Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulsystem JD

20 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Bengt.Svensson (trådstartaren)

#1 » 12:13:10, 26-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

På returen på min griplastarkärra sitter en sorts ventil med en spak på (någon trodde det var en överströmningsventil, vad det nu är...). De senaste 10 åren har jag haft kärran kopplad till en JD2120 med konstanttryckssystem (tror den ger 47 l/min). När jag haft spaken 90 grader mot slangen kunde jag använda hydraulpaktetet men inte vinschen. När jag vred spaken så blev det tvärtom, vinschen funkade men inte hydraulpaketet, dessutom lät motorn ganska ansträngd i "vinschläget".
Förra hösten köpte jag en lite nyare traktor (JD 1950, också med konstanttryck), samtidigt monterade jag en radiostyrning till vinschen. I samband med bytet så slutade "överströmningsventilen" att spela roll. Oavsett hur spaken står så låter det som motorn jobbar, dessutom funkar hydraulpaketet i båda lägena. Dock funkar bara vinschen i "vinschläget".

Enligt Weimer Skogsteknik som sålde radiostyrningen så kunde jag ta bort ventilen, vilket stämmer eftersom om ventilen är öppen så funkar allt som det ska.

Jag skulle vilja ha det som innan, dvs att man kan stänga ventilen och avlasta motorn när man inte vinschar.

Vad är egentligen ventilen till för??
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135



Griffin

#2 » 16:04:14, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var på traktorn sitter denna ventil?
Griffin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:45, 08-01-2007
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bengt.Svensson (trådstartaren)

#3 » 16:57:20, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Griffin skrev:Var på traktorn sitter denna ventil?

Den sitter på returen på griplastarkärran.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Martin.Eriksson

#4 » 18:13:37, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Ja vet att på våran skogskran (Patu) så sitter det oxå nån grej i ventilpaketet för att vi alltid haft john deere. men det är ingen kran eller så, kanske bara är en plugg inskruvad eller nå minns inte nu.. Men är ju specielt på john deere tack vare deras system, måste ju vara nånting som talar om för pumpen att nu behövs det tryck, en LS ledning sitter det på en del grejjer, tex på våran pressplastare är det så och ventilpaketet till lastaren är oxå så, Men hur det är i just ditt fall kan ja inte svara på..
mvh martin
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Bengt.Svensson (trådstartaren)

#5 » 18:56:12, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Hej, Ja vet att på våran skogskran (Patu) så sitter det oxå nån grej i ventilpaketet för att vi alltid haft john deere. men det är ingen kran eller så, kanske bara är en plugg inskruvad eller nå minns inte nu.. Men är ju specielt på john deere tack vare deras system, måste ju vara nånting som talar om för pumpen att nu behövs det tryck, en LS ledning sitter det på en del grejjer, tex på våran pressplastare är det så och ventilpaketet till lastaren är oxå så, Men hur det är i just ditt fall kan ja inte svara på..
mvh martin


Vad är en "LS-ledning"??
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Martin.Eriksson

#6 » 19:14:31, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

LS är Lastkännande. när den känner att det behövs skickar det tryck till pumpen så den ger på mer..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Bengt.Svensson (trådstartaren)

#7 » 19:24:28, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:LS är Lastkännande. när den känner att det behövs skickar det tryck till pumpen så den ger på mer..


>Aha! Vad gör en överströmningsventil då??
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Griffin

#8 » 20:33:08, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt.Svensson skrev:>Aha! Vad gör en överströmningsventil då??


Den öppnar och släpper förbi olja vid för högt tryck och sitter i början av ventilblocket
Griffin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:45, 08-01-2007
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bengt.Svensson (trådstartaren)

#9 » 20:44:42, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Griffin skrev:
Bengt.Svensson skrev:>Aha! Vad gör en överströmningsventil då??


Den öppnar och släpper förbi olja vid för högt tryck och sitter i början av ventilblocket


Jag undrar om det är det som spaken gör, alltså kopplar till och från överströmningsventilen.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Griffin

#10 » 21:00:11, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag får gissa så tror jag följande:
Förmodligen är det en ventilpaketsväljare, skulle gissa på att du har två olika ventilpaket, ett för kranen och ett för vinschen, men med den nya traktorn har du fått ett högre tryck (190 bar) vill minnas att 20-serien ligger på ca 170bar. Detta leder till att trakorn orkar pumpa olja till både kranen och vischen. Troligen är det även så att överstömningen ligger på 175bar vilket är ganska vanligt på griplastare om de inte är så stora. Det gör att pumpen känner av ett tryckfall och börjar pump för att uppnå konstant tryck.
Har samma problem på vår JD2040, pumpen går för jämnan när hyraulen är tillslagen till kranen även om själva kranen inte används. Vi har planer på att antingen sänka trycket på pumpen eller certa om kranen för 190bar. Oklart vilket det blir.
Griffin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:45, 08-01-2007
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bengt.Svensson (trådstartaren)

