Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulproblem vid inkoppling av orbitrol

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Rickard B250 (trådstartaren)

#1 » 14:16:58, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Har äntligen fått tummen ur och montera orbitrolen på min IH B250 men med mindre lyckat resultat.

Hade jag tänkt efter lite hade jag frågat först här på maskinisten men jag kände mig extra beslutsam häromdagen och körde på efter planen jag hade.

Jag har alltså tagit oljetryck till orbitrolen mitt på röret som kommer från hydraulpumpen och släpper ut returen i påfyllningen till hydraultanken.
Det är här jag borde tänkt lite då traktorn har runtpumpande flöde utan belastning, alltså får jag inget tryck sålänge reglerarmen till lyftarmarna inte rörs.

Min fråga är om jag kan istället för ett påstick på röret kan köra allt tryck igenom orbitrolen och returen till lyftarmarna? Det borde kallas seriekoppling på fackmannaspråk om jag inte är ute och halkar.
Om orbitrolen inte har stängd retur borde detta fungera utan att använda en prioventil, men det kanske drar med sig andra problem som jag inte räknat med.

Orbitrolen i fråga är en Danfoss Ospb 80 OR (BM 500) och jag har inte hittat någon info om inkoppling av en sån här på maskinisten.

Hoppas någon har lite tips på detta.

Mvh/ Rickard
Rickard B250
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:13, 30-10-2012
Ort: Mariestad
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B250



Bengt Erik Eriksson

#2 » 17:34:01, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Det var lite tokigt försök.. Men att seriekoppla orbitrolen vill jag bestämt avråda från om du inte hittar någon rekommendation att göra det på den modellen. Motorer och orbitroler brukar inte tåla så värst många kilos mottryck i tankporten.

BM 500 har max 250 psi på returporten enl vhb..


En En flödes delare av prioriteringstyp sitter det original på BM 500 som delar av 3 gallon/min (ca 11 m/L?) till styrningen men det blir inte mycket kvar till hydraulen då är jag rädd. Tror nästan smidigast är att skaffa en servopump från någon större bil så du har systemen åtskillda.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#3 » 17:43:16, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen får du montera en flödesdelare som ger orbitrolen en del av hydraulflödet konstant,

Eller en snajsig lösning med LS orbitrol & tillhörande (LS)prioblock, det gör att nästan allt flöde är tillgängligt till annat om du inte använder styrningen.


Ska du "förlustprioritera" orbitrolen på en B250 blir det inte mycket flöde över.



Orbitrolen måste ha friretur, delvis på grund av att du inte får något tryckfall över den om du använder oljan till något efter (du blir utan styrkraft när du kör hyd-armarna t,ex) samt att den/de flesta inte klarar tryck på tankporten.


Tänk även på hur du gör om motorn stannar, orbitrolen ska då suga olja själv istället, kan bli trångt genom en stillastående pump..

Kika på något fabrikshydraulschema hur de löst det.



Mycket att tänka på :buga:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Rickard B250 (trådstartaren)

#4 » 22:03:12, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra och utförliga svar!!

Man kan väl säga att uttrycket "gör om, gör rätt" förföljer mig nästan för mycket ibland.

Tanken ifrån början var att bygga en separat krets med pump från BMW som ska orka trycka 110bar en solig dag och flöda 10-11l/min enligt guru på området, men det projektet lades ner p.g.a platsbrist då jag monterade en växelströmsgenerator som tog den mesta platsen.
Känns som det projektet får komma att bli en etta på priolistan och borde vart så hela tiden istället för att pröva dyrköpta genvägar.

Jag återkommer med resultatet!!
Rickard B250
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:13, 30-10-2012
Ort: Mariestad
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B250

Rickard B250 (trådstartaren)

#5 » 08:26:14, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten så hade jag ytterligare en fråga gällande beteckningarna på orbitriolen. Kan det tänkas att "OR" står för "Open Reaction" och ska göra vägkänslan bättre eller hur det nu var? Men vad står "Ospb" för?
Rickard B250
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:13, 30-10-2012
Ort: Mariestad
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B250

ulfgustav

#6 » 09:54:58, 04-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
OSPB är enbart ett modell namn Danfoss första Orbitrol hade Bteteckningen OSPA, senare har det kommit både C,D E F varianter.
OR står för open center reaction alltså sk vägkänsla.
ON = open center non reaction alltså ingen vägkänsla i ratten
Man kan seriekoppla orbitrolen förutsatt att man inte kör arbetshydraulik samtidigt som man styr, dessutom får trycket inte vara över 125 bar.
OBS är lite osäker på trycket.
Skall du kunna styra och använda arbetshydraulik samtidigt då rekommenderas det inte
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Rickard B250 (trådstartaren)

#7 » 09:03:39, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har styrningen hoppat igång och allt drivs på ett separat system oberoende av hydrauliken.
Känslan vart helt suverän och den redan smidiga traktorn blev ännu smidigare!

P.g.a platsbrist blev pumpplaceringen inte där jag ville så därför krävdes en lätt jack i huven. Kändes inte riktigt ok att börja karva i den annars hyffsat fina huven med jag övervägde både en och tolv gånger med mig själv alternativen och då blev valet genast enklare.
Tack alla inblandade för hjälpen!!!

Bilder kommer inom kort.......
Rickard B250
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:13, 30-10-2012
Ort: Mariestad
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B250


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se