristvara och jag får meka det mesta i blå hallen.
Sedan går inte traktorn sådär jättemycket så har grejorna hittills funkat i över 40 år så borde de även överleva mig. Kanske retufilter och/eller tryckfilter ökar dessa chanser. Tyvärr blir det bökigt att få in ett riktigt sugfilter, men det går att lösa med en håltagning, eller två..., kanske är detta ett måste om det blir en helt annan pump, iaf inte årets projekt!

Ska försöka hinna med under början av sommaren att bogsera ner den gamle från gärdet och skruva isär bakändan och se hur det ser ut. Dessutom tror jag pumpen är friskare i den.

Då är det "bara" att få undan alla andra projekt som har högre prioritet!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#6 » 11:29:01, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker en gammal tråd till liv igen. Jag hann inte med förra sommaren!
Det har blivit lite aktuellt att få ordning på detta. Anledningen är att Lilla M har fått smak för att åka traktor... . Spakryckandet var jobbigt förut, men i vinter med henne i knät så lär det bli ogörligt. Det är ju så kul att dra i alla spakar. Som det är nu så är hon som ett ljus när traktorn åker, hon är inte riktigt hemtam i den än.

Jag klurar på att ha tre dubbelverkande funktioner bakåt, bladsväng, bom vridning och toppstag. Även om jag bara har bladsväng i dag står de övriga högt upp på önskelistan. Kikade på ventilpaket hos OIE och kollade dimensionerna, ett tvåsektioners Galtech Q45's bredd är endast 140mm :!: Jag har alltid tänkt med det paketet som sitter där i dag, det är betydligt större!
Och då infinner sig tanken att vara förutseende, dvs skaffa ett 5-sektioners för att ha även till framtida lastare (och stressa på mig själv). Ett fem sektioners bredd är 256mm! Något större än paketet jag har idag med två sektioner!

Å andra sidan är placeringen av paketet idag rätt bra, uppe på "trepunktstornet".
Bild

Om man då förskjuter paketet åt höger så borde det gå att koppla in teleflexspaken som jag har för lastaren utan stt behöva byta vajrarna på detta. Fast det blir mer slang/rör i hytten... . Aftonbladet eller Expressen :?: Det blir en slang mindre med ett separat lastarpaket framför hytten, men det blir dyrare...

Inne i bakkroppen har jag en strategi att försöka kröka och skarva befintliga rör, jag tror att alla grejor finns där redan.
När jag får tid kommer jag att plocka dän på den gamla traktorn och testa, funkar det inte så är det ju bara att fixa och bocka nytt. Då är allt klart när det är dags för bytet på den andra.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#7 » 14:21:12, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bild på hur det ser ut inuti på en 1060.
Bild

Röret A finns inte på 460:n.
Det som ska mockas inne i är inte så avancerat:

1 och 4 pluggas, 1 är externt uttag som får tryck när rmarna är i topp, 4 är ventilutgången för den externa hydrauliken.
Sen ska pumpens utgång kopplas till 5, samt det interna ventilpaketets ingång 3 till 2.

Det är nu bara tid som saknas, ja ett ventilpaket förstås!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#8 » 15:25:56, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikade på ebay efter monoblock 3 slider, de flesta är billigare än OIE, men då tillkommer frakt.
Endast ett är billigare inklusive frakt, men då vet jag inte exakta dimensioner på det, inte heeler vilket märke det är.
Så det får bli ett från OIE så småningom. Dessutom har OIE reservdelar.

Till en början klarar jag mig med den enkla spakförlängare som jag har på det gamla paketet, sedan får det bli någon form av
"axel i rör i rör i rör"-länkage för att få trespakar på rad till höger. Lite funderande och ritande under regniga stunder.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Magol

#9 » 14:05:48, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skulle det vara om du med en av spakarna i extra paketet skickade in olja i "tipputtaget". (när väljarventilen är ställd för yttre hydr. )
Där kommer det väll ut olja när du kör lyftarmarna. Så om du trycker in olja där så lyfter ju armarna.

Lyftspaken kommer troligt att fungera som vanligt ändå.


Jag har gjort så på min MF35. Finns beskrivet i en tråd här någonstans.

/Magnus
Magol
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:57, 27-03-2009
Ort: Hökmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Hjort

Ulf (trådstartaren)

#10 » 09:52:03, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kanske funka, men jag vill att den hydrulik som redan finns i bakkroppen ska funka som den gör i dag.
När jag kör med bladet bak så har jag lyckats få till ett läge så att höjden justerar sig riktigt bra.
Dessutom är omkopplingen ganska enkel, plugga två hål och dit med två rör. Eller ska man ha slangar? Rör är nog bäst men slangar är enklare.

En liten undran, hur stor rörelse är det på sliderna i ett ventilpaket typ Galtech Q45?
Om man kikar på ritningarna hos Oie så är rörelsen på spaken totalt 36 grader och "spakrörelsecentrum till slid" ca 22mm, det borde bli en rörelse på på13mm.
Har ingen uppfattning här då jag aldrig har rivit isär ett ventilpaket.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf (trådstartaren)

#11 » 11:20:42, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med OIE, jag måste faktiskt berömma deras hemsida, det finns måttskisser på det mesta! :thummar: :buga:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

raggsockan

#12 » 13:29:47, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

grattis på dagen ulf
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se