#11 » 21:24:14, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Griffin skrev:Om jag får gissa så tror jag följande:
Förmodligen är det en ventilpaketsväljare, skulle gissa på att du har två olika ventilpaket, ett för kranen och ett för vinschen, men med den nya traktorn har du fått ett högre tryck (190 bar) vill minnas att 20-serien ligger på ca 170bar. Detta leder till att trakorn orkar pumpa olja till både kranen och vischen. Troligen är det även så att överstömningen ligger på 175bar vilket är ganska vanligt på griplastare om de inte är så stora. Det gör att pumpen känner av ett tryckfall och börjar pump för att uppnå konstant tryck.
Har samma problem på vår JD2040, pumpen går för jämnan när hyraulen är tillslagen till kranen även om själva kranen inte används. Vi har planer på att antingen sänka trycket på pumpen eller certa om kranen för 190bar. Oklart vilket det blir.


Det låter som en mycket bra förklaring! Visst är det två ventilpaket, om än med bara en ventil på vinschdelen... Jag har faktist märkt att både vinsch och kran är starkare nu än med den gamla traktorn, även fast farten i kolvarna är densamma (tror det ska skilja 3 liter/min enligt spec.)
Kan man justera trycket i sådana ventiler?? Jag har en känsla av att man kan spara både diesel och hydraulpump om man fick till funktionen.

På 2120:en började konstanttrycksventilen att smattra i ca 10 hz när man hade spaken i "vinschläge". Som tur är så är den nyare traktorn tyst även om hydraulpumpen jobbar för fullt.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Griffin

#12 » 10:14:53, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta är överströmningsventilen en fjäderbelastad vippventil, genom att spänna fjädern höjer man tryckgränsen, inget som är att rekomendera om man inte är helt garanterat säker på att utrustningen kommer att klara det högre trycket. Men visst finns det en del att spara i att ha rätt inställningar. skulle gissa på att det är enklast att sänka trycket i pumpen än att få kran och vinsch certad för högre tryck.

Vischen böjrade smattra även på gamla traktorn säger du, då är antagligen överströmningen på det ventilpaketet ännu lägre. Kolla med din handlare om det inte går att integrera vinschventilen i huvudpaketet, många ventilpaket är ju delbara och uppbyggda i moduler. Om inte det går kan det vara värt att kika på ett nytt paket i alla fall för vinschen som klarar ett tryck som är minnst lika som huvudpaketet och sedan ställa den interna överströmningen i vinschventilen så att den inte släpper iväg för högt tryck till vischen.
Griffin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:45, 08-01-2007
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bengt.Svensson (trådstartaren)

#13 » 17:36:07, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Griffin skrev:Ofta är överströmningsventilen en fjäderbelastad vippventil, genom att spänna fjädern höjer man tryckgränsen, inget som är att rekomendera om man inte är helt garanterat säker på att utrustningen kommer att klara det högre trycket. Men visst finns det en del att spara i att ha rätt inställningar. skulle gissa på att det är enklast att sänka trycket i pumpen än att få kran och vinsch certad för högre tryck.

Vischen böjrade smattra även på gamla traktorn säger du, då är antagligen överströmningen på det ventilpaketet ännu lägre. Kolla med din handlare om det inte går att integrera vinschventilen i huvudpaketet, många ventilpaket är ju delbara och uppbyggda i moduler. Om inte det går kan det vara värt att kika på ett nytt paket i alla fall för vinschen som klarar ett tryck som är minnst lika som huvudpaketet och sedan ställa den interna överströmningen i vinschventilen så att den inte släpper iväg för högt tryck till vischen.


Nej, jag menar att traktorns ventil började smattra, inte vinschens. Just nu så funkar allt OK, förutom att traktorn jobbar onödigt mycket när man inte använder någon hydraulfunktion.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Hansborg

#14 » 20:08:43, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Bengt.Svensson
John Deere vet jag ingenting om, men det jag läser om i ditt inlägg låter inte bra. :???: Varför jag tittar i manualen till min Kronos 650 skogskran... Om Traktorn har ett Slutet hydrauliksystem ( t.ex. John Deere ) skall du fråga efter de behövliga tilläggskomponenterna med kopplingschema från din traktorservice eller från krantillverkaren.

Normalt användes öppet system i traktorer dvs oljan pumpas runt till tank (trycklöst) när den inte användes.
Slutet (stängd) system pumpar upp trycket = ingen retur till tank, dvs endast använd olja till tank (retur).
Det är helt olika ventilbord för resp. System. :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Griffin

#15 » 23:49:14, 20-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tolkade det har Bengt.Svensson redan fri retur. Om du inte har det är det absoult att du bör se till att få dit en sådan
Griffin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:45, 08-01-2007
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se